ABIP.pl logo

prowadzony przez:
Związek Gmin Ziemi Kujawskiej z siedzibą w Aleksandrowie Kujawskim


BIP > Protokoły z posiedzeń Zarządu > 2003



Protokół z posiedzenia Zarządu w dniu 18.12.2003r.

Pan Andrzej Nawrocki – Przewodniczący Zarządu przywitał wszystkich obecnych zgodnie z listą obecności (załącznik nr 1) i podziękował za przybycie.
Tematem spotkania było zapoznanie się i zatwierdzenie harmonogramu rzeczowo-finansowego będącego załącznikiem do umowy umorzeniowej z NFOŚiGW w Warszawie.
Zarząd Związku oraz zaproszeni goście zapoznali się i zatwierdzili harmonogramu rzeczowo-finansowego będącego załącznikiem do umowy umorzeniowej z NFOŚiGW w Warszawie. Według informacji uzyskanych w dniu 16.12.2003r. z NFOŚiGW, wysłany do opinii projekt harmonogramu, został zatwierdzony. Jednocześnie przedstawiciele funduszu zasugerowali, aby Zarząd nie dokonywał korekt, gdyż spowoduje to opóźnienie podpisania umowy,
co wstępnie ustalono na 22.12.2003r. Umorzona kwota wynosić będzie 272.100 zł.
Na tym protokół zakończono.


Protokół z posiedzenia Zarządu w dniu 11.12.2003r.

Pan Andrzej Nawrocki – Przewodniczący Zarządu przywitał wszystkich obecnych zgodnie z listą obecności (załącznik nr 1) i podziękował za przybycie.
Przypomniał zebranym, że w wyniku braku kworum na posiedzeniu Zarządu w dniu 8 grudnia Zarząd Związku w trybie pilnym musiał być zwołany w dniu dzisiejszym aby przyjąć projekt budżetu na rok 2004 i dokonać niezbędnych zmian w budżecie roku bieżącego.
Pan Andrzej Nawrocki poprosił Panią Skarbnik o omówienie budżetu.
Pani Alina Kulik Skarbnik Związku omówiła załącznik nr 1 do projektu budżetu – dochody.
W załączniku nr 2 – wydatki dodatkowo wyjaśniła, że zgodnie z sugestią komisji rewizyjnej pozostawiono płace radcy prawnego i pełnomocnika Zarządu ds. inwestycji na dotychczasowym poziomie. Natomiast dietę Przewodniczącego Zarządu podnieść do 400 zł.
Ogólnie kwota przeznaczona na wynagrodzenia uległa zmniejszeniu z uwagi na brak stanowiska kierownika oraz jubileuszówek. Dodatkowe wynagrodzenie roczne „trzynastka” naliczane są od funduszu płac za rok 2003 x 8,5 %.
Zaplanowano zwiększenie kwoty przeznaczonej na czynsz za lokal w kwocie 1.300 zł. na podstawie pisma od notariusza wynajmującego nam lokal podnosząc czynsz o współczynnik inflacji od 2001r.
Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych wyliczany jest na podstawie 4 kwartału poprzedniego roku. Powstały oszczędności z powodu nie zrealizowania zakupu rębarki. Zaplanowana dotacja w kwocie 15 tys. zł z PFOŚ przejdzie do budżetu 2004r. to samo dotyczy 30 tys. zł, które przejdą na przyszły rok jako wolne środki. Nastąpią również oszczędności ze zmniejszenia o 32 tys. zł raty kredytu do NFOŚiGW w związku
z przewidywanym umorzeniem. Obecnie szacuje się, że rok budżetowy zamknie się nadwyżką w wysokości 79 tys. zł.
Z uwagi na brak pytań Przewodniczący Zarządu poddał pod głosowanie uchwałę w sprawie przyjęcia projektu budżetu na rok 2004 (w załączeniu).
Uchwała nr 2/2003 została przyjęta jednogłośnie.
Pani Alina Kulik omówiła konieczność przesunięć w planie wydatków w ramach działu 750 „Administracja publiczna”.
Z uwagi na brak pytań Przewodniczący Zarządu poddał pod głosowanie uchwałę Zarząd nr 3/2003 w sprawie zmian w budżecie ZGZK na rok 2003 (w załączeniu).
Uchwała nr 3/2003 została przyjęta jednogłośnie .
Na tym protokół zakończono.


Protokół z posiedzenia Zarządu w dniu 12.06.2003r.

Pan Andrzej Nawrocki – Przewodniczący Zarządu przywitał wszystkich obecnych zgodnie z listą obecności (załącznik nr 1) i podziękował za przybycie.
Porządek posiedzenia został przyjęty jednogłośnie.
Ad. 1. Powróciła sprawa dofinansowania do remontu sądu omawiana na poprzednim posiedzeniu. Pan Przewodniczący poprosił o przedstawienie kwot jakie każda gmina przekaże na rzecz sądu:
Nieszawa – 5 tys. zł. W miesiącu październiku możliwe jest zwiększenie dotacji.
Bądkowo 10 tys. zł.
Zakrzewo – 5 tys. zł.
Waganiec – może oddelegować swoją ekipę remontową.
Gmina Aleksandrów Kujawski – Rada odrzuciła wniosek Wójta Wiesława Szareckiego o dofinansowanie. Argumentem odrzucenia było brak pisma Zarządu Powiatu zwracające się z prośbą o dofinansowanie.
Miasto Aleksandrów Kujawski – Negatywna opinia na sesji Rady, lecz sprawa ta powróci jeszcze i prawdopodobnie zostanie pozytywnie rozpatrzona.
Pan Andrzej Cieśla Wicestarosta Powiatu – Przygotowane jest pismo z prośbą o dofinansowanie skierowaną do wójtów i burmistrzów oraz projekt Porozumienia pomiędzy poszczególną Gminą a Starostwem.
Pan Marian Mikołajczyk – Prezes Sądu wykonano kosztorys robót na kwotę 291.750,33 zł. Jest problem z umiejscowieniem pracowników nie ma miejsca, w tym roku niezbędny jest remont dachu i wymiana okien.
Zgodnie stwierdzono, że zmiana w systemie finansowania gmin narzuca więcej zadań i obowiązków, w wyniku których gmina straci na swym budżecie około 5 – 7 %.
Ad. 2. Pan Janusz Wiśniewski – Prezes Spółki „Ekoskład” oświadczył, że spółka funkcjonuje na granicy opłacalności dzięki czemu zwracany jest podatek. 17.06.2003r. zostanie rozstrzygnięty konkurs zbiórki makulatury dzięki pozyskaniu wielu sponsorów przewidywane są bardzo cenne nagrody i wyróżnienia. Koszty bieżące za I kwartał zostały regularnie opłacane. Czynsz dzierżawny dla Związku w wysokości 31 tys. zł. jest uregulowany
za pierwsze 3 miesiące. Pozostałe wpłaty zostały odłożone do lipca z powodu remontu oraz zakupu oleju opałowego i napędowego.
Pan Janusz Wiśniewski oznajmił, że import odpadów z zewnątrz spadł do 1-2%. Wynika to
z tego, że duże firmy przestały dostarczać odpady. Robi to tylko zapobiegawczo jedna firma wołomińska aby nie zrywać umowy. Jest wielkość rzędu 10-13 ton tygodniowo. Pozostałe firmy zrzucają odpady głównie pod Koninem, gdzie pod szyldem rekultywacji działa składowisko. Poprawie uległ także porządek wokół terenu składowiska w porównaniu
do początku roku. Wówczas sytuacja spowodowana była odejściem dwóch pracowników oraz niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.
Pan Michał Włoszek – burmistrz miasta Aleksandrów Kuj. mam nadzieję, że taka sytuacja już nie powtórzy się?
Pan Janusz Wiśniewski – największe niebezpieczeństwo jest w momencie zrzutu z samochodu, możnaby podnieść wyżej ogrodzenie ale jest to koszt 12-15 tys. zł., jednak warunków pogodowych nie możemy przewidzieć.
Podczas przerwy Pani Ewa Jankowska Dyrektor PSSE poprosiła zebranych wójtów i burmistrzów aby przy pomocy środków gminnego funduszu AA dofinansować akcję szczepienia na WZW typu B i C jeszcze w tym roku.
Stwierdzono, że zadania będące w gestii państwa jako instytucji są zrzucane na barki gmin bez dofinansowania. Budżety gmin nie mają wygospodarowanych środków na ten cel, problem stanowi również społeczeństwo zwłaszcza, gdy potrzeba jest wyznaczenia osób kwalifikujących się do szczepienia. Wówczas cały ciężar spada na Wójtów i Burmistrzów.
Ad. 3. Pan Andrzej Nawrocki zarządził głosowanie nad uchwałą przekazaniem 111szt. pojemników typu SM 110 dla mieszkańców strefy 1500.
Uchwała została przyjęta jednogłośnie.
Ad. 4. Pan Andrzej Nawrocki – przedstawił zebranym propozycję pracy dla kierownika biura Pana Edwarda Musiała na stanowisko Wicewójta w Gminie Waganiec. Ponieważ jest
to swoisty awans Pan Przewodniczący zgodził się na to aby Pan Musiał zmienił pracę.
Zasadniczym problemem jest prowadzenie inwestycji I etapu „Unormowania...”. Ponieważ inwestycja wchodzi już w etap końcowy celowym byłoby aby Pan Edward Musiał został Pełnomocnikiem Zarządu ds. inwestycji. Pełnomocnik miałby zadanie kontrolę przebiegu przedsięwzięcia. Dodatkowym argumentem jest fakt, że jako Wicewójt Pan Edward Musiał także nadzorowałby inwestycję w gminie Waganiec. Skoro nastąpi wakat na stanowisku kierownika, należy szukać osoby mogącej zastąpić Pana Musiała. Do tego czasu obowiązki kierownika przejmie Przewodniczący Zarządu.
W wyniku dyskusji swierdzono, że jeżeli chcemy aby ZGZK funkcjonował nadal kierownik w Biurze jest niezbędny. Preferuje się, aby była to osoba młoda, kreatywna, absolwent renomowanej uczelni, który wniósłby z sobą świeże spojrzenie na nasze sprawy, mógłby to być prawnik lub politolog. Osoba ta powinna być jak najszybciej wybrana i jak najwięcej szkolona w kierunku pozyskania funduszy z U.E. na wspólne przedsięwzięcia. Ponadto przyszły kierownik w ciągu trzech miesięcy powinien nabyć doświadczenie prowadzenia inwestycji od Pełnomocnika. Powinno się jak najszybciej określić kryteria i przeprowadzić konkurs.
Pan Michał Włoszek - należy wyłonić kandydata w ciągu dwóch miesięcy, gdyż od początku kadencji nic konkretnego nie robimy.
Pan Ryszard Borowski – szukać i zatrudnić od września aby współpracował z Panem Musiałem.
Pan Wiesław Szarecki – nie mamy czasu najpierw musimy rozmawiać na temat funkcjonowania, musimy określić nasze oczekiwania wobec Związku. W Gminie Aleksandrów Kujawski dyskusja jest burzliwa, proponuje zaprosić Przewodniczącego, gdyż dalszy udział w Związku stoi pod znakiem zapytania. Uważam, że mamy wiele wspólnego
i wiele możemy wspólnie osiągnąć.
Pan Ryszard Borowski – nie mamy koncepcji pracy, brak jest nowych propozycji, żeby raz na kadencję być na sesji rady. Związek jest potrzebny, ale brak jest propozycji nowych inwestycji, może plan rozwoju turystyki, kupno samochodu, straż międzygminna.
Pan Piotr Marciniak – uważam, że to gminy powinny wyartykułować swe potrzeby.
Pan Andrzej Nawrocki – tworząc program rozwoju Nieszawy, to życie dyktowało nam zadania, jakie powinniśmy podjąć.
Pan Michał Włoszek – należy określić zadania może propozycja wspólnych zakupów, oleju opałowego, wspólne remont dróg w zamówieniach, co mogłoby przynieść konkretne korzyści.
Na tym protokół zakończono.


Protokół z posiedzenia Zarządu ZGZK w dniu 07.10.2003r.

Pan Andrzej Nawrocki Przewodniczący Zarządu przywitał zebranych i przedstawił proponowany porządek obrad (załącznik).
Zdecydowano się połączyć punkt 3 i 4 porządku obrad poczym porządek został przyjęty.
Przewodniczący Zarządu przedstawił zebranym, że zgodnie z zasadami NFOŚiGW mamy szansę na umorzenie kredytu zaciągniętego na budowę składowiska. Realna kwota umorzenia to 270 tys. zł. Przewodniczący Zarządu odczytał treść wniosku. Następnie poinformował, że warunkiem umorzenia kredytu jest konieczność zainwestowania tej kwoty stanowiącej 20% całkowitych kosztów w kolejną inwestycję związaną z ochroną Ziemi. Dlatego też Przewodniczący Zarządu wraz z Prezesem Spółki „EKOSKŁAD” Panem Januszem Wiśniewskim rozpoczął działania związane z pozyskaniem pozostałej sumy pieniędzy tak aby nie obciążać gmin kosztami inwestycji oraz nie zaciągać nowych zobowiązań kredytowych. Odbyły się już wstępne rozmowy z fundacją EkoFundusz, która może dotować nasze przedsięwzięcie w wysokości 60% całkowitych kosztów. Do kosztów tych można również zaliczyć zakupy z ostatnich trzech lat. Pozostałe środki potrzebne do zbilansowania inwestycji Związek ma zamiar pozyskać z funduszy strukturalnych.
Pan Wojciech Zieliński Wiceprzewodniczący Zgromadzenia ZGZK stwierdził, że Związek nie może zajmować się tylko sprawami wokół składowiska. Odpady nie są najważniejsze jest także wiele innych problemów, którymi powinien zainteresować się Związek choćby ścieżki rowerowe.
Pan Jerzy Draheim Przedstawiciel miasta Ciechocinek zapytał czy planuje się zatrudnienie dodatkowych osób.
Pan Janusz Wiśniewski odpowiedział, że sama sortownia stworzy miejsca pracy dla 6 osób.
Pan Michał Włoszek Burmistrz miasta Aleksandrów Kujawski poprosił o realną kwotę dotacji, ponieważ maksymalna stopa jaką można uzyskać często jest nieosiągalna.
Zapytał się na czym dokładnie polegały rozmowy z „EkoFunduszem”.
Przewodniczący Zarządu wyjaśnił, że do chwili decyzji Zarządu EkoFunduszu nie można z całkowitą pewnością podać kwoty dotacji, natomiast rozmowy dotyczyły właśnie wysokości dotacji możliwej do uzyskania oraz jej przeznaczenia. Mowa była o 60% co stanowi około 900 tys. zł.
Pan Michał Włoszek zapytał czy Związek ma inna alternatywę.
Przewodniczący Zarządu odpowiedział, że nie ponieważ tylko EkoFundusz na dzień dzisiejszy daje dotacje i tylko na gospodarkę odpadami ponieważ nie spełniamy innych kryteriów.
Pan Wojciech Zieliński zapytał Przewodniczącego Zarządu, co wtedy gdy EkoFundusz przyzna niższą dotację.
Przewodniczący Zarządu wyjaśnił, że przy zakładanym scenariuszu do pozyskania z zewnątrz pozostaje kwota około 187 tys. zł. Jeżeli udział EkoFunduszu będzie niższy to automatycznie zwiększy się udział z zewnątrz czyli z PFOŚ, Urzędu Marszałkowskiego jak również funduszy strukturalnych.
Pan Wojciech Zieliński poprosił aby Pan Janusz Wiśniewski wyjaśnił w jaki sposób będzie obsługiwał tereny gmin, z których inne spółki zajmujące się wywozem odpadów nie docierają i będzie się to opłacało.
Pan Janusz Wiśniewski wyjaśnił, że spółka została po to powołana aby stworzyć gminom warunki wypełnienia obowiązków ustawowych, a nie po to by generować zysk. Ustawodawca nałożył obowiązek, że do 2010 roku balast na kwaterze składowiska może wynosić tylko 20%. Nie spełnienie tych wymogów będzie powodowało bardzo wysokie kary. Natomiast czasami w jednej dziedzinie trzeba dołożyć aby w innej móc zyskać. Bo cóż z tego, że będziemy mieli sortownie jak nie będziemy mieli odpadów.
Pan Wojciech Zieliński zapytał się zebranych jak zmusić spółki wywożące odpady do odbierania z terenu całej gminy.
Pan Piotr Marciniak Wójt gminy Waganiec stwierdził, że nie można ich zmusić.
Pan Wojciech Zieliński pochwalił akcję zbiórki makulatury w szkołach, ponieważ mobilizuje dzieci i jednocześnie wpaja prawidłowe postępowanie z odpadami.
Pan Janusz Wiśniewski poinformował, że w tym roku zaopatrzy szkoły w worki typu BIGBAG ponieważ poszerzył konkurs w szkołach o zbiórkę opakowań typu PET i folii.
Pan Michał Włoszek zapytał się, czy jest zgoda Zarządu EkoFunduszu na trzy letnią inwestycję gdyż na taki okres czasu określone jest zadanie we wniosku.
Przewodniczący Zarządu wyjaśnił, że jest to tylko wstępna ankieta i dopiero w przyszłym tygodniu będzie rozmawiał z kompetentną osobą wyznaczoną do kontaktów w sprawie wniosku.
Pan Michał Włoszek zapytał się w jakim terminie NFOŚiGW zobligował Związek do wydania tej kwoty i z jakich środków zostanie ona wypracowana.
Przewodniczący Zarządu wyjaśnił, że nie ma konkretnej daty po prostu kwota ta musi być wydana w ciągu trzech lat trwania inwestycji. Środki te zostaną wypracowane z czynszu dzierżawy składowiska i ze składek członkowskich. Już w tego rocznej spłacie raty zaoszczędzimy 33 tys. zł. Dzięki umorzeniu będzie można obniżyć czynsz za dzierżawę składowiska ponieważ spłatę kredytu jak i odsetek zrzuciliśmy na barki Spółki.
Pan Michał Włoszek zasugerował, że jeżeli przyjąć, iż spółka spłaca kredyt to z rachunku matematycznego jej czynsz w najbliższych trzech latach wynosić będzie ponad 80 tys. zł.
Pan Janusz Wiśniewski stwierdził, że jeśli czynsz dzierżawny w ciągu najbliższych trzech lat wynosić ma wskazaną kwotę jest w stanie w tej chwili podpisać umowę ze Związkiem. Wyjaśnił też, że dotychczasowy czynsz wprowadzał Spółkę w deficyt natomiast zasugerował, że po podpisaniu umowy umorzeniowej realnym stanie się obniżenie czynszu do 150 tys. zł.
Przewodniczący Zarządu zapytał się czy jest akceptacja Zarządu aby podjąć dalsze działania w zaproponowanym kierunku.
Pan Marek Ziemiński Wójt gminy Zakrzewo stwierdził, że całkowity koszt inwestycji wyniesie około 1,5 mln zł. Poprosił aby przedstawić co wchodzi w jej skład.
Przewodniczący Zarządu wyjaśnił, że kolejne przedsięwzięcie opiera się głównie na zakupach: linii sortowniczej bez hali, samochodu śmieciarki, rębarki do gałęzi, młynka do tworzyw sztucznych, pojemników typu Dzwon jak również papierowych worków do selektywnej zbiórki odpadów u źródła.
Pan Ryszard Borowski Wójt gminy Koneck zapytał, dlaczego Związek odszedł od budowy hali, ponieważ on sam oglądał kilka i wszystkie były pod halą.
Pan Janusz Wiśniewski wyjaśnił, że funkcjonuje taka linia sortownicza w miejscowości Żychlin. Chwilowo Związek odstąpił od budowy hali, ponieważ jej koszt to dodatkowy 1 mln zł., którego nie ma. Aby stworzyć odpowiednie warunki do pracy, sortownia wyposażona będzie w ogrzewaną budkę sortowniczą na 8-10 stanowisk.
Pan Leszek Dzierżewicz Burmistrz miasta Ciechocinek zapytał kto będzie sporządzał wniosek.
Przewodniczący Zarządu odpowiedział, że sam wraz z biurem.
Pan Leszek Dzierżewicz zasugerował, aby zlecić opracowanie wniosku merytorystom z EkoFunduszu.
Przewodniczący Zarządu stwierdził, że nie można wykluczyć i takiej możliwości.
Pan Michał Włoszek poprosił, aby Przewodniczący Zarządu sprecyzował, z których funduszy strukturalnych ma zamiar pozyskać środki.
Pan Piotr Marciniak zasugerował, że dzisiejsze spotkanie ma na celu podjęcie decyzji czy Przewodniczący Zarządu ma kontynuować działania w tym kierunku czy ten wariant porzucamy a nie na ustalaniu konkretnych faktów.
Pan Michał Włoszek wyjaśnił, że mówiąc o pewnych założeniach chciałby aby być bardziej precyzyjnym, ponieważ jest już prawie rok 2004 i Zarząd powinien już ustalić czy iść w kierunku EkoFunduszu czy też w kierunku środków unijnych.
Pan Marek ziemiński stwierdził, że o funduszach unijnych nie ma zbyt wiele informacji i raczej jest skłonny aby przyjąć drogę EkoFunduszu.
Przewodniczący Zarządu zwrócił się do obecnych czy ma podjąć dalsze kroki opierając się na dotacji z EkoFunduszu.
W głosowaniu wszyscy członkowie Zarządu jednogłośnie opowiedzieli się za kontynuacją dotychczasowych działań.
Ad. 2.
Przewodniczący Zarządu przypomniał zebranym, że do końca czerwca 2004r. muszą posiadać plan gospodarki odpadami, natomiast plan powiatowy powinien powstać do końca tego roku. Ustawodawca dopuścił możliwość łączenia się gmin i wspólnego sporządzenia takiego planu wraz z powiatem co jest logiczne i pozwoli na znaczne obniżenie kosztów przez gminy. Wyjaśnił zebranym, że odbył spotkanie ze starostą aleksandrowskim oraz Panem Marianem Ogrodowskim na temat wspólnego opracowania planu. Początkowo Starosta był negatywnie nastawiony do propozycji lecz zmienił zdanie i zdecydował się w trybie pilnym przystąpić do opracowania planu, w wyniku czego powstała omawiana dziś specyfikacja. Koszt takiego programu wynosi około 50 tys. zł. i Związek dąży do równej partycypacji w kosztach opracowania. Na dzień dzisiejszy mamy w ręku pismo z PFOŚ przyznające nam 30 tys. zł. z czego 15 tys. zł. przeznaczone jest na zakup rębarki a drugie 15 tys. zł. na plan gospodarki odpadami. Może uda nam się zmienić proporcje zwiększając udział środków na plan. Ponieważ wspólnie przystępuje się do zadania Przewodniczący Zarządu zaproponował powołanie wspólnej komisji przetargowej po dwie osoby z każdej ze stron. Ze strony Związku zaproponował Panią Annę Komorowską i Pana Przemysława Jankowskiego.
Pan Ryszard Borowski zasugerował, aby zmienić kryteria oceny ofert i zastosować jedyne kryterium 100% oraz uwzględnić warunek konieczny wykonanie np. 5 planów czy programów.
Przewodniczący Zarządu wyjaśnił, że takie było założenie wyjściowe lecz zmieniliśmy obawiając się, że może wygrać firma nie mająca odpowiedniego doświadczenia a zaoferuje niższą cenę.
Pan Ryszard Borowski zaproponował, aby zastrzec w specyfikacji by zgłaszające się firmy przedstawiły referencje.
Pan Michał Włoszek zapytał ile według rozeznania kosztuje opracowanie takiego planu dla Związku, czy takie opracowania w ogóle powstały. Może okazać się, że taki plan zostanie wykonany za 15 – 20 tys. zł. i w tym momencie, gdyby zwiększono zakres zamówienia z wolnej ręki do 6 tys. EURO dyskusja jest niepotrzebna.
Przewodniczący Zarządu wyjaśnił, że według informacji uzyskanych od pana Bartczaka są już wykonane takie plany a koszt ich waha się w granicach 50 tys. zł.
Pan Wiesław Szarecki Wójt gminy Aleksandrów Kujawski zaproponował aby poddać pod głosowanie czy przy ocenie ofert określić cenę jako jedyne kryterium i czy w utrzymać warunek sporządzenia minimum 5 opracowań.
Kryterium cena
za głosowało 5 członków Zarządu
przeciw głosowało 0 członków Zarządu
wstrzymał się 1 członek Zarządu
Warunek sporządzenia minimum 5 opracowań
za głosowało 4 członków Zarządu
przeciw głosował 1 członek Zarządu
wstrzymał się 1 członek Zarządu
Przewodniczący Zarządu zapytał czy Zarząd akceptuje wskazane osoby Panią Komorowską i Pana Jankowskiego, ponieważ do komisji przetargowej potrzebne są dwie osoby,.
Pan Ryszard Borowski wyraził swą obawę, gdyż wytypowani pracownicy nie mają odpowiedniego doświadczenia w prowadzeniu procedury przetargowej i zaproponował uczestnictwo w komisji Pana Adama Mickiewicza osobę przeprowadzającą zamówienia publiczne w gminie Koneck.
Stwierdzono, że ustawa o zamówieniach publicznych nakłada obowiązek by w komisji przetargowej wyłącznie zasiadali pracownicy instytucji prowadzącej zamówienie publiczne. Co prawda ustawa dopuszcza uczestnictwo w postępowaniu rzeczoznawców jednak ustalono, że osoba ta nie przyjmuje na siebie żadnej odpowiedzialności, w wyniku czego odstąpiono od tej możliwości.
Pan Michał Włoszek wyraził obawę, że przy zapisie w umowie dotyczącym płatności za opracowanie omawianego planu dopiero po przyjęciu przez rady gmin i powiatu po akceptacji Urzędu Marszałkowskiego może dojść do sytuacji, że żadna firma nie złoży oferty.
Postanowiono zmienić warunki płatności według zasady, że 50% wynagrodzenia wykonawca planu otrzyma w momencie przekazania opracowania do ZGZK a pozostałe 50% w chwili przyjęcia przez radę gminy. Jednocześnie wprowadzono klauzulę odsetek karnych za opóźnienia w opracowaniu planu 30% ceny zawartej w ofercie za odstąpienie od wykonania opracowania i 0,5% za każdy dzień zwłoki lecz nie później niż do 30.06.2004r.
Zaakceptowano również członków komisji przetargowej w osobach Pani Anna Komorowska i Pana Przemysław Jankowski.
Ad.6.
Przewodniczący Zarządu przedstawił sytuację uchwalenia statutu przez poszczególne gminy. Statut nie został uchwalony przez gminę Aleksandrów Kujawski, Koneck i miasto Ciechocinek.
Pan Wojciech Zieliński wyjaśnił, że sprawa statutu stanęła na sesji jednak w wyniku biernej postawy burmistrza oraz argumentacji radnych, że Ciechocinek ma za małą reprezentację w Związku w stosunku do kosztów jakie poniósł przy budowie składowiska statut nie stanął pod głosowanie.
Pan Wiesław Iwiński Wójt gminy Raciążek wyjaśnił, że w partycypacji kosztów budowy składowiska wybrano kryterium ludnościowe będące najmniej krzywdzące.
Przewodniczący Zarządu wyjaśnił, że największe koszty przy budowie składowiska poniosło miasto Aleksandrów Kujawski, natomiast przy opracowaniu pierwszego statutu długo omawiano sposób reprezentacji poszczególnych gmin. Zdecydowano by zastosować graniczną wartość 5 tys. mieszkańców, powyżej którego gmina posiadać będzie 2 przedstawicieli w Zgromadzeniu ZGZK. Przy zastosowaniu innego kryterium, w wyniku którego reprezentacja miast posiadałaby większość w Zgromadzeniu co wówczas byłoby krzywdzące dla gmin.
Pan Jerzy Draheim wyjaśnił, że przedstawiciele zdają sobie sprawę, że wniosek radnych jest nie uzasadniony. Jednak od roku czasu Zgromadzenie Związku zajmuje się tylko sprawami formalnymi.
Pan Piotr Napiórkowski prawnik Związku wyjaśnił, że radny z Ciechocinka Pan Kłos mylnie przenosi mechanizm ze spółek prawa handlowego na spółkę budżetową.
Pan Wojciech Zieliński zasugerował, że Związek powinien zająć się sprawami ścieżek rowerowych czy problemem przedszkoli.
Pan Michał Włoszek stwierdził, że Związek jest pasywny i nic się nie dzieje.
Pan Jerzy Draheim przyznał, że burmistrz Ciechocinka nieodpowiednimi środkami rozwiązał problem przedszkoli.
Pan Piotr Marciniak podsumował, że zarząd Związku powinien spotykać się częściej i takie sprawy jak przedszkola powinny być załatwiane na forum Związku.
Pan Ryszard Borowski stwierdził, że jest bardzo wiele spraw, którymi Związek powinien się zająć.
Zadecydowano aby wysłać pismo do Przewodniczących Rad Gmin, w których nie podjęto statutu aby na najbliższych sesjach postawili jego problem.
Pan Ryszard Borowski wyjaśnił, że w gminie Koneck statut Związku stanął na sesji i został odrzucony. Argumentowano to tym, aby Zarząd Związku był trzy osobowy.
Pan Michał Włoszek stwierdził, że pilna jest poważna dyskusja nad rolą i funkcją Związku i każdy kolejny miesiąc będzie trudniejszy.
Pan Ryszard Borowski stwierdził, że Zarząd składający się z mniejszej liczby członków jest bardziej mobilny i może być skuteczniejszy.
Pan Piotr Marciniak złożył wniosek o zakończenie posiedzenia w dniu dzisiejszym. Jednocześnie zaproponował, aby Zarząd spotykał się częściej nawet co dwa tygodnie.
Pan Michał Włoszek zaproponował, aby powrócić do pomysłu organizowania posiedzeń Zarządu cyklicznie w każdej gminie.
Zadecydowano, aby punkty porządku obrad dotyczące zmian w budżecie roku 2003r. przedstawić i omówić na Zgromadzeniu w dniu 27.10.2003r.
Powołanie komisji Architektoniczno-Urbanistycznej najkorzystniejsze będzie przy powiecie. Jednak na dzień dzisiejszy brak jest przepisów wykonawczych określający zakres działania komisji a nawet jej składu i uprawnień.
Przewodniczący Zarządu zamknął posiedzenie i podziękował za uczestnictwo.


Protokół z posiedzenia Zarządu w dniu 10.03.2003r.

Przewodniczący Zarządu Pan Andrzej Nawrocki przywitał obecnych wg listy obecności (załącznik) i podziękował za przybycie.
Ponadto obecni również byli:
Pani Alina Kulik – Skarbnik Związku
Pan Edward Musiał – Kierownik Biura Związku
Pan Piotr Marciniak – Radca prawny
Na wstępie Pan Przewodniczący zapytał się czy dostarczono obecnym ofertę szkolenia w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej w JST. W myśl ustawy o dostępie do informacji publicznej, każda gmina zobowiązana jest opracować taki Biuletyn do 01.07.2003r.
Przewodniczący zaproponował, że jeśli byliby chętni do uczestnictwa w tym szkoleniu, to jest skłonny oddać im do dyspozycji samochód w dzień szkolenia. Jedynie Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck wyraził chęć uczestnictwa w szkoleniu.
Przystąpiono do przyjęcia porządku obrad (załącznik).
Ad. 1. Ustalono termin posiedzenia Zgromadzenia ZGZK na dzień 21.03.2003r. w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Aleksandrowie Kujawskim.
Ad. 2. Podjęto dyskusję nad treścią ostatecznego projektu statutu.
§ 11
Pan Piotr Napiórkowski –Radca prawny zapoznał zebranych z informacją, że Klub radnych w Gminie Aleksandrów Kujawski „Wspólna Gmina” – wystąpił ze skargą do wojewody po pierwszej sesji poruszająca sprawę „Czy przedstawicielem gminy mogą być przedstawiciele nie zasiadający w radzie Gminy”.


Protokół z posiedzenia Zarządu Związku Gmin Ziemi Kujawskiej z dnia 27.01.2003r.

Na posiedzeniu obecni byli przedstawiciele Zarządu zgodnie z listą obecności załączoną do niniejszego protokołu (załącznik nr 1).
Nieobecny na posiedzeniu Zarządu:
1.P. Iwiński Wiesław – Wójt gminy Raciążek,

Na posiedzeniu obecni byli ponadto:
1.P. Kulik Alina – Skarbnik Związku Gmin Ziemi Kujawskiej,
2.P. Napiórkowski Piotr– radca prawny,
3.P. Musiał Edward – kierownik biura Związku Gmin Ziemi Kujawskiej.

Pan Andrzej Nawrocki – Przewodniczący Zarządu ZGZK przywitał wszystkich zebranych i podziękował za przybycie oraz zapoznał zebranych z porządkiem obrad (załącznik nr 2).
Przystąpiono do omawiania zmian projektu statutu zaproponowanych przez Przewodniczącego Zarządu (załącznik nr 3), wynikających ze zmiany ustawy o samorządzie gminnym i stanowiących bazę dalszych zmian.
Ustalono, że wspólnie naniesione na posiedzeniu zmiany do statutu, po przepisaniu i wytłuszczeniu dokonanych poprawek, zostaną rozesłane do gmin członkowskich celem dalszej analizy (załącznik nr 4).
Pan Andrzej Nawrocki oznajmił obecnym, że w związku z wymogiem przyjęcia statutu przez rady zainteresowanych gmin bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady, wystąpił z pismem do Ministerstwa Spraw wewnętrznych i Administracji w Warszawie – Wydział Prawny aby wyjaśnili wątpliwości, co zrobić gdy jeden z uczestników Związku nie uchwali proponowanych zmian do statutu.
Następnie poruszono sprawę realizacji II etapu inwestycji w Gminie Koneck. Stwierdzono, że rozwiązanie w przypadku „SAPARDU” nie jest wcale takie korzystne. Bardziej opłacalne byłoby ubieganie się o środki z funduszy strukturalnych po wejściu Polski do U.E., co planowane jest w 2004r. Drugą bardzo ważną sprawą jest rozwiązanie techniczne transportu ścieków. Zgodnie z pierwotnym założeniem ze względu na lokalizację gminy Koneck część nieczystości ma być kierowana na oczyszczalnie ścieków w Wagańcu, która jest przygotowana do odbioru tych ścieków, a druga na oczyszczalnię w Zakrzewie. Pan Ryszard Borowski - Wójt gminy Koneck aby mógł podjąć jakiekolwiek działania poprosił o decyzję negatywną bądź pozytywną gmin zainteresowanych.
Pan Piotr Marciniak Wójt gminy Waganiec zapowiedział, że odpowiedź taką wystosuje.
Pan Marek Ziemiński – Wójt gminy Zakrzewo stwierdził, że w tym wypadku sprawa nie jest taka prosta, lecz postara się taką odpowiedź opracować. Jednak bliższe ustalenia wymagają trójstronnego spotkania pomiędzy wójtami Gmin Koneck, Waganiec i Zakrzewo.
Następnie Pan Andrzej Nawrocki zwrócił się do obecnych z pytaniem czy zadane na Zgromadzeniu pytania przez Pana Jana Kościerzyńskiego były skierowane do ogółu Zarządu czy też bezpośrednio do Przewodniczącego Zarządu. Stwierdzono, że pytania te skierowane były do Zarządu ale ze względu na pełnione stanowisko odpowiedź przygotowuje Przewodniczący. Pan Andrzej Nawrocki odczytał odpowiedzi na powyższe pytania, jak również odpowiedź na pytania zawarte w piśmie Stowarzyszenia EKO, które wpłynęło 07.01.2003r. Ponieważ nikt z obecnych nie wniósł uwag Pan Przewodniczący zadecydował aby odpowiedzi w tej formie zostały wysłane.









Załącznik nr 2
Zarząd 27.01.2003


Porządek obrad

I Zmiany do statutu

II Sprawy różne

1.Uchwała Zarządu w sprawie nazwy międzygminnego składowiska.
2.Stanowisko w sprawie pisma Urzędu Gminu Koneck w sprawie realizacji II etapu inwestycji.
wybierając rozwiązanie w przypadku „SAPARDU” kierować się zasadą ścieki z gminy na 1 oczyszczalnię.
3.Odpowiedzi na zapytania złożone na Zgromadzeniu przez p. Jana Kościerzyńskiego.
4.Odpowiedzi na pismo prezesa Stowarzyszenia „EKO” p. Jana Kościerzyńskiego.


strzałka do góry