ABIP.pl logo

prowadzony przez:
Związek Gmin Ziemi Kujawskiej z siedzibą w Aleksandrowie Kujawskim


BIP > Komunikat



Protokół nr 6/07 z posiedzenia Zgromadzenia ZGZK w dniu 20.12.2007r.

Ad.1.
Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia przywitał zebranych.

Na podstawie listy obecności ( załącznik nr 1) stwierdził, że Zgromadzenie zdolne jest do podejmowania uchwał.

Ad. 2.
Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia - Czy są jakieś propozycje co do zmiany porządku obrad?

Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck –W związku z tym, że ta sprawa z powództwa RemWillu przeciwko Związkowi nie jest rozstrzygnięta, a to może mieć zasadnicze znaczenie dla naszego budżetu, proponowałbym aby ten punkt przenieść, aż po rozstrzygnięciu. Rozstrzygnięcie będzie 28 grudnia. Żebyśmy nie musieli zmieniać budżetu za dwa tygodnie proponuje żeby na następnym Zgromadzeniu omawiać i przyjąć budżet a mamy czas do końca marca. Dziękuje.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia -Pan Burmistrz chce się odnieść do propozycji Wójta Borowskiego.

Pan Andrzej Cieśla – Burmistrz Miasta Aleksandrów Kujawski – Proszę Państwa projekt porządku otrzymali Państwo wraz z zawiadomieniem od Pana Przewodniczącego, został on tutaj tak skonstruowany żeby uchwalić budżet na dzisiejszej sesji, ta procedura została przeprowadzona zgodnie z prawem, mamy opinie Regionalnej Izby Obrachunkowej. Do tego może nie chciałbym się specjalnie odnosić, ale chciałbym powiedzieć, że potrzebne nam są uchwały budżetowe, ta o której jest mowa w projekcie porządku obrad jak i jeszcze inna do której chciałbym się za chwilę odnieść, potrzebna jest nam do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w Toruniu w sprawie zaciągnięcia kredytu. Do 24 grudnia jest aktualna promesa na zaciągnięcie tego kredytu wobec tego uchwalenie tego budżetu w takim chociażby kształcie przed rozstrzygnięciem nawet sądowym, jestem przekonany, jest istotne. Chciałbym do projektu porządku obrad dzisiejszego Zgromadzenia dorzucić jedną pozycję, mianowicie zgadzam się z Panem Wójtem Ryszardem Borowskim, że należy zdjąć z porządku obrad punktu 8, a na jego miejsce wprowadzić projekt podjęcia uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki na realizację zadania inwestycyjnego. Zastąpić ten punkt 8 punktem dotyczącym podjęcia uchwały.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia - Kto z Państwa proponuje jeszcze zmiany do porządku obrad Zgromadzenia?

Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck - Ja bym tylko chciał żeby Pani Skarbnik głębiej wyjaśniła Zgromadzeniu dlaczego jest konieczność żebyśmy ten budżet dzisiaj przyjmowali i że w zasadzie nie ma innego wyjścia i chciałbym tylko powiedzieć, że ja nie wnioskowałem o zdjęcie tego punktu dotyczącego informacji o odbywającym się procesie sądowym.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia - Chciałbym wnieść poprawki do proponowanego porządku obrad.

Pan Kobusiński –Przedstawiciel Gminy Bądkowo- Proszę Państwa ja bym był przeciwny zdejmowaniu punktu 8, Zarząd być może ma jakąś wiedzę, natomiast delegaci nie wszyscy mają wiedzę i sądzę, że chcielibyśmy wszyscy wiedzieć jaka jest sytuacja z zaciągniętym kredytem.

Pan Wojciech Zieliński –Przewodniczący Zgromadzenia- Gdzie Pan proponuje wstawienie tego punktu 8?

Pan Kobusiński – Przedstawiciel Gminy Bądkowo- Między punktem 5 i 6.

Pan Andrzej Cieśla – Burmistrz Miasta Aleksandrów Kujawski - Panie Przewodniczący, Szanowni Delegaci, ja proponuje żeby Pan Mecenas przedstawił na gorąco krótką informację, bo informacja w sprawie tego postępowania jest bardzo krótka, lakoiczna i to nam rozwiąże myślę pewien problem.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia - Kto z Państwa zgadza się żeby Pan Mecenas udzielił nam informacji? Żebyśmy mieli co do tego zgodność.

Pan Mecenas Mariusz Moneta – Proszę Państwa ja udzielę wręcz lakoicznej odpowiedzi, na ostatnim piątkowym posiedzeniu sąd wyznaczył termin na 28 grudnia na publikację wyroku w tej sprawie. Proszę Państwa ja nic nie jestem w stanie więcej powiedzieć aniżeli to co byłem w stanie powiedzieć poprzednio, nic się nie zmieniło, każda ze stron podtrzymała swoje wnioski, zarzuty i argumentacje. Posiedzenie trwało 30 minut, postępowanie dowodowe zostało zamknięte, ogranicza się w zasadzie do tego co było w pierwszym postępowaniu. Należy czekać do tego 28 grudnia, nic więcej nie jestem w stanie Państwu powiedzieć.

Pan Adam Wroniecki – Przedstawiciel Gminy Koneck - To jest ważne co powiedział Wójt Borowski, zanim przyjmiemy ten porządek, dobrze by było, żeby Pani Skarbnik wyjaśniła czy to jest takie musowe przyjmowanie budżetu.

Pan Wojciech Zieliński – Przedstawiciel Zgromadzenia - Nie, my tego budżetu nie musimy przyjmować.

Pan Adam Wroniecki – Przedstawiciel Gminy Koneck - No przed chwilą Pan Przewodniczący Zarządu mówi, że kończy nam się promesa z dniem 24 grudnia.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia - To w takim razie przegłosujemy najpierw tą poprawkę do budżetu, którą wniósł Pan Burmistrz, podjęcie uchwały w sprawie tego zobowiązania na realizacją zadania inwestycyjnego. Poprosimy jednak Panią Skarbnik żeby Pani nam wyjaśniła o co chodzi.

Pani Alina Kulik – Skarbnik Związku - Szanowni Państwo koniecznym jest podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki długoterminowej z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, ta uchwała jest potrzebna po to, bo do dnia 24 grudnia mamy promesę w Wojewódzkim Funduszu i z uwagi na to koniecznym jest dostarczenie Wojewódzkiemu Funduszowi tej uchwały o zaciągnięciu tej pożyczki w kwocie 144 tys. W wyniku tego zostanie podpisana umowa w tym roku do 24 grudnia z przyznaniem środków na 2008 rok. Jeśli tej uchwały nie dostarczymy do Wojewódzkiego Funduszu stracimy promesę i stracimy możliwość ubiegania się o te środki. Trzeba będzie w przyszłym roku składać wniosek a czy wtedy dostaniemy ponownie środki to jest wielki znak zapytania, dlatego, że to będzie trzecie przesunięcie środków z Wojewódzkiego Funduszu i cierpliwość Wojewódzkiego Funduszu może się skończyć i powiedzą, że tych środków już nie dajemy. Dlatego to jest bardzo niebezpieczne gdy dojdzie do tego, że ani tej uchwały ani budżetu nie przyjęto by w tym roku. W budżecie jest również mowa o tej pożyczce, że jest ona integralną częścią. Sam budżet nie wystarcza i Wojewódzki Fundusz potrzebuje jeszcze odrębną uchwałę.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia - Jakie były propozycje zmian w porządku obrad Pani Aniu?

Pani Ania Komorowska – Protokolantka - Pierwsza była propozycja Pana Borowskiego.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia - Może Pan przypomni Panie Wójcie.

Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck - Proponuje aby z dzisiejszego porządku zdjąć punkt dotyczący uchwalenia budżetu czyli punkt 7.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia - Kto z Państwa jest za ...

Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck - Ale zaraz zaraz Panie Przewodniczący Pan chce już głosować, Pan wprowadził tutaj chaos, raz udziela Pan Pani Skarbnik głosu raz Pan nie udziela.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia - Panie Wójcie, ale to na wyraźną prośbę, Pana ta dyskusja się rozpoczęła, zgłosił Pan propozycję, przegłosujemy ją.

Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck - Ale są wątpliwości, bo być może delegaci są w błąd wprowadzeni. Przed ustaleniem porządku obrad trzeba te sprawy wyjaśnić.

Pan Mecenas Mariusz Moneta – Proszę Państwa to jest wniosek formalny i dyskusja powinna tu być ograniczona do minimum. Kto jest za/ przeciw. Natomiast wprowadzenie wymaga bezwzględnej większości.

Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck - Ja powiem tak, że dyskusja to przez całe nasze funkcjonowanie była ograniczona do minimum i dlatego tak jest jak jest. Natomiast ja chciałem tutaj w tej kwestii zadać pytanie Pani Skarbnik. Co do przyjęcia projektu tej uchwały, Pani Skarbnik mnie przekonała i co do tego ja wątpliwości nie mam, jeżeli jest tak jak Pani mówi, a nie mam podstaw żeby Pani nie wierzyć. Natomiast w jaki sposób to się ma do uchwalenia budżetu, przecież w projekcie budżetu to jest ujęte tak? Musimy wiedzieć o tym, że do czasu uchwalenia budżetu obowiązuje projekt budżetu czyli wszystko formalnie jest załatwione.

Pani Alina Kulik – Skarbnik Związku - Ja muszę cos wyjaśnić. W projekcie budżetu mamy deficyt 93 tys. złotych, natomiast my ubiegamy się o pożyczkę w kwocie 144 tys. zł i przy projekcie budżetu Regionalna Izba Obrachunkowa wyda opinię, że możemy zaciągnąć pożyczkę do kwoty 93 tys. zł do wysokości deficytu budżetu , automatycznie obcina nam możliwość pozyskania środków z Wojewódzkiego Funduszu o tą różnicę i Wojewódzki Fundusz nie będzie mógł nam dać całej puli, którą nam już wstępnie przyznał i wręcz przygotowana jest umowa na 144 tys. zł tylko brakuje budżetu który wskazuje deficyt 144 tys. zł albo więcej, Nasz projekt budżetu w chwili obecnej wykazuje 93 tys. zł., gdyby wykazywał kwotę większą mógłby być projekt, natomiast w chwili obecnej projekt wykazuje mniejszą kwotę deficytu i pożyczki w tej wielkości nie można by wziąć z uwagi na to, że RIO wyda pozytywną opinię, ale do wielkości deficytu. RIO wydała opinie o projekcie budżetu, ale jeszcze musi wydać opinię o możliwości zaciągnięcia pożyczki. Ta opinia będzie potrzebna przed przekazaniem środków Związkowi przez Wojewódzki Fundusz po podpisaniu umowy, a przed przekazaniem środków Związkowi na konto, czyli to jest styczeń przyszłego roku.

Pan Przewodniczący poddaje pod głosowanie zdjęcie punktu 6.

za głosowało 5 osób
przeciw głosowało 8 osób
wstrzymała się od głosu 1 osoba
nieobecna 1 osoba

Pan Przewodniczący poddaje pod głosowanie zmianę punktu 8 w porządku obrad zaproponowaną przez Burmistrza Aleksandrowa Kujawskiego Andrzeja Cieślę.

Zmiana została przyjęta jednogłośnie – 14 osób za

Pan Przewodniczący poddaje pod głosowanie przyjęcie porządku obrad ( załącznik nr 2 ).

za głosowało 9 osób
przeciw głosowało 0 osób
wstrzymało się od głosu 5 osób
nieobecna 1 osoba

Ad. 3.
Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia - Tak dla porządku może poproszę żebyście Państwo przegłosowali powołanie protokolantek Anny Komorowskiej i Patrycji Smykowskiej.

Protokolantki powołano jednogłośnie.

Ad.4
Pan Przewodniczący zaproponował przyjęcie protokołu bez czytania.
Protokół bez czytania został przyjęty jednogłośnie.

Ad 5.
Wobec braku pytań odnośnie informacji z działalności zarządu pomiędzy posiedzeniami zgromadzenia Pan Przewodniczący przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad.

Ad.6
Pan Wojciech Zieliński –Przewodniczący Zgromadzenia- Proszę o odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej.

Pana Andrzeja Cieśla- Przewodniczący Zarządu ZGZK- odczytał opinię RIO ( załącznik nr 3 ).

Pan Wojciech Zieliński- Przewodniczący Zgromadzenia – Proszę o odczytanie opinii Komisji Budżetowej.

Pan Dariusz Jaworski – Przewodniczący Komisji Budżetowej – odczytał opinię Komisji Budżetowej do projektu budżetu na rok 2008 ( załącznik nr 4 ).

Pan Wojciech Zieliński- Przewodniczący Zgromadzenia – Rozpoczynamy dyskusję.

Pan Adam Wroniecki – Przedstawiciel Gminy Koneck - Panie Przewodniczący i Szanowni Delegaci ja mam wątpliwości odnośnie opinii RIO, którą przedstawił Pan Przewodniczący Zarządu. Pani Skarbnik mówi o budżecie z przedstawionym deficytem 93 tys., okazuje się, że jest zmiana deficytu do 144 tys. Zastanawiam się więc czy ta opinia jest ważna?

Pani Alina Kulik – Skarbnik Związku – Opinia jest ważna do projektu budżetu, natomiast w tej chwili w trakcie obrad Pan Przewodniczący zgłosił zmianę do projektu o zwiększenie deficytu do 162 tys. o zaangażowaniu również wolnych środków z roku 2007. To jest zgodne z prawem.

Pan Andrzej Cieśla – Burmistrza Miasta Aleksandrów Kujawski – Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo ja chciałbym zgłosić propozycje zmiany do tego projektu budżetu na 2008 rok następującą. Mianowicie, po pierwsze zwiększenie deficytu budżetowego o kwotę 69 tys. 608 zł, to jest z kwoty 93 tys. na kwotę 162 tys. 608 zł. Państwo otrzymali załącznik nr 2, strona 6. Po drugie zmniejszenie dochodów budżetowych z tytułu dotacji z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska o kwotę 50 tys. złotych i pozostawienie tam kwoty 50 tys. zł to jest w załączniku nr 1. Zmniejszenie dochodów z tytułu czynszu dzierżawnego ze Składowiska Odpadów Komunalnych o kwotę 19 tys. 608 zł i po zmianie ta kwota wynosiłaby 294 tys. 636 zł, to jest również w załączniku nr 1 na stronie 3 i ostatnia propozycja zmiany z załącznika nr 4, gdzie są przychody i rozchody budżetu w 2008 roku, gdzie wskazano pożyczkę 144 tyś zł, chodzi o zaokrąglenie tej kwoty, no i oczywiście przy okazji zmiany tej kwoty pożyczki która zamyka wolne środki w kwocie 70 tys. zł, które były nie planowane, a które na dzień dzisiejszy można bardzo wyraźnie wskazać w ilości 70 tys. zł jako wolne środki niewykorzystane w roku bieżącym 2007.
Proszę o uwzględnienie tych propozycji w projekcie budżetu na rok 2008.

Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck – Ja mam pytania do Pani Skarbnik. Mówimy tutaj o deficycie budżetowym, zwiększenie deficytu budżetowego o kwotę 69 tys. 608 zł, tzn. dotyczy to propozycji zmian i z czego to wynika? Druga sprawa dlaczego planujemy zmniejszyć dotację z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska, z czego to wynika? Z porozumienia ze Starostwem Powiatowym, że nie dostaniemy takiej dotacji? Proszę Państwa z tego wszystkiego widać, że do projektu budżetu była planowana pożyczka w wysokości 144 tys.392 zł przy deficycie 93 tys. zł i Izba zaopiniowała pozytywnie całość projektu budżetu ,a załącznik nr 4 był integralna częścią projektu budżetu? Tu nam się tłumaczy, że budżet musimy przyjąć, bo deficyt był planowany na 93 tys., a pożyczka planowana jest na 144 tys., czyli tak jakby pożyczka przewyższała deficyt budżetowy, tak rozumiem i musimy dlatego dzisiaj przyjąć budżet, zwiększyć deficyt budżetowy do 162 tys. dlatego, żeby tą pożyczkę można było zaciągnąć, żeby RIO pozytywnie nam zaopiniowało już przyjęcie budżetu. W budżecie był deficyt 93 tys., była pożyczka 144 tys. zł i RIO zaopiniowało to pozytywnie, teraz mówimy, że jeżeli nie zwiększymy deficytu w budżecie do 162 tys. to RIO nie zaopiniuje pozytywnie zaciągnięcia pożyczki. To coś mi tutaj nie gra jedno z drugim, czy wcześniej nie było wiadomo, a dlaczego nie zaplanowaliśmy takiego deficytu budżetowego już od razu 162 tys., czy wcześniej nie wiedzieliśmy że planujemy zaciągnąć pożyczkę w wysokości 144 tys. zł. i to mnie nurtuje właśnie dlaczego Starostwo Powiatowe proponuje obniżyć, czy Związek Gmin spodziewa się mniejszej dotacji z powiatu i dlatego zmniejszamy? My wiemy dobrze z każdego źródła pieniądze nam są potrzebne, a Powiatowy Fundusz Ochrony Środowiska jest nam najbliższy, w zasadzie Powiat pokrywa się z granicami funkcjonowania naszego Związku. Jeżeli tutaj nie dostaniemy żadnego wsparcia to prawdopodobnie tylko z innych funduszy możemy liczyć.

Pani Alina Kulik – Skarbnik Związku – Odnośnie punktu pierwszego zwiększenia deficytu budżetowego o kwotę 69 tys. 608 zł z kwoty 93 tys. na 162 tys., jest to konieczne z uwagi na to, że w chwili obecnej wiemy już, że wolnych środków w roku 2007 przechodzących na rok 2008 będzie 70 tys. zł z uwagi na przeanalizowanie wydatków do 18 grudnia, także jest to bardzo duże prawdopodobieństwo, że takie wolne środki będzie Związek posiadał z roku 2007. Natomiast na etapie tworzenia a uchwalane na początku listopada nie zaangażowaliśmy wolnych środków, bo nie było wiadomo jakie one będą, w jakiej będą wysokości, mogłoby się okazać, że byłoby to kilka tysięcy złotych, więc nie było co ryzykować i wskazywać zwiększonego deficytu, którego pokrycie byłoby wolnymi środkami wtedy jeszcze nie znanymi jeżeli chodzi o wielkość. Jeśli chodzi o pożyczkę wysokości 144 tys. zł była planowana z Wojewódzkiego Funduszu, takie było założenie, że w takiej kwocie byśmy potrzebowali środków, natomiast następnym etapem były rozmowy z Wojewódzkim Funduszem czy w takiej kwocie dostaniemy takie środki, okazało się po rozmowach Pana Przewodniczącego i Pełnomocnika Zarządu, że takie środki możliwe są do uzyskania i to nie w przyszłym roku, tylko jeszcze w tym roku z uwagi na promesę, promesa była tak jak mówiłam do 24 grudnia. Wojewódzki Fundusz oczekuje od Związku Gmin budżetu, ewentualnie projektu budżetu z tym, że musi być w budżecie wielkość odpowiadająca kwocie, którą nam przyznają, jest to kwota 144 tys. zł. Natomiast nie było wcześniej takiego wymogu, żeby była odrębna uchwała ze Związku Gmin o zaciągnięciu konkretnej pożyczki, wystarczyło, że ta pożyczka była w budżecie, teraz dodatkowo potrzebna jest uchwała, o którą Przewodniczący występuje, żebyście Państwo ją podjęli. Potrzebna jeszcze jest jedna opinia do wielkości zaciągniętej pożyczki 144 tys. zł. My mamy deficyt w wysokości 93 tys. zł, dlatego nie zaopiniują nam do kwoty 144 tys. zł. Wyjściem jest zaangażowanie na tym etapie wolnych środków do większego deficytu, zmniejszymy dochody, a w to miejsce zaangażujemy wolne środki, które są przychodami.
W związku z tym, że zaangażujemy 70 tys. , należy zmniejszyć dochody o tą kwotę albo zwiększyć wydatki. Wydatki są na poziomie wystarczającym nie ma co sztucznie zawyżać wydatków, natomiast jest możliwość ( a powstała ona w wyniku wolnych środków )zmniejszenia planowanych dochodów w roku 2008.

Pan Andrzej Cieśla – Burmistrz Miasta Aleksandrów Kujawski – Te 50 tys. zł z Powiatowego Funduszu wzięło się także z tego, że była ta kwota przedmiotem dyskusji dodatkowych, poza tym co Starosta nam wyjaśniał, była ta kwota przedmiotem dodatkowych rozmów z Panem Starostą, taka kwota została tutaj ujęta, o takiej kwocie realnej możemy mówić, ale na pewno nie o kwocie 100 tys. zł, która wcześniej była planowana w projekcie budżetu.

Pan Adam Wroniecki – Przedstawiciel Gminy Koneck – Po tym co przedstawiła Pani Skarbnik ja bym głosował teraz inaczej co do zmiany porządku obrad, bo materiałów odnośnie tej uchwały wcześniej nie miałem.

Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck – Gorzej by było gdybyśmy zdjęli ten punkt i Pani by nie miała okazji wyjaśnić.

Pan Zaremba – Wójt Gminy Bądkowo -Pytanie do Pani Skarbnik, czyli Pani kontaktuje się z RIO telefonicznie, wszystko „na gębę”?

Pani Alina Kulik – Skarbnik Związku – Telefonicznie również bo zależy nam na czasie. Uzgadniany był termin wydania tej opinii. Dlatego o warunkach i zasadach wiem od RIO, deficyt musi być przynajmniej do wielkości pożyczki.

Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck – W tym momencie to ja się dziwię jeżeli jest tak jak tu Państwo mówicie, dziwie się RIO, która zatwierdza projekt budżetu gdzie jest zapisane wyraźnie 144 tys. zł pożyczki i 93 tys. zł deficytu budżetowego i zatwierdza, opiniuje pozytywnie i ani słowa nie ma o tym, że nie zaopiniuje. Teraz okazuje się, że na telefon, bo nie ma tutaj żadnego pisma, tutaj mamy na piśmie. To jest podstawa, opinia RIO jest podstawą do uchwalenia budżetu, a nie rozmowy telefoniczne, które śmiem wierzyć, że tak mówili, ale jaką mamy podstawę? Podstawą jest opinia wydana na piśmie i dziwię się, że teraz my zmieniamy zasady dlatego, że RIO przez telefon poinformowała, że też zmienia zasady. Czyli tak jak gdyby podważyła prawomocność swojej decyzji, którą podjęła w składzie trzy osobowym.

Pan Janusz Wiśniewski – Prezes Spółki „Ekoskład” - Na dzień dzisiejszy nie podnosić czynszu dzierżawnego, a podnieść go wtedy kiedy będą gwarantowane pieniądze z Powiatowego Funduszu, bo Państwo musicie sobie zdawać sprawę, że Spółka w jednym roku musi wygospodarować prawie 300 tys. złotych.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia – Jakie zmiany Pan proponuje Panie prezesie? W którym punkcie? Jaki załącznik?

Pan Janusz Wiśniewski – Prezes Spółki „Ekoskład” – Załącznik nr 1 , strona nr 3. Proponuje zostawienie tych 100 tys. z Powiatowego Funduszu, a nie zwiększać czynszu, przynajmniej na razie.

Pan Adam Wroniecki – Przedstawiciel Gminy Koneck – Ja bym tu poparł propozycję Pana Prezesa, tylko Panie Prezesie Pan jest troszkę zmienny. Jeżeli uwzględnimy poprawkę Pana, a Powiat nie da, to Pan też nie da.

Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck – Szanowni Państwo ja rozumiem Pana Prezesa Wiśniewskiego, on się czuje bardziej tu ważny niż my, bo jest Prezesem Spółki i bardzo dobrze. Można by za tą myślą iść jeszcze dalej i zwiększyć z Powiatowego Funduszu do 150 tys. tą pożyczkę, a zmniejszyć jeszcze z Ekoskładu czynsz dzierżawny, czyli mniej obciążać Spółkę a bardziej Powiat, no można by tak prawda? I byśmy byli zadowoleni, a Starosta by powiedział o czym wy marzycie. Pierwsza rzecz zasadnicza, słuchajcie, to są wirtualne pieniądze, bo my ani ze starostwem nie mamy żadnego porozumienia, nieformalne rozmowy to są dobre, ale dobrze wiemy co wychodzi z tych nieformalnych rozmów, że jest zupełnie odwrotnie niż planowano. My planujemy w budżecie 100 tys., dziś planujemy zdjąć te 50 tys., ale gwarancji na te 50 tys. też nie mamy, to są wirtualne pieniądze, czyli tak samo możemy zaproponować 150 tys. zł i wówczas dochody nam wzrosną, Regionalna Izba zaopiniuje pozytywnie. Nie powinniśmy nic załatwiać na telefon ani na słowo ani w nieformalnych rozmowach. Na wszystko powinny być pisma, dokumenty, to wtedy byśmy wiedzieli, że budżet nie jest wirtualny. Wiemy dobrze co było do tej pory, 900 tys. zaplanowane z Narodowego Funduszu i się okazało, że 900 tys. trzeba było zdjąć ponieważ nie było żadnego pisma, a jeszcze nas przekonywano, że są rozmowy prowadzone i wszystko jest na dobrej drodze, żebyśmy te 900 tys., prawie milion złotych, otrzymali. Później jak Narodowy Fundusz się wypowiedział, że tych pieniędzy na pewno nie dostaniemy, musieliśmy się zastanawiać i szybko zdejmować tą kwotę. 900 tys. zdjąć z budżetu to wiecie jak to dużo jest z takiego budżetu jak nasz, w sumie to bym Pana Wiśniewskiego wniosek poparł, aczkolwiek bym jeszcze lepiej zrobił, bo nam powinno zależeć żeby dochody Związku były jak największe, zwiększyć i z Powiatowego Funduszu dochody i nie zmniejszać Panu Prezesowi czynszu, czyli w sumie będziemy mieli jako Związek jeszcze większy budżet, jeszcze większe dochody. Dziękuję bardzo.

Pan Janusz Wiśniewski – Prezes Spółki Ekoskład – Ja nie wiem czy wszyscy delegaci wiedzą w jakiej sytuacji na dzień dzisiejszy jest Spółka. Nie wiadomo ile tych odpadów trafi na składowisko i z tego musimy sobie zdawać sprawę. Na dzień dzisiejszy kwota jaką przeznacza Spółka na sortownię, to jest kwota 256 tys. zł, bo przeznacza już 100 tys. w roku bieżącym, do 31 marca 2008 roku ma przeznaczyć 104 tys. na drugą ratę spłaty sortowni oraz 53 tys. zł na wykonanie podestu i płyty pod sortownię, jest to realizowane, umowa jest podpisana. Razem w 2008 roku spółka musi przeznaczyć 256 tys. złotych na budową sortowni z całej kwoty 465 tys. zł. Gdyby ten rok był rokiem normalnym, bym wyliczył z grubsza dochody Spółki, ale nie wiadoma jest ilość dostarczonych odpadów. Wiemy, że to nie będzie żadnym błędem, bo właściciel w każdej chwili ten czynsz może podnieść, natomiast miesiąc styczeń i luty są najgorszymi miesiącami jeżeli chodzi o działalność Spółki obawiam się bardzo, że w trudnej sytuacji zostanie Spółka postawiona. Oprócz tego, spółka to pracodawca który zatrudnia pracowników i od 31 stycznia pracownik przechodzi na emeryturę, trzeba mu wypłacić odprawę. Na dzień dzisiejszy Panowie sobie dobrze zdajecie sprawę, że jest wielkie parce na podwyżki wynagrodzeń. Z tych informacji, które mam chcą odejść dwaj pracownicy, którzy mają uprawnienia operatorów. Inni pracownicy zostaną ,natomiast ci którzy mają uprawnienia na spychacze, ładowarki itp. sprzęt znajdą sobie lepiej płatne miejsca. Tu też trzeba jakiś ruch w tym kierunku wykonać. Dlatego ja podaję taką propozycję i wydaje mi się, że rozsądną, dlatego, że w każdej chwili ten czynsz można podnieść. Byłem wczoraj na sesji Rady Gminy Aleksandrów Kujawski i były skierowane w moją stronę pretensje dlaczego Związek czy też Spółka nie występują do Rad Gmin o dofinansowanie inwestycji.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia – A dlaczego ma się zmienić ilość śmieci oddawanych na składowisko?

Pan Janusz Wiśniewski – Prezes Spółki Ekoskład – Bo będą droższe. Ja nie mam takiej pewności, ale mam duże obawy, że taka rzecz może zaistnieć. Koszty jakie ponosi Spółka na utylizacje pozostały takie jak w latach poprzednich, natomiast podrożało paliwo, na początku 2007 roku litr paliwa kosztował 3,50 zł, a teraz ponad 4 zł, Panowie sobie wyobrażają, że to jest znaczący koszt. W ubiegłym miesiącu wpadła mi w ręce faktura z pewnej firmy i tam na dzień dzisiejszy cena odpadów wynosi już 102,50 zł plus do tego 7% Vat, u nas 75 zł i parę groszy, tak więc myślę, że u nas są na dość korzystnych warunkach przyjmowane, a to nie jest prawdopodobnie koniec tych podwyżek, bo w projekcie przygotowywanym już na rok 2009 jest znowu podwyższenie tej opłaty o kolejne 50 %, tzn. w 2009 roku cena za tonę składowanych odpadów ma wynosić 112,50 zł, a w 2012 ma wynosić już 300 zł i to będzie wprowadzone w ciągu 4 lub 5 lat. Dlatego należy to wziąć pod uwagę. Wiele odpowiedzi na pytania będzie po pierwszym kwartale przyszłego roku.

Pan Adam Wroniecki – Przedstawiciel Gminy Koneck - Ja tutaj mam pretensje największe do Pana Wiśniewskiego, na pierwszym Zgromadzeniu pytałem na jakiej podstawie jest obliczany czynsz, to Pan Wiśniewski tylko tak ironicznie odpowiedział. Panie Wiśniewski, na własną prośbę Pan ma teraz problem, gdyby czynsz był ustalony od ilości śmieci nie byłoby teraz tego problemu co Pan teraz przewiduje.

Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck – Ale przecież może Prezes wnieść propozycje tutaj na Zgromadzenie o ustalenie na jakiej podstawie ma być ten czynsz obliczany.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia – Panie Prezesie ja często nie zgadzam się z Wójtem Borowskim, ale to co on powiedział, to trzeba spisywać takie rzeczy. Jeżeli uznaje Pan zasady obliczania tego czynszu za niewłaściwe to proszę wnieść tutaj na Zgromadzenie inną propozycję i będziemy rozpatrywać. Ustalimy pewne zasady i będziemy się tego trzymać.
Proszę Pana Burmistrza o odniesienie się do tej propozycji.

Pan Andrzej Olszewski – Wójt Gminy Aleksandrów Kujawski – Jeżeli można to chciałbym jeszcze przed Panem Przewodniczącym zadać pytanie Panu Mecenasowi czy porządek obrad został przegłosowany?

Pan Mariusz Moneta-Radca Prawny ZGZK- Tak.

Pan Andrzej Cieśla – Burmistrz Miasta Aleksandrów Kujawski – Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo Pan Prezes zgłosił, ja rozumiem, dla siebie i dla Spółki którą kieruje, istotną propozycję dotyczącą konkretnie zwiększenia środków w projekcie budżetu w postaci dotacji z Powiatowego Funduszu, a jednocześnie zmniejszenia obciążeń na rzecz Spółki Ekoskład. Rozumiem doskonale te wszystkie argumenty jakie Pan Prezes tutaj przytoczył, myślę, że przyszły rok w zakresie zbiórki odpadów komunalnych, kosztów i przychodów z tego tytułu jest wielką niewiadomą i wszyscy mamy tego świadomość. Nie wiadomo jak to będzie, można tak ironicznie powiedzieć jakoś to będzie, nikt nie jest w stanie tego przewidzieć. Rozumiem obawy Pana Prezesa jako osoby kierującej Spółką, obawy, że może być problem z osiągnięciem zakładanych zysków i osiągnięciem czy uzyskaniem planowanych przychodów. Też mam co do tego, nie do końca może obawy, ale bardzo uważnie chciałbym mieć możliwość analizowania jak te dochody będą się kształtować. Proszę Państwa rozumiem też, że jest to jedna z propozycji, jedno z wyjść żeby zmniejszyć obciążenie wobec Spółki, rozumiem doskonale te wszystkie obawy, te wszystkie koszty i wydatki jakie Spółka też musi w przyszłym roku ponieść. Proszę Państwa tylko jest jeszcze rzecz następująca, możliwa do zrealizowania, otóż po pierwszym kwartale sądzę, że wyłoni się jakiś obraz związany z funkcjonowaniem Spółki Ekoskład, wyłoni się pewna informacja, która będzie mogła być podstawą do tego aby podjąć pewne decyzje. Jeżeli rzeczywiście Spółka nie jest w stanie wypracować takich dochodów, które zostały w projekcie budżetu zaplanowane czy będzie miała z tym jakieś problemy czy też nie. Myślę, że tutaj po pierwszym kwartale czy na początku tego kwartału także Zarząd Związku będzie chciał znać informację o sytuacji finansowej Spółki i będzie w zależności od rozwoju sytuacji też podejmował stosowne decyzje w tym zakresie. Na dzień dzisiejszy poprawka dotyczy zmniejszenia obciążenia Spółki z kwoty 314 tys. złotych do kwoty 294 tys, złotych, to świadczy o tym, że rozumiemy te obciążenia, rozumiemy te warunki w jakich Spółka działa. Zmniejszamy te obciążenia na rzecz zangażowania środków wolnych w kwocie 30 tys. zł, to jest krok w kierunku tego żeby jednak Panu Prezesowi i Spółce Ekoskład dać odczuć, że te argumenty Pana Prezesa w pełni do nas trafiają i je podzielamy, tylko że padła też propozycja żeby te środki wirtualne z Powiatowego Funduszu 100 tys. pozostały i żeby zdjąć Panu Prezesowi całe czy wszystkie zobowiązania. Tylko, że mamy chyba wszyscy świadomość tego, że będą to realnie żadne pieniądze, tylko wirtualnie technicznie wpisane do budżetu. To bardzo zmieni nam tę sytuację finansową. Są też inne wyjścia możliwe o których nie chciałbym mówić, ponieważ jest taka a nie inna propozycja i do tego konkretnie budżetu się odnosimy. Nie wiem czy byłaby wola zwołania jeszcze Zarządu w trakcie dzisiejszego Zgromadzenia, bo tego nie konsultowaliśmy, natomiast nie słyszałem z pośród wystąpień takich propozycji żeby ewentualnie zwołać Zarząd i jeszcze na ten temat może przez chwilkę porozmawiać. Podtrzymuję wobec tego tę propozycję, którą złożyliśmy i wnoszę o uchwalenie projektu budżetu wraz z poprawkami.

Pan Mariusz Moneta – Radca Prawny ZGZK - Proszę Państwa jestem winien Wam wyjaśnienie ponieważ została tutaj zaproponowana istotna zmiana budżetu, zaproponowana przez delegatów, tak naprawdę musicie mieć świadomość, że budżet jest dokumentem autorstwa Zarządu, on bierze pełną odpowiedzialność za jego wykonanie. Pytanie, czy Zarząd, jeżeli przyjmiecie taki budżet, weźmie odpowiedzialność za jego wykonanie, bo delegaci mogą przyjąć teraz większe różnice tak jak tutaj mówił Wójt z Konecka. Tak naprawdę jest to odpowiedzialność Zarządu. Wystarczy, że w tej chwili członkowie Zarządu powiedzą, że nie biorą odpowiedzialności za wykonanie tego budżetu. Ze strony prawnej ja kwestionuję przyjęcie tych zmian bez zgody Zarządu.

Pan Adam Wroniecki – Przedstawiciel Gminy Koneck – Ja też mam jeszcze jedną propozycję. Pan Prezes powiedział, że będąc na sesji Rady Gminy Aleksandrów Kujawski radni nic nie wiedzą o propozycjach, potrzebach. Idzie Pan Prezes, nic nie wie, nie przedstawia problemów. Jest Pan Burmistrz, są Panowie Wójtowie w Zarządzie i ja tu czegoś nie rozumiem, jakby to było robione na złość, idę tam mówię inaczej i na Zarządzie Związku mówię inaczej Panie Wiśniewski. To mi się właśnie nie podoba. Pan jako delegat gminy powinien przekazywać te potrzeby.

Pan Piotr Marciniak – Wójt Gminy Waganiec – Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo tak słuchając dyskusji gdybym w tej chwili był z zewnątrz to pewnie oceniłbym ten obrazek tak: pazerny Związek chce wyssać do cna biedną Spółkę, natomiast chyba trochę inaczej wygląda sytuacja. Spółka jako podmiot gospodarczy, będący własnością Związku powołana została do określonych celów, do zabezpieczenia tych działań, które w imieniu gmin – jeszcze raz podkreślam, że Związek nie jest jednostką odrębną, tylko działa w imieniu gmin, zabezpiecza odbiór śmieci i chyba nikomu nie zależy, całemu Związkowi, żeby doprowadzić Spółkę do bankructwa. Tą propozycję, którą Pan Prezes przedstawił można odwrócić. Zostawmy to co jest, poobserwujmy jakie będą działania i efekty Spółki i zróbmy korektę. Pozwolę sobie przypomnieć, że plan budżetowy nie jest to dokument, po dzisiejszym dniu jeśli zostanie przegłosowany, dokumentem zamkniętym i że nie wolno go już ruszyć, tylko dokumentem, który cały rok żyje i trzeba go zmieniać. Ja bym bardzo sobie życzył Panie Prezesie jako Wójt, żebym miał taki święty spokój jaki Pan sobie życzy, żeby mieć sztywno zaplanowane dochody i sztywno zaplanowane wydatki i wtedy żył bym sobie jak wolny człowiek.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia- Taka dyskusja powinna odbywać się na Zarządzie.

Pan Piotr Marciniak – Wójt Gminy Waganiec- Była taka dyskusja Panie Przewodniczący. Wszystkie działania, które podejmujemy, Pan Prezes, też mówił o tych kosztach ponoszonych na składowisku, no przecież te działania są podejmowane po to żeby przynosiły określony efekt, a Pan mówi, że dołożył tam ponad 200 tys., no mógłby Pan ich nie dołożyć, ale po co by wtedy ta Spółka istniała. Powinniśmy podmiot zewnętrzny zatrudnić tak? Spółka ma się rozwijać i nie może tylko produkować profitów dla siebie, bo pracownikowi podwyżkę, bo prezesowi podwyżkę, ale rozwijać się.

Pan Janusz Wiśniewski – Prezes Spółki Ekoskład – O ile Pan dobrze pamięta to z mojej inicjatywy ta sortownia powstaje. Ja ostrzegam jakie mogą być skutki, spółka ma wygenerować takie pieniądze w ciągu tego roku, wiemy bo przerabialiśmy to w latach 2001-2003 i wszyscy wiemy jak to się skończyło. Nie zapłacone były opłaty marszałkowskie itd.

Pan Piotr Marciniak – Wójt Gminy Waganiec – Panie Prezesie to co Pan mówi świadczy o tym, że nie ma Pan racji, bo gdyby te kłopoty były przewyższające rzeczywiście możliwości Spółki to Spółki by dzisiaj nie było, natomiast obciążenie spółki zadaniami, które służą powszechnym realizacjom celów, do których Związek został powołany to jest zadanie Zarządu.

Pan Mariusz Moneta – Radca Prawny ZGZK - Wprowadzenie takiej zmiany do budżetu, którą oferuje tutaj delegat w mojej ocenie jest niezgodne z prawem, ponieważ bez zgody Zarządu czyli tak naprawdę wykonanie budżetu nierealne, zdejmuje się odpowiedzialność. I teraz Proszę Państwa oczywiście można tą kwestię przegłosować, aczkolwiek według mnie narusza ona przepisy prawne.

Pan Piotr Marciniak – Wójt Gminy Waganiec – Chciałbym dokończyć swoją wypowiedź, bo do czego zmierzałem. Ten wniosek powinien być skierowany do Zarządu i wtedy Zarząd tą poprawkę kieruje do Walnego Zgromadzenia.

Pan Mariusz Moneta – Radca Prawny ZGZK - Bez Zarządu nie mogą być wprowadzane żadne zmiany do budżetu, taka jest istota, ja nie mówię o jakiś drobnych zmianach, ale to jest zbyt istotne.

Pan Piotr Marciniak – Wójt Gminy Waganiec - Dokończę jeszcze swoją wypowiedź. Odnośnie tych pomysłów ustalania czynszu proporcjonalnie do ilości śmieci. Moim zdaniem nie ma takiej możliwości, bo wtedy Zarząd Spółki spocznie na laurach, będzie mniej przyjmował, bo wtedy będzie miał mniejsze koszty, a nie takiemu celowi to ma służyć. Jestem przeciwny nawet wnioskowaniu do Zarządu tej zmiany którą proponuje Pan Prezes.

Pan Marek Ziemiński – Wójt Gminy Zakrzewo – Proszę Państwa ja tutaj chciałbym odnieść się do wypowiedzi kolegi. Po pierwsze popieram to co kolega mówi. Pan Prezes cały czas mówi, że Spółka jest w trudnej sytuacji, nie poparte to jest żadnymi dokumentami, żadną analizą. Myślę, że nawet z głowy byłby Pan Prezes w stanie powiedzieć jaki jest zysk na dzisiaj, ile jest środków wolnych, ile jest wszystkiego. Coś jest nie tak, bo my wciąż słuchamy słów, wiele razy prosiliśmy na Zarządzie o analizę ekonomiczną jaka jest sytuacja Spółki i wciąż tylko słowo za słowo. Czy faktycznie jest taka zła sytuacja Spółki, czy Pan Prezes chce wymusić na nas obniżenie czynszu ubierając w słowa trudną sytuację Spółki? Można zobaczyć jak ta sytuacja będzie się przedstawiać, czy rzeczywiście będzie taka trudna sytuacja Spółki wtedy w roku 2008 roku możemy obniżyć czynsz. Dziękuję.

Pan Kazimierz Rzepczyński – Przedstawiciel Miasta Aleksandrów Kujawski – Panie Przewodniczący mam pewne wątpliwości słuchając tego co się tu mówi. Moje wątpliwości budzi wypowiedź pana mecenasa ponieważ Pan stwierdził, że budżet jest sprawą autorską zarządu i zarząd bierze za niego odpowiedzialność lub może nie wziąć. W tej sytuacji pytam Pana Przewodniczącego czy moja osoba jeszcze dalej potrzebna jest. Bo po to żeby zadziałać jako manekin i głosować to się nie zgadzam a takie wrażenie odniosłem z tego co przedstawił pan mecenas. Chciałbym się odnieść do sprawy komisji budżetowej ponieważ opinia komisji nie zapadła jednogłośnie było 2:1. Byłem osobą która miała odrębne zdanie w tej materii i w sprawach omawiania budżetu mam kilka pytań. Wiążą się one z tym że koszty funkcjonowania samego związku, są bardzo wysokie i wzrastają jeszcze bardziej. W odniesieniu do samego zgromadzenia zostały o 90 % podniesione. Inną sprawą jest kwestia przeliczenia brutto etatów w związku i wynagrodzenie brutto będzie wynosiło na osobę w granicach 3 tysiące złotych. Jak na Aleksandrów to bardzo dużo. Odnośnie kosztów eksploatacji samochodu gdzie jest kilkanaście tysięcy na paliwo i była kwestia że ta kwota jest częściowo zwracana przez gminy korzystające z tego pojazdu i po stronie przychodów nie wiem w którym miejscu ta kwota jest zapisana.

Pani Alina Kulik – Skarbnik Związku – Jeśli chodzi o wynagrodzenia, to zaplanowany jest wzrost wynagrodzeń o 5% i myślę, że średnia będzie mniejsza. Podam brutto wynagrodzenie Skarbnika w roku 2007 będzie to 2500zł, a w roku 2008 2625zł i jest to kwota z podwyżką 5%, więc nie ma tutaj 3 tys., może mogło tak wyjść Panu, bo jeszcze jest Zakładowy Fundusz Nagród, tam jest kwota 5 tys. zaplanowana na cały rok dla wszystkich pracowników i to wchodzi do Funduszu Płac, również jubileuszówka 25 lat pracy kwota 2500zł. Jeśli to wszystko się skomasuje i podzieli na te nasze etaty to tak wyjdzie 3 tys. brutto. Natomiast jeśli chodzi o wynagrodzenie, jest zaplanowana podwyżka o 5%.
Jeśli chodzi o samochód. Zaplanowano wydatek w wysokości 15 tys. złotych w skali roku, jest to na poziomie roku 2007. W chwili obecnej, jeżeli chodzi o rok 2007 jest to wydatek 10 tys. zł, czyli w 2008 roku będzie oszczędności z tego paragrafu 5 tys. i na przyszły rok zaplanowano na paliwo, artykuły spożywcze i chemiczne w sumie też 15 tys. złotych, na poziomie roku 2007, a z uwagi na to, że w 2007 będzie na tym paragrafie 5 tys. oszczędności, także szacuje się, że w 2008 roku przy wzroście inflacji byłaby to kwota 12-13 tys. złotych. W tym paragrafie jest zawsze ryzyko, Związek Gmin najpierw musi zapłacić za te paliwa a gminy z poślizgiem miesiąca, czasem więcej te pieniądze nam zwracają, także planu mamy zawsze troszeczkę więcej aby go nie przekroczyć.

Pan Kazimierz Rzepczyński – Przedstawiciel Miasta Aleksandrów Kujawski – w którym miejscu jest wykazany wpływ tych środków do budżetu.

Pani Alina Kulik – Skarbnik Związku - Zwrot jest w tym samym paragrafie, bo jest księgowany w tym samym roku, musi być umieszczony jako zmniejszenie wydatków, nie może być zaliczany po stronie dochodów. Nie ma takiej możliwości prawnej. Gdyby środki wpłynęły w następnym roku to wtedy księgujemy po stronie dochodów. Jeżeli jednak w tym samym roku to nie wolno nam po stronie dochodów tego wykazywać. Dziękuję.

Pan Mariusz Moneta – Radca Prawny ZGZK - Generalnie na takim posiedzeniu jak tutaj nie powinno być żadnej dyskusji. Na takim posiedzeniu powinno być tylko i wyłącznie głosowanie, najlepszym przykładem jest parlament. To wszystko przygotowuje się przed, budżet to jest kompromis pomiędzy Zarządem a Walnym. Jeżeli Państwo nie wyrażacie zgody głosujecie przeciw. Na tym etapie 90% pracy się wykonuje nie na tym posiedzeniu tylko gdzie indziej.

Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck – Panie Przewodniczący, Wysoka Rado w zasadzie, teoretycznie mógłbym się zgodzić z Panem Mecenasem, tak powinno być, modelowy system. Na Zarządzie komisja, a tutaj już nie wiele pytań, ale z drugiej strony to ja rzucam kamień do swojego ogródka, to członek Zarządu najwięcej dyskutuje na Zgromadzeniu, to co on się ośmiesza? To po co ja tutaj zabieram głos? Dlatego, bo pewne sprawy wyniknęły między posiedzeniami Zarządu a dzisiejszym Zgromadzeniem, gdzie dostaliśmy materiały, które na Zarządzie nie były mi znane i się dowiadujemy o tych rozmowach telefonicznych i jak tu nie dyskutować, tu nawet trzeba dyskutować, bo faktycznie byśmy byli w ogóle nie potrzebni. Dziękuje bardzo.

Pan Janusz Zaremba – Wójt Gminy Bądkowo – Szanowni Państwo jak ja widzę, że członkowie Zarządu niewiele wiedzą na ten temat, to dzisiejsze Zgromadzenie nie powinno się odbywać. Dlatego chcieliśmy żeby ten punkt nie wszedł dzisiaj do porządku, żeby tego budżetu dzisiaj nie głosować. W związku z tym, że Pani przedstawia tu propozycje, które muszą być podjęte w tym roku, więc tylko dlatego dyskutujemy nad tym. Ma Pan rację, nie powinno się dyskutować nad budżetem jeżeli już jest wszystko dopięte na ostatni guzik, ale jeżeli jakieś nowe propozycje są proponowane to trudno żeby nie dyskutować. Tak się składa, że akurat Ciechocinek jak i Bądkowo nie jest w Zarządzie, więc ja nawet zielonego pojęcia nie ma co się dzieje. Pewne rzeczy powinny być opracowane, przez Zarząd przyjęte i proponowane już w dokumentach, które przychodzą do nas i wtedy jest jakaś dyskusja. Pewne sprawy muszą być poukładane i w tym momencie okazuje się, że Spółka gdzieś tam swoje, Zarząd swoje i Zgromadzenie swoje. No przecież to musi być spójne, można się porozumieć, ale propozycje muszą wyjść od Zarządu, no bo Zarząd powołuje budżet, tak jak i wójt powołuje budżet i może wystąpić z propozycją zmiany tak samo że Zarząd i pierwszy lepszy członek nie może składać jakiejś propozycji i możemy tutaj debatować dwie, trzy noce i nic z tego nie wyniknie. Musi być zrobiona symulacja jak to się odbywa, co w przyszłości i tak dalej. A co będzie dalej jak tą sprawę przegramy, skąd pieniądze na zapłacenie, bo już 28 grudnia będziemy wiedzieli na czym stoimy. Dlatego myślę, że w przyszłości jeżeli są jakieś propozycje to spotkać się w Zarządzie, zaprosić Pana Wiśniewskiego niech przedstawi jak to wygląda. Jeżeli chodzi o RIO, wie Pani, to nie jest tak, że księgowa może zadzwonić, wszystko musi być na piśmie, bo tak naprawdę nikt się do tego nie przyzna, że cokolwiek ustalił.

Pan Mariusz Moneta – Proszę Państwa, powiem tak, to jest bardzo proste, bo tu w zasadzie podejmuje się decyzję albo za albo przeciw. Jeżeli jest sprzeciw to sprawa wraca znowu i się uwzględnia te wnioski, które zostały złożone, nie ma innej możliwości. Bo w zasadzie nie ma możliwości pracowania w tej chwili na gorąco na tym materiale, w zasadzie jest niemożliwe, więc albo za albo przeciw. Jeżeli Pan uważa, że jest coś nieuwzględnione to jest Pan przeciw i jest to jeszcze raz rozpatrywane przez Zarząd.

Pan Janusz Wiśniewski - Prezes Spółki Ekoskład – Chciałbym wycofać swój wniosek.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia – Dziękuję bardzo. Kto jest za przyjęciem tych propozycji zmian?

za głosowało 10 osób
przeciw 0
wstrzymało się od głosu 7 osób
wszyscy obecni 17 osób

Ad. 7.
Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia – Odczytał projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Związku Gmin Ziemi Kujawskiej na rok 2008 (uchwała nr VI/18/2007) a następnie poddał pod głosowanie projekt uchwały nr VI/18/2007.

Przy pierwszym liczeniu głosów za uchwałą głosowało 9 osób, przeciwnych głosów nie było, wstrzymało się od głosu 6 osób. Obecnych na sali było 17 osób.

Przy drugim liczeniu głosów za uchwałą głosowało 10 osób, przeciwnych głosów nie było, wstrzymało się od głosu 6 osób. Obecnych na sali było 17 osób.


Pan Mariusz Moneta –Radca Prawny ZGZK - Mam przykrą wiadomość dla tych osób którzy głosowali, uchwała nie została podjęta. Musi być co najmniej 11 głosów pozytywnych w przypadku podejmowania uchwał. Brakuje jednego głosu.

Z sali padł głos, że nastąpił błąd w liczeniu.

Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck – Proszę Państwa całe szczęście, że miałem wysoko rękę i że się wstrzymałem a nie głosowałem przeciwko. Ktoś mógł nie głosować i to jest jego prawo, nie można doszukiwać się czy ktoś tam podniósł rękę czy nie. Nie można pytać kto nie głosował. Ja mam jeszcze wątpliwości co do pierwszego głosowania. Teraz podważamy poprawność liczenia Pana Przewodniczącego, matematyk i nie umie liczyć.

Pan Mariusz Moneta – Ja powiem może co się w takich sytuacjach robi. Zakładam, że jest to organ poważny, niewątpliwie tak jest. Proszę Państwa jeżeli będzie wniosek formalny o reasumpcję głosowania i on musi zostać przegłosowany, wówczas można to powtórzyć.

Pan Roman Chmielewski –Przedstawiciel Miasta Nieszawa- Występuję z formalnym wnioskiem o reasumpcję głosowania.

Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck – Ja stawiam wniosek przeciwny, w ten sposób podważa się autorytet całego Zgromadzenia, nie umiemy po prostu liczyć, bo każdy z nas liczył, a przede wszystkim odpowiedzialne jest za to prezydium czyli Pan Przewodniczący i zastępca. Druga sprawa, ja zaczynam zauważać przez te podniesione głosy próbę rychłej zmiany wyniku przegłosowania za wszelką cenę. Uważam, że wywierany jest teraz nacisk na niektórych radnych, poprzez podnoszenie głosu i reagowanie wzrokiem itd. Śmiem twierdzić że reasumpcja głosowania i następne głosowanie przyniosą pozytywny wynik.

Pan Roman Chmielewski – Przedstawiciel Miasta Nieszawa – Ja tak tylko wzrokowo patrząc jak tutaj radni głosowali twierdzę, że jest 11 głosów. Każdy ma prawo się pomylić. Zdarza się, że są pomyłki, więc niech Pan nie mówi, że tu ktoś na kogoś wywiera jakiś wpływ. Wnoszę o reasumpcję, o ponowne policzenie głosów.

Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck – Dwa razy były głosy liczone.

Poddano pod głosowanie wniosek o reasumpcję głosowania.

za głosowało 12 osób
przeciw były 2 osoby
wstrzymały się od głosu 3 osoby
obecnych na sali było 17 osób

Poddano pod głosowanie budżetu z przyjętymi poprawkami.
za głosowało 11 osób
przeciw były 3 osoby
wstrzymały się od głosu 3 osoby
obecnych na sali było 17 osób

Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck – Proszę Państwa nie ma sensu dalej w tym uczestniczyć. Dziękuje bardzo. Życzę miłych, wesołych świąt. Pan matematyk nie potrafi policzyć. Teraz Panie Przewodniczący będziecie mieli taką wolę jaką będziecie chcieli. Będziecie mogli głosować do samego rana, nawet żeby tutaj w Aleksandrowie pobudować parlament.

Pan Adam Wroniecki – Przedstawiciel Gminy Koneck – Ja mam taką propozycję, że jak będą jakieś szkolenia na Przewodniczących Zgromadzenia to żeby Pan pojechał.

Pan Ryszard Borowski i Pan Adam Wroniecki opuszczają salę obrad.

Pan Janusz Zaremba – Wójt Gminy Bądkowo – Ja jestem za tym żeby ten Związek funkcjonował, żeby wysypisko funkcjonowało, tylko naprawdę na przyszłość jeżeli jest Zarząd, ustalajcie na Zarządzie pewne normy. Najpierw było 9 głosów, potem 10, musieliście do skutku głosować żeby było 11. Można było się spotkać w Zarządzie zaraz po świętach, ustalić kolejne spotkanie i byśmy wiedzieli na czym stoimy i na pewno nikt z nas by tu nie był przeciwny. Natomiast w ten sposób jak robicie to podważacie sobie autorytet nie nam. Ja np. mówię Bądkowo nie wiele wie na ten temat, bo nie jesteśmy w tym Zarządzie, no ale nie o to chodzi, natomiast jakieś pełne informacje na przyszłość chcielibyśmy mieć bo czy delegat czy ja nie mamy takiej wiedzy żeby przekazać swoim radnym co tu się dzieje. Przecież oni decydują o tym czy my w tym Związku jesteśmy czy nie jesteśmy. Proszę Państwa tu nie ma się na co obrażać, bo ja uważam, że ten budżet musi być, bo na czymś trzeba pracować, tylko że nie róbmy farsy z pewnych rzeczy, bo gdyby to się stało u nas na sesji to by nas ludzie po prostu wyśmieli. Myślę, że powinniśmy się szanować wspólnie i robić tak aby w tym związku było lepiej a nie gorzej.

Pan Andrzej Cieśla – Burmistrz Miasta Aleksandrów Kujawski – Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, ja tak słucham tych niektórych słów i powiem szczerze, że się trochę denerwuje tymi wystąpieniami. Odnoszę wrażenie, że po dzisiejszym uchwaleniu budżetu stała się wielka tragedia dla niektórych, bo budżet został uchwalony. Przepraszam bardzo to dla mnie ktoś zrobił przyjemność, że uchwalił budżet. Ja mogę dzisiaj Państwu oświadczyć, że noszę się z zamiarem zrezygnowania z funkcji Przewodniczącego Zarządu, mam tego dosyć, po prostu mam tego dosyć. Oprócz tego, że angażowany jest mój czas, który powinienem poświęcić na pracę w Samorządzie Miejskim, a zapewniam Państwa mam zajęcia wystarczająco dużo i bardziej satysfakcjonującego i spektakularnego i przyszłościowego, bo to są decyzje w imieniu moich wyborców i dla moich wyborców i tu mam pole do działania i większą satysfakcję powiem szczerze. Nagle słyszę, że jakieś decyzje, które zostały podjęte poprzez reasumpcję głosowania, ale zgodnie z prawem, że ktoś kombinuje, robi jakieś podchody, chce rządzić, to dla kogo jest ten Związek, dla mnie, dla Pana Przewodniczącego? Chyba nie. Z drugiej strony pojawiły się pewne zmiany, propozycje, które wyniknęły po ostatnim zebraniu Zarządu, a żeby Zarząd zwołać trzeba znowu następnych 7 dni, po co je zwoływać skoro jest Walne Zgromadzenie, mało tego, ciała które funkcjonują statutowo, władze Związku zajęły określone stanowiska, wypowiedziały się. Komisja Budżetowa zajęła swoje stanowisko w postaci konkretnego protokołu, dyskusja na temat projektu budżetu powinna się odbywać w komisjach. Wnioski komisji są prezentowane Walnemu zgromadzeniu, zostały przedstawione, finał i do widzenia kończy się ta dyskusja, a tutaj nagle odnoszę wrażenie, że ktoś zrobił jakąś rewolucję wewnętrzną, zamach stanu lub jeszcze coś bo został przyjęty budżet. Po uchwaleniu budżetu będzie można zaciągnąć kredyt w Wojewódzkim Funduszu, załatać pewne dziury, które się będą pojawiały i proszę Państwa będzie konieczność jeszcze podjęcia radykalnych być może decyzji w związku z wyrokiem sądu, ale to jest to o czym mówili Panowie Wójtowie, Pan Wójt Marciniak, Pan Wójt Ziemiński, sytuacja jest dynamiczna i trzeba się do niej odnosić. Byłoby dobrze jakby były zapisane po lewo wydatki, po prawej dochody i byśmy chodzili i się śmiali. Jest sytuacja zmienna i dynamiczna, jest wiele niewiadomych i trzeba wtedy podejmować odpowiednie decyzje w zależności od rozwoju sytuacji. Ja dziękuje tym delegatom którzy zechcieli głosować za przyjęciem budżetu, mając pełną świadomość tego, że tak trzeba było zrobić, ponieważ w takiej a nie innej sytuacji jest Związek. Dziękuje Panu Prezesowi Spółki, że wycofał swój wniosek, chociaż wywołał tutaj ożywioną dyskusję, bo rozumiemy wszyscy w jakiej sytuacji jest i Spółka i Związek. Dziękuję za to, że ten budżet został dzisiaj przyjęty, bo pozwala on na pewne kroki do przodu, żeby można je podejmować w najbliższych dniach, a najbliższym dniem jest 24 grudnia, termin który upływa w związku z zaciągnięciem kredytu. I to wszystko na ten temat. Jeżeli komuś nie odpowiada moja osoba, to ja jestem gotów podnieść dietę Przewodniczącemu Zarządu znacznie wyżej niż została ona zaproponowana niech to dalej pociągnie, niech to prowadzi, ja zrezygnuje z tego i nie będę miał żadnych pretensji.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia – Tak jak powiedział Pan Mecenas jest prawo żeby następowała reasumpcja głosowania, bo każdy z nas jest omylny. Życie jest takie, że człowiek czasami się pomyli. Ja powiem tylko tak, że wydaje mi się, że Panowie czekali tylko na taką sytuację. Proszę mi przypomnieć sytuację, w której Wójt Borowski zaproponował jakieś rozwiązanie. Zarząd podjął taką decyzję, trzeba dać szansę Zarządowi, my musimy iść na przód z różnymi rozwiązaniami. Po raz pierwszy spotkałem się na forum publicznym z taką formą rozmowy, Panowie w momencie kiedy coś potoczyło się nie po ich myśli po prostu wyszli. Przecież jesteśmy dorosłymi ludźmi, przecież Panowie są poważni, którzy są w Zarządzie, jak można nie traktować tego poważnie.

Pan Duszyński – Wiceprzewodniczący Zgromadzenia - Proszę Państwa muszę zabrać głos. Powiem tak delegat Wiśniewski , ja i Wójt Gminy Aleksandrów Kujawski, my jesteśmy w najgorszej sytuacji. W gazetach ludzie nas krytykują, że nie idzie nic do przodu. Była nawet w Gazecie Kujawskiej wypowiedź żeby nawet ukarać, powiesić może i za co? Za to, że przez takie weta jak ja tu obserwuję. Wójt Borowski zawsze weta, a jeszcze nigdy nie zaproponował jakiegoś rozwiązania. Pomimo tych rzadkich spotkań w tym Związku tak słabo to idzie do przodu.
Mam propozycję żeby Pani Ania zawsze liczyła głosy.
Ja powiem tylko jeszcze jedno i zgodzicie się ze mną ,mamy dobrego Przewodniczącego Zarządu, Zastępcę, ludzi, którzy chcą pracować, pokazali to w krótkim czasie. Dziękuję bardzo.

Pan Przewodniczący zarządził 10 minut przerwy.

Ad.8.
Pan Wojciech Zieliński - Pan Przewodniczący – Przechodzimy do punktu 8, a mianowicie do odczytania uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki na realizację zadania inwestycyjnego.

Uchwała odczytana została przez Przewodniczącego Zgromadzenia.

Odczytanie opinii RIO w sprawie opinii o możliwości sfinansowania deficytu budżetowego przedstawionego przez zarząd ZGZK z/s w Aleksandrowie Kujawskim w projekcie uchwały budżetowej związku na 2008 rok oraz o prawidłowości załączonej prognozy kwoty długu przez Pana Andrzeja Cieślę Przewodniczącego Zarządu ZGZK ( załącznik nr 5 ).

Poddano pod głosowanie przyjęcie uchwały w sprawie długoterminowej pożyczki.

za głosowało 11 osób
przeciw 0
wstrzymały się od głosu 2 osoby
obecnych na sali było 13 osób

Ad.9
Pan Przewodniczący zaproponował przejście do 9 punktu obrad tj. interpelacji i zapytań Przedstawicieli ZGZK.

Pan Janusz Wiśniewski – Prezes Spółki Ekoskład – Ja mam pytanie co się dzieje z naszym statutem?

Ad.10
Pan Mariusz Moneta – Proszę Państwa w tym czasie kiedy my przyjęliśmy statut zostały zgłoszone dwa inne statuty Związku innych związków i byliśmy na konsultacji w Nadzorze Wojewódzkim, gdzie wyłożono nam kwestie żebyśmy dokonali pewnych poprawek i żebyśmy tą wersję poprawioną jeszcze raz przyjęli. Zostały wprowadzone pewne regulacje, których my w tym statucie nie umieściliśmy, nie została stwierdzona nieważność statutu, ale trzeba po prostu nanieść pewne poprawki i Komisja Statutowa nie pod koniec tego roku, ale w styczniu będzie gotowa statut przedstawić.

Pan Piotr Marciniak – Wójt Gminy Waganiec – W drodze wyjaśnienia, nie powinno według Nadzoru pisać Skarbnik Związku tylko Główny Księgowy, zakwestionowano zapisy niektórych artykułów i paragrafów w brzmieniu jakie zapisane były z ustawy, zasugerowano by się odnosić do danego aparatu prawnego, a nie przepisywać. Ten dokument wymaga przeróbki redakcyjnej a nie treści jako całości.



Ad.11
Pan Przewodniczący zaproponował przejście do punktu 11 obrad tj. sprawy różne.


Pan Andrzej Nawrocki – Burmistrz Miasta Nieszawa – Panie Przewodniczący, Wysokie Zgromadzenie, musimy zrobić wszystko aby zmniejszyć podatek ekologiczny, zmniejszyć ilość odpadów które trafiają jako balast na składowisko, ważne to jest i do tej sprawy musimy wrócić. Takim impulsem była konferencja ,, Czyste Kujawy ” rozmawialiśmy na ten temat, może jest dobry układ, że wiceminister Mikuła został , z tego co wiem nie uległ zamianą i jest nowy minister środowiska, sądzę że powinniśmy do tej spray wrócić, teraz jest nasz ruch i musimy się wykazać. Z tych słów co przekazał nam prezes Andrzej Wnuk to my musimy z dokumentem jakimś wyjść i sprawę wzruszyć aby mieć ten grand przyznany. Takim dokumentem jak twierdzi jest studium wykonalności. To kosztuje ale jest to dokument niezbędny bo daje podstawę do następnych działań do następnych ruchów, które musimy wykonać. Tak że dobry jest okres przedświąteczny i sylwestrowy że jak się spotkamy na zarządzie to trzeba będzie sobie pomyśleć skąd wziąć środki kilka czy kilkanaście tysięcy złotych na to żeby wykonać to studium wykonalności zrobić ten niezbędny dokument i zróbmy to aby mieć te środki aby zmniejszyć ten balast za pomocą segregacji ale już w bardzo szerokim zakresie.

Pan Janusz Wiśniewski – Prezes Spółki Ekoskład – Ja tak w kwestii informacyjnej, bo nie wszyscy delegaci wiedzą o tym, że jest finalizowana sprawa związana z budową tej sortowni. Na dzień dzisiejszy trwają prace związane z wybetonowaniem płyty, na której będzie ona zainstalowana. Przedwczoraj i dzisiaj przywieziono elementy do instalacji, 28 grudnia ostatnia partia dostarczanych elementów jeżeli chodzi o sortownie i jeżeli nie będzie problemów pogodowych oraz z uzyskaniem odpowiedniej jakości cementów to najpóźniej do końca miesiąca stycznia ona powinna zostać zmontowana i uruchomiona


Pan Piotr Marciniak – Wójt Gminy Waganiec – Ja również w kwestii informacyjnej do rozważenia przez delegatów i kolegów wójtów, mianowicie w dwóch płaszczyznach dotyczących tego samego tematu, a mianowicie informatyzacji. Przypominam, że w maju przyszłego roku mija termin dla gmin o wprowadzeniu elektronicznej korespondencji z obywatelami. Ten termin się pewnie zmieni, ale póki co obowiązuje. Ten temat był omawiany ostatnio w Radziejowie na zaproszenie firmy konsultingowej, ta firma zaoferowała pomoc pozyskania środków i kompleksowym rozwiązywaniu takich problemów. Środki te są z informatyzacji i ze środków unijnych i bym proponował rozważyć, bo założenia tej firmy były takie, że oni mogą się tym zająć, oczywiście za określone pieniądze w obrębie minimum 10 gmin. Biorąc nasz powiat włączając w to Starostwo to praktycznie spełniamy to minimum. Moja prośba o rozważenie jest taka, czy by się nie zająć tym we własnym gronie, bez pośrednika, który życzył sobie za opracowanie projektu, tak z pamięci cytuje w tej chwili, około 3,5 tys. złotych od gminy plus 5% od pozyskanych środków po realizacji. Gdybyśmy wszyscy byli zainteresowani, nawet wynajmując człowieka do opracowania tych materiałów to pewnie by to nas wyszło trochę taniej. To jest pierwsza prośba o rozważenie i druga też związana z informatyzacją, mianowicie mamy we wszystkich gminach postawione maszty do odbioru transmisji KPSI, według mojej ostatniej rozmowy z Panią Dyrektor Nowak fizycznym terminem, w którym te sygnały by ruszyły w teren to są okolice marca, aczkolwiek mówię to na jej odpowiedzialność. Tu sugestia byśmy też rozpatrzyli w jaki sposób byśmy ten sygnał udostępniali mieszkańcom, bo założenie przypomnę jest takie, że sygnał dociera do gminy i dalej już albo gmina wykorzysta tylko na swoje potrzeby albo udostępni go mieszkańcom. Nie sądzę żeby pojedyncza gmina była w stanie stać się operatorem dostarczającym ten sygnał do mieszkańca, trzeba by pewnie pomyśleć o jakiś firmie zewnętrznej, która by oferowała tego typu usługi i też proponuje rozważyć jak ten sygnał tym mieszkańcom udostępnić. Bo ja nie czuje się na siłach jako gmina, jako urząd żeby jeszcze te dodatkowe obowiązki jako operatora montującego urządzenia i rozsyłającego sygnał popierającego jakieś tam opłaty, spełnić. Czasu jest pozornie dużo, ale można się spodziewać że ten czas bardzo szybko się skurczy i dostaniemy sygnały do swoich punktów dostępowych i później będziemy tracić czas na szukanie operatorów do jego rozprowadzenia. Poddaje tą kwestie pod rozwagę, nie oczekuje dziś deklaracji czy musimy to robić, ale jeśli taka potrzeba większości gmin będzie to niekoniecznie jako Związek, ale może to być porozumienie gmin różnych. Proszę ten pomysł rozważyć.
KPSI to jest Kujawsko –Pomorska Sieć Internetowa, która oferuje dostawę do każdej gminy sygnału internetowego.

Pan Janusz Wiśniewski – Prezes spółki Ekoskład – proponował bym rozważyć taką możliwość czy powiat mógłby być członkiem związku realizując wspólne zadania bo i tak będziemy musieli pewne poprawki w statucie wnosić i czy jest to prawnie możliwe żeby akcesy jako jeden z tych podmiotów administracji publicznej został członkiem związku i te zadania z ochrony środowiska czy też budowy dróg czy informatyzacji bo jest tych zadań wspólnych coraz więcej czy nie należałoby tych kroków poczynić zmieniając w odpowiednim miejscu zapisy.


Pan Piotr Marciniak – Wójt Gminy Waganiec- Projekt nie przewiduje, natomiast ten jeden z ... interpretacyjnych dotyczących tego statutu jakby zachwiał konstrukcją naszych poczynań dotychczasowych, mianowicie w wyniku tych wyjaśnień interpretacyjnych przez ministerstwo Spraw Wewnętrznych, Nadzór Wojewody zaczął analizować również zakres naszych zapisów pod względem określonych zadań i gdybyśmy uruchomili ten statut to jeden z zarzutów nadzorczych dotyczył by kwestii następującej, że Związek albo realizuje zadania w obrębie wszystkich gmin członkowskich albo nie realizuje zadań w ogóle, czyli pojęcie tak jak do tej pory 3 gminy, 4, 5 i pod egidą Związku realizowały jakieś zadanie, w tej wersji interpretacyjnej nie miałoby racji bytu, musiałoby to być wtedy oddzielne porozumienie między gminami już na odrębnej płaszczyźnie i tutaj ten statut na pewno nie przewiduje takiej współpracy poszerzenia formy o powiat i myślę, że analiza prawna by się przydała dlatego, że powiat jest samorządem, ale trochę innego szczebla i czy by to nie kolidowało z członkostwem nie wiem. Związki Powiatu w internecie już widziałem, natomiast kojarzenie gmin z powiatem chyba nie spotkałem.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia – Gdy zaczynałem działalność społeczną towarzyszyły mi dwie idee. Pierwsza to wybudowanie sali gimnastycznej w Ciechocinku, żeby młodzież mogła ćwiczyć i właściwie zrealizowałem swoje marzenie. Uczę w szkole i wiem jak ta sala jest potrzebna. Druga, to cały czas marzę o tym żeby powstała ścieżka rowerowa z Aleksandrowa do Ciechocinka. Dotąd będę siedział w tym Związku i będę próbował coś robić dopóki się tego nie zrealizuje. Ja wiem, że Związek powstał zupełnie z innej przyczyny, ale mam nadzieję, że kiedyś nam się uda zebrać siły i zrobić tą ścieżkę.

Pan Andrzej Cieśla – Burmistrz Miasta Aleksandrów Kujawski - Ja chciałbym przypomnieć Państwu, bo Państwo po części pewnie o tym wiedzą, że Związek był wnioskodawcą jeżeli chodzi o zadanie budowy ścieżek rowerowych na terenie gmin należących do Związku, ten projekt został ujęty w wykazie indykatywnym projektów kluczowych Marszałka naszego województwa. Natomiast te projekty w tej chwili podlegają konsultacjom społecznym. Ja wczoraj byłem na spotkaniu Pana Marszałka z Panem Wojewodą w sprawie projektów kluczowych jako członek komisji opiniującej i ten projekt był wczoraj też prezentowany i jako projekt znajdujący się na liście projektów indykatywnych. Zarząd Związku na dzień dzisiejszy wstrzymał dalsze kroki związane z zadaniem budowy ścieżek rowerowych do czasu do póki ten projekt nie zostanie zatwierdzony i wtedy będziemy rozmawiać w jakim terminie, jakie etapy, jakie koszty dla poszczególnych gmin i gdzie te ścieżki należałoby budować. Do tego potrzeba trochę więcej zajęcia niż tylko stanowisko, że budujemy gdzieś tam ścieżkę. Trzeba by dokonać zakupu gruntów, przygotować dokumentację, zabezpieczyć 50% kosztów własnych budowy tej ścieżki i dopiero wtedy te ścieżkę realizować. Są środki na dzień dzisiejszy przyznane na 50 km i sensownie dojdziemy do jakiegoś konsensusu.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia – Po to się tutaj zbieramy żeby realizować nowe pomysły i mam nadzieję, że w roku 2008 uda nam się siły wszystkie połączyć. Życzę wszystkim jak najwięcej zdrowia w przyszłym roku, pomyślności, wesołych i pogodnych, radosnych świąt. Szczęśliwego Nowego Roku, żeby udały nam się te zamierzenia które planujemy, wszystkiego najlepszego.

Ad.12
Zakończenie posiedzenia o godzinie 13:00


Protokołowały: Anna Komorowska i Patrycja Smykowska.


strzałka do góry