ABIP.pl logo

prowadzony przez:
Związek Gmin Ziemi Kujawskiej z siedzibą w Aleksandrowie Kujawskim


BIP > Komunikat



Protokół nr 5/07 z posiedzenia Zgromadzenia ZGZK w dniu 01.10.2007r.

Ad.1.
Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia przywitał zebranych. Szczególnie powitał Pana Kazimierza Rzepczyńskiego będącego po raz pierwszy na posiedzeniu.
Na podstawie listy obecności ( załącznik nr 1 ) stwierdził, że Zgromadzenie zdolne jest do podejmowania uchwał.

Ad.2.
Pan Przewodniczący przypomniał, iż porządek obrad na zgromadzenie ( załącznik nr 2 ) był rozesłany z materiałami a następnie zapytał o przedstawienie propozycji zmian do tegoż porządku.


Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck – Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, od początku byłem przeciwny wszelkim podwyżką diet aczkolwiek mówiłem że Przewodniczący Zarządu powinien mieć większe środki aby mobilizowały go do jeszcze solidniejszej i lepszej pracy. Natomiast w obecnej, trudnej sytuacji finansowej w jakiej stoi w moim przekonaniu związek, spowodowanej tym, że nie otrzymał promesy na inwestycje, na budowę linii sortowniczej, z niewyjaśnionym werdyktem sądu apelacyjnego w sprawie z RemWilem może to spowodować naprawdę poważne skutki i proponowałby aby punkty dotyczące wszelkich podwyżek znieść z porządku obrad ( punkty 10,11,12,13,14 ).

Posiedzenie zgromadzenia zaczął filmować kamerą mężczyzna. Zapytany przez Przewodniczącego Zgromadzenia o godność i charakter obecności nie chciał się przedstawić co wywołało głosy oburzenia wśród zgromadzonych.
Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck – może nie jesteśmy przyzwyczajeni do takiej formy obserwowania czy kontrolowania władzy publicznej , natomiast zawsze była Pani Aleksandrowicz.

Pan Andrzej Cieśla – Przewodniczący Zarządu – ale Pani Aleksandrowicz jest zawodowym dziennikarzem.

Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck – my nie wiemy czy też ktoś z nas nie nagrywa tego spotkania. Są obecne osoby a też nie wiadomo czy nagrywają. Ten Pan ma chociaż taką odwagę, że robi to publicznie, jawnie i wszyscy o tym wiedzą. Mi to osobiście nie przeszkadza nie mam tutaj nic do ukrycia.


Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia- czy Pan pozwoliłby na to w swojej gminie , Pan sobie wyobraża że do Pana przychodzi ktoś kto się nie przedstawia i nagrywa?
Skoro ten Pan nie jest dziennikarzem to do czego mu służą te informacje.

Mężczyzna- jestem mieszkańcem tej gminy żywo zainteresowany tym co się tutaj dzieje.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia- proszę żeby Pan nie przeszkadzał bo nikt Pana nie prosi o zdanie.

Pan Mariusz Moneta- Radca Prawny Związku – sugeruję w tej sytuacji że jeśli Państwu nie odpowiada taka forma obrad aby zadzwonić po policję i tego Pana stąd po prostu wyprosić nie dlatego że filmuje tylko dlatego że zachowuje się niestosownie i niekulturalnie.
Pan tutaj przybył i filmuje to posiedzenie i pytanie czy ta forma Państwu odpowiada, macie posiedzenie protokołowane, czy to Państwu nie przeszkadza.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia- ja proponuję żeby nie wzywać policji bo to będzie piękny element w jego karierze a jak zacznie nam przeszkadzać to zadzwonimy po policję a teraz niech filmuje i ma z tego satysfakcję. Ja myślę że jak ja bym przyszedł na takie zebranie to bym się najpierw zapytał i przedstawił się.

Pan Mariusz Moneta- Radca Prawny Związku – ( do mężczyzny z kamerą ) czy Pan ma pełną zdolność do czynności prawnych i Pan nie ma jakiś zaburzeń psychicznych, chciałbym to wiedzieć na tym posiedzeniu tak czy nie?

Mężczyzna - proszę mi powiedzieć jakim prawem ja mam teraz odpowiedzieć skoro Pan powiedział że Pana nie będziemy w ogóle słuchali? Chcę wiedzieć czy Państwo wybieracie sobie pytania do mnie kierowane ? wybieracie sobie a tak to nie pozwalacie mi się wypowiedzieć?

Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck – na zarządzie nie wiedzieliśmy jeszcze że nie dostaniemy dotacji z Ekofunduszu, nie wiedząc że trzeba będzie wpłacić 16.200,- zł na skuteczność apelacji aby w ogóle została rozpatrywana. Teraz jest zupełnie inna sytuacja o wiele trudniejsza w związku z tym trzeba oszczędzać pieniądze.

Pan Janusz Wiśniewski- Przedstawiciel Gminy Aleksandrów Kujawski – czy są w związku z tym wyliczone skutki finansowe tych podwyżek ?

Pani Alina Kulik – Skarbnik Związku – jeślibyście Państwo przegłosowali te uchwały aby takie podwyżki były jak również ustanowienie diety dla zastępcy przewodniczącego zarządu to w tej wysokości w której jest tutaj w uchwale zaplanowane trzeba przesunąć z paragrafu wynagrodzeń na których są wolne środki kwotę 2 tysiące złotych i to będzie kwota wystarczająca zakładając że posiedzeń komisji będzie tyle ile zaplanowano. Gdyby okazało się mniej to nie będzie trzeba nic przesuwać. W uchwale odnośnie diet dla delegatów i komisji jest błąd bo to nie jest miesięcznie tylko od posiedzenia.

Pan Dariusz Jaworski - Przedstawiciel Miasta Ciechocinek – na komisji budżetowej omawialiśmy te rzeczy i Pan Duszyński podał taki projekt, ja się z tym zgodziłem. Podniesienie diet wiązało się z tym, żeby delegatom którzy dalej mieszkają żeby mogli dojechać, żeby się to im opłacało po prostu.

Pan Józef Duszyński – Przedstawiciel Gminy Aleksandrów Kujawski- Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, w takim razie przychyliłbym się do wniosku Pana wójta Borowskiego aby nie zdejmować z dzisiejszego porządku obrad a pozostawić może rzecz się zmieni od nowego roku.

Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck –jeśli będą środki w budżecie i będzie kilka spraw już jasnych to uważam, że zawsze można ten punkt rozpatrywać. Zawsze uważałem że Przewodniczący Zarządu ma za niską dietę żeby mieć motywację do skutecznego rządzenia ale teraz w tej sytuacji musimy oszczędzać jakiekolwiek pieniądze bo wiemy co może nas czekać. Przecież wiemy że już żeby zakupić linię sortowniczą czy pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów musimy zabierać 100 tysięcy zgromadzone na lokacie Ekoskładu, które były zabezpieczone przynajmniej w części na budowę nowej kwatery. Już musimy odbierać naszej spółce pieniądze. A co będzie jeżeli okaże się że wyrok sądu w sprawie z RemWilem będzie niekorzystny?

Pan Józef Duszyński – Przedstawiciel Gminy Aleksandrów Kujawski-w takim razie jeżeli zawiesimy formalnie ten wniosek o podwyższeniu diet to zauważyłem, że tutaj dobrze rozpoznał sprawę Pan wójt Borowski jeżeli chodzi o Przewodniczącego Zarządu bo żeśmy tak na początku według możliwości podali w uzgodnieniu z Panią Księgową żeby przesunięć nie robić wychodziło 500 złotych ale byłem też przekonany jak Pan Wójt Borowski że to jest za mało. Proponuję tak to zawieśmy tu diety ale Przewodniczącemu dzisiaj zróbmy tak jak powinno być a nasze diety zobaczymy od nowego roku.

Pan Andrzej Cieśla – Przewodniczący Zarządu –Panie Przewodniczący chciałbym zaproponować wysokiemu zgromadzeniu kilka minut przerwy i w tym czasie zwołać robocze nadzwyczajne posiedzenie zarządu aby zarząd zajął stanowisko w tej sprawie.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia ogłosił 5 minut przerwy.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia- Proszę Państwa wznawiam obrady, proszę bardzo pan burmistrz Cieśla.

Pan Andrzej Cieśla – Przewodniczący Zarządu –Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, zarząd na swym posiedzeniu zwołanym ad hot podjął decyzję, zajął stanowisko następujące: zarząd wnioskuje o zdjęcie z dzisiejszego porządku obrad wszystkich punktów dotyczących kwestii uznaniowych, wysokości diet dla Przedstawicieli do Zgromadzenia ZGZK, dla Przewodniczących komisji Zgromadzenia ZGZK, dla Przewodniczącego Zgromadzenia, dla Przewodniczącego Zarządu i dla Zastępcy Przewodniczącego Zarządu. Stanowisko zarządu jest również takie, że zajmie się tym zarząd ponownie i wniesie ewentualną zmianę wysokości tych diet po rozstrzygnięciu sprawy z RemWilem. Wrócimy do sprawy w późniejszym terminie.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia- Proszę Państwa kto jest za wnioskiem Przewodniczącego zarządu aby zdjąć z dzisiejszego porządku obrad następujące punkty: 10,11,12,13 i 14.

za głosowało – 11 osób
przeciw głosowało – 0 osób
wstrzymało się od głosu – 2 osoby

Ad.3.
Pan Przewodniczący zaproponował aby na protokolanta powołać Panią Annę Komorowską.

za głosowało 13 przedstawicieli
protokolant został powołany jednogłośnie

Ad.4.
Przewodniczący Zgromadzenia zaproponował, aby odstąpić od czytania protokołu z poprzedniego posiedzenia Zgromadzenia z uwagi na fakt, że protokół wyłożony był w biurze Związku w celu zapoznania się z jego treścią.
Następnie zapytał zebranych o uwagi do protokołu. Wobec ich braku Przewodniczący przystąpił do głosowania nad przyjęciem protokołu bez czytania:

za głosowało 13 przedstawicieli
protokół został przyjęty jednogłośnie.


Ad.5.
Przewodniczący Zgromadzenia poprosił o zadawanie pytań Przewodniczącemu Zarządu odnośnie informacji z działalności Zarządu pomiędzy posiedzeniami Zgromadzenia ( załącznik nr 3 ).
Wobec braku pytań przeprowadził głosowanie nad przyjęciem informacji z działalności Zarządu pomiędzy posiedzeniami Zgromadzenia.

Informacji z działalności Zarządu pomiędzy posiedzeniami Zgromadzenia została przyjęta jednogłośnie.
Ad.6.
Pani Alina Kulik – Skarbnik Związku – Szanowni Państwo, uchwałą nr V/15/2007 planuje się zmniejszyć plan dochodów o kwotę 757 tysięcy złotych. Jest to wynikiem nie otrzymania dotacji z Ekofunduszu na zadanie inwestycyjne pod nazwą ,, Rozwój selektywnej zbiórki odpadów komunalnych ... ” w łącznej kwocie, która była zaplanowana 827 tysięcy złotych jak również zdjęcie z planu dochodów dotacji z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska w Aleksandrowie Kujawskim w kwocie 30 tysięcy złotych. Otrzymaliśmy pismo o nie przyznaniu nam tej dotacji. Jest to zmniejszenie dochodów o 827 i 30 tysięcy. Natomiast planuje się zwiększyć czynsz dzierżawny z tytułu wydzierżawienia składowiska odpadów komunalnych o kwotę 100 tysięcy złotych. Plan przed zmianą wynosił 268.244,- zł natomiast plan po zmianie 368.244,- zł. Łącznie plan dochodów planuje się zmniejszyć o 757 tysięcy złotych i po tym zmniejszeniu będzie wynosił 459.291, - zł paragraf 1 punkt 1 tej uchwały.
Natomiast paragraf 1 punkt 2 przedstawiona jest kwota zmniejszeń wydatków o kwotę 833.320,- zł to jest z kwoty 1.409.088,- zł na kwotę 575.768,- zł. Przedstawia to załącznik nr 2 do omawianej uchwały. Jest to zmniejszenie po stronie wydatków planu związanego z wydatkami inwestycyjnymi. Plan przed zmianą wynosił 1.032.282,- zł należy go zmniejszyć o kwotę 815.805,- zł i po zmianie wynosił będzie 216.477,- zł. Dotyczył będzie inwestycji ,, Rozwój selektywnej zbiórki odpadów komunalnych .. ” środki te pochodzić będą co jest w następnych załącznikach z środków własnych związku. Paragraf 4010 wynagrodzenia osobowe planuje się zdjąć kwotę 17.515,- zł. Plan przed zmiana wynosił 119.460,- zł , po zmianie 101.945, - zł. Chodzi tutaj o to aby zwolnić wolne środki w paragrafie wynagrodzeń i przeznaczyć je również na inwestycje. Są to środki które byłyby niewykorzystane na tym paragrafie dlatego należy je zwolnić i w tym wypadku będzie można przeznaczyć je na inwestycje. Załącznik nr 3 przedstawia Państwu już po zmianach przychody jakie związek osiągnął to jest kwota 177.869,- zł. Natomiast rozchodami są spłaty pożyczek zaciągniętych w WFOŚ na łączną kwotę 61.392,- zł. Pozostała kwota wolnych środków to jest 116.477,- zł zostaje przeznaczona na pokrycie deficytu z roku budżetowego 2007 czyli obecnego. Następny załącznik nr 4 przedstawia Państwu już po zmianach proponowane zadanie inwestycyjne które w punkcie 12, 13 i 14 przedstawia wykonanie zadania w roku 2007. Jest to głównie zakup pojemników na odpady niebezpieczne, zakup zestawów do selektywnej zbiórki, jak również zakup zbiorczych pojemników do zbiórki surowców wtórnych. Łącznie na kwotę 200 tysięcy złotych, natomiast w punkcie 9 jest kwota na dokumentację techniczną, ekspertyzy i inne , łącznie kwota 12.662 zł. Pozostała część zadania sortownia, linia jest przesunięta na rok 2008. Zakup sita bębnowego pozycja nr 15 zaplanowana jest na rok 2009. Załącznik nr 5 który przedstawia prognozowane kwoty długu na 2007 rok jest zmieniony pomniejszony o planowane pożyczki pierwotnie z WFOŚ. W tej chwili jest to tylko pożyczka również z WF, która była zaciągnięta w 2005 roku i ona jest w trakcie spłaty. Załącznik nr 6 przedstawia Państwu harmonogram spłat rat kredytów, pożyczek oraz odsetek począwszy od 2005 do 2011 roku. Jest to spłata pożyczki tej którą już zaciągnęliśmy i harmonogram został zmieniony z uwagi na to że pierwotnie przy uchwalaniu budżetu były to kwoty większe i uwzględniały pożyczkę planowaną tą większą z WF. Natomiast z uwagi na to że związek nie ma takiej możliwości dalszego zaciągania pożyczek, załącznik ten musiał być zmieniony. Taka sama sytuacja wygląda przy załączniku nr 7 i nr 8 gdzie są przedstawione wieloletnie programy inwestycyjne jak również zadania inwestycyjne. Dokonano tutaj zmian jeśli chodzi o kwotę bo jeśli chodzi o załącznik nr 7 jest to kwota 212.662,- zł. Odpowiada to harmonogramowi nr 4 który wcześniej żeśmy omawiali. Tak samo zadanie inwestycyjne w załączniku nr 8 przedstawia również inwestycję ,, Rozwój selektywnej zbiórki ... ” jeśli chodzi o rok 2007 pomniejszoną o linię i halę.

Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck –mam pytanie jaką przyczynę podało Starostwo Powiatowe odmawiając przyznania dotacji w kwocie 30 tysięcy złotych i drugie pytanie czy pożyczka w kwocie 269 tysięcy złotych była wzięta na inwestycję unormowanie gospodarki ściekowej?

Pani Alina Kulik – Skarbnik Związku – pożyczka dotyczyła inwestycji ,, Rozwój selektywnej zbiórki .. ” tej którą prowadzimy i dotyczyła zakupów pojemników i samochodów. Odnośnie pierwszego pytania było to pismo bardzo króciutkie dosłownie dwa zdania informujące, że zarząd powiatu podjął taką decyzję o nie przekazaniu dotacji dla ZGZK bez podania motywowania, to było I półrocze tego roku.

Pan Janusz Wiśniewski – Prezes Spółki ,, EKOSKŁAD ”- Szanowni Państwo, jestem trochę zaskoczony , może ze względu na to, że nie byłem na posiedzeniu zarządu po raz kolejny stosuje się praktykę przerzucania części obowiązków finansowych na spółkę zaskakując ją pod koniec roku 100 tysięcznym czynszem. Ja byłem jednym z pomysłodawców współfinansowania inwestycji natomiast uważałem, że będzie to realizowane zadanie w postaci sortowni. Mam środki zabezpieczone na funduszu rezerwowym spółki z zysku 2005 roku w kwocie 100 tysięcy złotych z przeznaczeniem na inwestycję i gotów jestem to współfinansować. Jestem w chwili obecnej przeciwnikiem zakupu pojemników do selektywnej zbiórki z prostej przyczyny: dziś już muszę zatrudniać dodatkowo pracowników ażeby radzili sobie ręcznie z sortowaniem tego co jest na dzień dzisiejszy. Kolejny zakup pojemników spowoduje to że zaczniemy się robić niewydolni, będą te góry śmieci selektywnych czy pseudoselektywnych na dzień dzisiejszy rosły. Proponuję ażeby Związek wspólnie ze spółką wspólnie poszli w kierunku inwestycji pod nazwą ,, Sortownia ” i nie wiem czy na zasadzie porozumienia niech prawnicy na ten temat rozmawiają czy będzie to w formuje dotacji i trzeba w taki sposób zapisać specyfikację ażeby przedłużyć możliwość spłaty II raty. Rozumiem, że na dzień dzisiejszy za sortownie płacimy 216 tysięcy do końca tego roku bo mamy takie pieniądze do dyspozycji, natomiast pozostałą część z przedłużonym terminem płatności tak żeby można było się wywiązać chociaż częściowo z rozliczenia z NF żeby można było zabiegać o możliwość umorzenia tych 270 tysięcy i uważam że na dzień dzisiejszy jest to najrozsądniejsze wyjście. Przyjąć ten stary harmonogram w którym współfinansowanie zapisane przez NF będzie w tej kwocie 216 tysięcy złotych przeznaczyć je w tym roku na budowę a tak rozpisać specyfikację aby ta następna część 270 tysiące złotych bo tyle to mniej więcej będzie kosztował sortownia bez hali. Składam deklarację jeśli związek przez te pół roku nie znajdzie pieniędzy to spółka poczyni działania żeby wziąć kredyt i sfinansować tą drugą fakturę. Rozumiem, że wtedy oczywiście będziemy negocjowali co do wysokości czynszu i on będzie w taki sposób uregulowany aby te szanse stworzyć, możliwość wybudowania tej sortowni. Składam wniosek formalny o sposób finansowania przez spółkę z zysku z 2005 roku tych 100 tysięcy i druga rzecz pozostanie przy starym harmonogramie gdzie 216 tysięcy z NF jest przeznaczone na budowę sortowni i w tym kierunku moim zdaniem w pierwszej kolejności musimy iść. Wszyscy o tym dobrze wiemy bo zostaliśmy poinformowani a ci co byli na spotkaniu z wiceministrem ochrony środowiska to już wiedzieli w marcu czy w kwietniu że stawka za zmieszane odpady komunalne z opłaty marszałkowskiej wzrośnie do 75 zł od składowanej tony na składowisko i to na dzień dzisiejszy stało się faktem. Rok 2008 będzie w spółce moim zdaniem bardzo niepewny nie wiadomo ile z tych odpadów wyląduje w rowach, będzie to zależało od aktywności gmin w jaki sposób będą kontrolowały swoich mieszkańców ażeby te odpady dostarczali ale musimy takie działania poczynić ażeby powoli minimalizować sprawy związane ze składowaniem odpadów na kwaterę dlatego też taki wniosek składam.

Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck – właściciel spółki jakim jest związek gmin może wszystko aczkolwiek chciałem powiedzieć że jak rzadko zgadzam się z Panem Wiśniewskim tak teraz w 100 % się zgadzam z tym, że o takich faktach jakie mogą dzisiaj nastąpić czy następować ja już pozwoliłem sobie mówić na sesji budżetowej 30 marca. Wtedy Pan Wiśniewski mnie nie popierał. Głosował inaczej natomiast dzisiaj gdy dotknęło spółki że związek zaczyna zabierać swojej spółce pieniądze które zostały zaoszczędzone i umieszczone na lokacie na przyszłą inwestycję jest to już niedobre, zwłaszcza, że prawdopodobnie prezes o tym nie wiedział. Tak można wnioskować z dzisiejszego głosu. Szanowni Państwo ja chciałbym tylko przypomnieć, z protokółu z 30 marca kiedy zapytałem czy mamy potwierdzenie, czy mamy promesę czy mamy umowę z EF na umieszczenie tych pieniędzy prawie 900 tysięcy w budżecie. Zapewniano mnie że jeszcze nie ma promesy , pytałem na jakiej podstawie wprowadzamy to do budżetu. Mówiłem o pieniądzach wirtualnych, które faktycznie już teraz stały się wirtualnymi, podwyższając naszą zdolność kredytową a tym samym podwyższając niesłusznie nasze dochody których faktycznie nie mamy tak wielkich. Stwierdzono, że najpierw muszą być przeprowadzone przetargi na zakup a później dopiero pieniądze dostaniemy. Jak można było najpierw przeprowadzać przetargi jak tych pieniędzy faktycznie nie było. Nie było nawet potwierdzonych na piśmie a że ktoś prowadził jakieś rozmowy to o niczym to nie świadczy a dzisiaj mamy tego efekt i dotknęło to spółki której Pan Janusz Wiśniewski prezesuje. Dokonujemy ważnych zmian w budżecie. Okazuje się że pieniądze gdzieś były poukrywane, teraz się znajdują na apelację z płac. A jak mówiłem wtedy, że kierownik biura nie będzie zatrudniony od 1 stycznia bo tak pieniądze były policzone to też na to nikt nie reagował. Ale może o to chodziło aby pieniądze poukrywać żeby teraz można było na procesy sądowe i je gdzieś tam teraz odkryć i znaleźć. Akurat takie oszczędności na procesy sądowe są nam niepotrzebne. Mówiłem o budżecie stagnacji to ni odpowiedziano- Pan Roman Chmielewski odnośnie wójta Borowskiego ,, życzył bym wójtowi Konecka żeby 75% budżetu przeznaczał na inwestycje i powiedział że jest to budżet stagnacji bo w gminach jest to 20-30% i nie są to budżety stagnacji ”. Ile mamy z tych 75% nie wiem czy 0 czy też 1%. Widzimy jak można było temu zapobiec właściwie uchwalając budżet w dniu 30 marca a że jest tak jak jest musimy dokonywać zmian i to bardzo poważnych a my będziemy stać w miejscu i dyskutować, dreptać, kłócić się, sprzeczać robić posiedzenia dodatkowe a to nic nie da i inwestować nie będziemy. Prawdopodobnie dojdzie do takiej sytuacji ja to czarno widzę ale coraz bardziej do nas te wizje przychodzą, że ten związek może upaść. Wtedy to naprawdę jedynym ratunkiem będzie firma która wysypisko kupi i zainwestuje. Jakby jeszcze kupiła to by było dobrze a może przejmie od syndyka i zainwestuje pieniądze na linię sortowniczą bo powiat nie będzie miał w ogóle wysypiska śmieci swojego a na pewno nie będzie miał takiego, które spełnia wymogi i będziemy musieli wszyscy mieszkańcy za to drożej płacić. Chyba nie o to chodzi mieszkańcom i nie dla takiego celu ta inwestycja była w 98 roku budowana i debatowaliśmy o tych liniach sortowniczych już od wielu lat i nie zrobiliśmy nic. W końcu wyszła sprawa z inwestorem z Niemiec i też sprawa jest niejasna, niedopowiedziana i prawdopodobnie też upadnie. Spotkamy się za kilka miesięcy i może to być nasze ostatnie posiedzenie.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia- przypomnę Panie Wójcie że skoro jest Pan członkiem zarządu i trzeba ciągnąć ten wózek. Pani Skarbnik jak Pani się odniesie do propozycji pana Wiśniewskiego.

Pani Alina Kulik – Skarbnik Związku –kwota jeśli chodzi o inwestycję nie ulegnie zmianie. Natomiast jest tutaj propozycja o zmianie zakresu tych środków zamiast na pojemniki przeznaczyć dotację na linię sortowniczą. Na rozpoczęcie tego zadania jak było planowane w tym roku w kwocie 212 tysięcy. Jest to do przyjęcia tym bardziej będzie się to pokrywało z harmonogramem umowy z NFOŚ gdzie ta kwota była wykazana. Odnośnie zarzutu Pana Borowskiego żadne środki w budżecie nie były ukryte tak szczegółowo jak jest nasz budżet opracowany nie jest w żadnej gminie każdy o tym wie.

Pan Andrzej Cieśla – Przewodniczący Zarządu – rozumiem wielką troskę kolegi wójta o sprawy związku i o budżet i rozumiem że ten głos jest zawsze potrzebny bo wzbogaca naszą wiedzę i każe się uważnie przyjrzeć pewnym poczynaniom to jest dla mnie rzecz oczywista i zrozumiała i to są dla mnie uwagi zawsze cenne. Chciałbym się przychylić i odnieść ze zrozumieniem i pozytywnym zdaniem do propozycji Pana Prezesa Janusza Wiśniewskiego, wydaje mi się że to rozwiązanie ta propozycja jest na dzień dzisiejszy najlepszym wyjściem, najlepszym rozwiązaniem jakie możemy przyjąć. Natomiast Szanowni Państwo wtedy kiedy był uchwalany budżet były zapewnienia z EF były obietnice że te środki będą. Ostatecznie przyszła decyzja że ich nie ma i trzeba zareagować tak jak następuje rozwój sytuacji. Skoro jest decyzja że tych środków z EF nie ma, trzeba odpowiednią decyzję finansową czy księgową podjąć.

Pani Alina Kulik – Skarbnik Związku – był złożony wniosek i został przyjęty do realizacji, natomiast umowa jest zawsze podpisywana gdy wyłoniony zostanie wykonawca danej inwestycji.

Pan Andrzej Cieśla – Przewodniczący Zarządu –nie były to pieniądze wirtualne, były to pieniądze przewidywalne do wykorzystania być może wirtualne w tym sensie że fizycznie nie leżały na stoliku, były to pieniądze które można było po wstępnych rozmowach i akceptacji Narodowego czy Ekofunduszu wprowadzać do budżetu. To dobrze że daje się zaoszczędzić środki na wynagrodzeniach , dobrze, że wydaje się tych środków mniej niż zaplanowano w budżecie to znaczy, że nie prowadzi związek polityki rozrzutnej jeśli chodzi o finanse i koszty utrzymania. Jeśli daje się z tych środków pokryć inne wydatki niezbędne do pokrycia choćby koszty opłaty sądowej czy inne to dobrze że te pieniądze są na dzień dzisiejszy i można je z tej rezerwy przeznaczyć. Niech się sprawa rozstrzygnie zakończy, myślę że wszyscy oczekujemy na zakończenie i rozstrzygnięcie przez sąd i mam nadzieję że będzie to dla związku rozstrzygnięcie pomyślne, pozytywne. Niewątpliwie brak tych środków które były planowane w budżecie utrudni proces inwestycyjny związku i proces gospodarki odpadami ale na dzień dzisiejszy mamy bardzo sensowną propozycję Pana Prezesa i wydaje mi się że to wyjście jest jakby początkiem całego procesu segregacji odpadów na naszym wysypisku. Krótko mówiąc jestem gotów poprzeć tę propozycję, którą Pan Prezes Wiśniewski zechciał nam przedstawić.

Pan Piotr Marciniak – Wójt gminy Waganiec – Panie Przewodniczący, Szanowni zgromadzeni jak rozumiem Pan Prezes proponuje linię bez hali na gołym powietrzu. Z mojej wiedzy te urządzenia muszą być zadaszone.

Pan Janusz Wiśniewski – Prezes Spółki ,, EKOSKŁAD ”-tak hala będzie wolnostojąca, już parę lat temu o tym rozmawialiśmy. Na razie realizujemy to co musimy żeby w jakiś sposób wywiązać się wobec Narodowego Funduszu bo tam jest 270 tysięcy nie umorzonych pieniędzy. Mam nadzieję że otworzą się możliwości unijne i związek będzie stać na dalszą realizację inwestycji. Na dzień dzisiejszy rozwiążmy tę sprawę która pomoże nam rozwiązać sprawę z NF. Termin przedłużonego płacenia części np. za sortownię do 30.06 można zapisać to w specyfikacji i przeprowadzić w trybie negocjacji z zachowaniem konkurencji.

Pan Piotr Marciniak – Wójt gminy Waganiec –nie da się tego przetargu skutecznie przeprowadzić, kto będzie montował, sami ?.

Pan Janusz Wiśniewski – Prezes Spółki ,, EKOSKŁAD ”- to już będzie nowy rok i możemy to spokojnie sobie realizować. Na dzień dzisiejszy musimy wykonać działania które pozwolą wywiązać się wobec NF bo to jest najistotniejszy element i moim zdaniem pójście w kierunku sortowni jest elementem najwłaściwszym z tego względu że dokupienie za 200 tysięcy dziś pojemników do selektywnej zbiórki i jakiś innych spowoduje zakorkowanie spółki bo ja muszę dodatkowo żeby to ręcznie robić 4-5 ludzi zatrudnić, kto te koszty pokryje.

Pan Piotr Marciniak – Wójt gminy Waganiec –Szanowne Zgromadzenie ja nie jestem przesadnym pesymistą do rozwiezienia pojemników starczy 2 dni a na zamontowanie linii nie.

Pan Janusz Wiśniewski – Prezes Spółki ,, EKOSKŁAD ”-na dzień dzisiejszy to nie musi być do 31.12 zamontowane. To muszą być dokumenty aby się rozliczyć z NF a później mamy czas na instalowanie tego.

Pan Piotr Marciniak – Wójt gminy Waganiec –dostawa musi być w skali roku budżetowego.

Pan Janusz Wiśniewski – Prezes Spółki ,, EKOSKŁAD ”-więc mówię że dostawa elementów tak ale sortownię nie musimy uruchamiać z dniem 31.12.

Pan Piotr Marciniak – Wójt gminy Waganiec –jeśli rozdysponujemy pojemniki to opłata marszałkowska zmniejszy się.

Pan Janusz Wiśniewski – Prezes Spółki ,, EKOSKŁAD ”-bardzo w to wątpię. Muszę jednak kupić aparat i dać aparat pracownikom którzy to robią.

Pan Piotr Marciniak – Wójt gminy Waganiec –ja to śledzę i około 70% odpadów jest odpowiednio selekcjonowanych.

Pan Janusz Wiśniewski – Prezes Spółki ,, EKOSKŁAD ”-Waganiec jest jedną z lepszych gmin.

Pan Piotr Marciniak – Wójt gminy Waganiec- jeśli teraz dojdzie to tego że ileś tych pojemników dostaną więcej mieszkańcy to jakiś procent wzrośnie jakiś efekt będzie. Jeśli kupimy linię ona będzie stała sobie spokojnie do czerwca przyszłego roku i dostaniemy pieniądze albo nie, pół roku urządzenia będą już traciły gwarancje więc akurat jak je zdążymy zamontować to będzie po gwarancji.

Pan Janusz Wiśniewski – Prezes Spółki ,, EKOSKŁAD ”- w tym kierunku musimy iść aby nie stwarzać ludziom możliwości żeby dodatkowo kładli śmieci do tych pojemników do selektywnej zbiórki. Bo taka jest rzeczywistość i musimy z tego zdawać sprawę. Dopóki system jest nieszczelny w gminach a jest nieszczelny co do tego nikt nie ma wątpliwości to musimy robić działania aby starać się ułatwić życie tam wysortowując za jakiś czas to co się da. Natomiast zakupienie tych pojemników wydłuża mim zdaniem możliwość sortowania nie wiadomo na jaki czas.

Pan Piotr Marciniak – Wójt gminy Waganiec- mam obawy, że zakup linii również to wydłuży. Padły ostre zdania, że związek zabiera spółce pieniądze, jeśli ZG byłby 10 gminą to bym się z tym zgodził. Natomiast ZG działa w imieniu gmin, które decydują się w tym wypadku na konkretne działania.

Pan Janusz Wiśniewski – Prezes Spółki ,, EKOSKŁAD ”- ja nie powiedziałem Panie Wójcie, że zabiera ja powiedziałem , że została spółka zaskoczona zwiększeniem czynszu. Jeśliby dziś zapadła decyzja to za listopad i grudzień musiałbym zapłacić dodatkowo po 50 tysięcy za miesiąc zamiast 22 to 70 kilka tysięcy. I nie ma cudów i to się odbije na wyniku finansowym spółki za rok 2007.

Pan Piotr Marciniak – Wójt gminy Waganiec- działamy w imieniu gmin gdyby gmina miała taką wolę to pozostawiłaby spółkę w spokoju żeby te pieniądze leżały na lokacie a z własnych budżetów wysupłałyby te 100 tysięcy i przeznaczyły na udział w zadaniu. Woli takiej nie ma jak sądzę. Te pieniądze które powstają w spółce w formie jej dochodów powstają na skutek działania gmin. Jeszcze kilka słów do wypowiedzi wójta Ryszarda, powiedział, że powiat nie będzie miał wysypiska też przypomnę przy tej okazji że jest to składowisko nie powiatu a gmin mieszczących się na terenie powiatu. Nie demonizujmy sytuacji, że to wysypisko zaraz upadnie, że zakopane zostanie. Działania są podobne jak w gminie, proszę powiedzieć która gmina przez cały rok nie zmienia budżetu. Nie wiem czy dotacja ze spółki byłaby korzystniejsza i nie byłaby traktowana jako przestępstwo.

Pan Andrzej Nawrocki – Burmistrz Miasta Nieszawa- przez te wszystkie lata mamy jeden problem bo chcemy robić inwestycje nie obciążając gmin. Gdybyśmy dostali 75 % dofinansowania to i tak musimy 25% znaleźć. Związek jako taki nie znajdzie. Swoje gminy chronimy takie poważne zadanie jak segregacja odpadów zwaliliśmy na barki związku nie dając mu żadnych środków. Nie uciekniemy od przyszłości w takim sensie żebyśmy nie zaplanowali w swoich budżetach dotacji dla związku na rozwiązywanie problemów gospodarki odpadami. Tutaj nakłada się nam problem z NFOŚ żeby spełnić te wymogi które zostały określone dla NF musimy w tym roku zaangażować ponad 400 tysięcy złotych. Trzeba będzie pokazać że robimy wszystko że działamy inwestycyjnie, że ponownie prosimy NF aby zgodził się przesunąć pozostałe 200 tysięcy na inwestycje na rok następny. Ja tam często jeździłem i na pewno padnie pytanie to was 9 gmin nie stać na to aby znaleźć 200 tysięcy. W przyszłości zmieńmy filozofię, my musimy zaplanować w swoim budżecie pieniądze jako dotacje dla ZG bo wtedy to jest taka logika i dobra forma. Propozycja która dzisiaj padła jest dobra, spełnimy wymagania NF rozliczymy się, niech to na nas nie ciąży. Nie będzie w przyszłości stać związek na zadania inwestycyjne bez wsparcia finansowego gmin i mówienia że gmin to nie dotyczy.

Pan Adam Wroniecki- Przedstawiciel Gminy Koneck – jestem zaskoczony dzisiejsze posiedzenie to posiedzenie zarządu, widać, że zarząd nie może się dogadać. Panowie po to się zbieracie i przygotowujecie porządek zgromadzenia. Patrzę na Pana Przewodniczącego i Prezesa, Panowie do roboty, nadzieja to za mało. Jestem zaskoczony wieloma sprawami, zdziwiłem się, że nagle 100 tysięcy znalazło się nadwyżki w Ekoskładzie. Na sesji budżetowej w marcu pytałem się na jakiej zasadzie jest ustalona składka dzierżawy, jest wyśrubowana i ustalona między prezesem spółki a związku. To powinno być na podstawie czegoś, na podstawie ilości przyjmowanych śmieci byłoby najprostsze. Dobrze że Pan Wiśniewski zaoszczędził 100 tysięcy złotych, tylko czyja jest ta spółka Pana Wiśniewskiego czy związku. Szanowni Państwo tak to być nie może, to są jakieś pieniądze ukryte, przesuwane, po cichu, ktoś wie, większość nie wie i później domysły jak ta spółka działa. Budowa sortowni na świeżym powietrzu, podoba mi się ten pomysł tylko jest to za późno, okres zimowy, gdy zima będzie jak w zeszłym roku to ok. a jak przyjdzie –25 stopni, śnieg to prawdopodobnie ona tam nie powstanie w tym roku. Ale od czegoś trzeba zacząć tylko mówię za późno. Prezes spółki jest od tego żeby też przedstawiał swoje wizje, inwestycje zarząd żeby zaakceptował. To wszystko tak się ślimaczy. Już dwie decyzje dzisiaj zmienione i ja sobie wyobrażam jak ten zarząd działa. Proszę podać główne przyczyny odmowy EF co powiedzieć na radzie gminy i społeczeństwu. Chciałbym się dowiedzieć czy jest to niekompetencja, opieszałość, czy to jest wina z naszej strony.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia- teraz jest czas tworzenia budżetów w gminach i trzeba te dodatkowe środki dla związku znaleźć.

Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck –ja chciałem powiedzieć że związek taką inwestycję z pieniędzy gmin prowadził to była inwestycja unormowania gospodarki ściekowej. Gmina Waganiec, Aleksandrów Kuj., i Zakrzewo płaciły pieniądze i było to pod szyldem związku i ile problemów z tego tytułu powstało nie pokończonych jeszcze ile procesów sądowych, odsetek to my dobrze wiemy. Moja gmina chętnie dołoży jak będzie widziała że są efekty. Związek mógłby te pieniądze uzbierać przecież spółka co miesiąc wpłaca na rzecz związku dość dużą kwotę z tytułu czynszu dzierżawnego i te pieniądze gdzie one są. Przecież nasz związek zarabia na tym gdzie są schowane te pieniądze są inwestowane w sprawy sądowe zamiast w udział w inwestycji.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia-proszę sprecyzować jeszcze raz swój wniosek Panie Wiśniewski.

Pan Janusz Wiśniewski – Prezes Spółki ,, EKOSKŁAD ”-wnoszę aby 1) zmienić sposób finansowania nie z czynszu tylko z funduszu który został wypracowany przez spółkę z zysku 2005 i 2) przeznaczyć te pieniądze na zakup sortowni.

Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck –prosiłbym aby Pani Skarbnik powiedziała co jest dla nas korzystniejsze jako dla związku jest Pani w tej sytuacji ze jest Pani Skarbnikiem w spółce i w związku więc wie Pani co jest dla nas korzystniejsze bo delegaci mają rozbieżne zdania i ja też już nie wiem.

Pan Piotr Marciniak – Wójt gminy Waganiec- co będzie lepsze to określi umowa o dotację, ureguluje to porozumienie w formie zakresu, celu i sposobu rozliczenia tej dotacji.

Pani Alina Kulik – Skarbnik Związku –sama dotacja jest korzystna dla związku. Natomiast dotacja będzie celowa i będzie wynikać z porozumienia zawartego między Związkiem a Ekoskładem. Co będzie w porozumieniu i czy będzie korzystna to już zależy od Państwa co zamieścicie w paragrafach w tym porozumieniu. W sumie dotacja jest korzystna dla związku bo związek tak jak jednostki samorządowe nie płaci podatku dochodowego.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia ogłosił 5 minut przerwy.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia – proszę Panią Skarbnik aby przedstawiła te zmiany, które wymagają wprowadzenia do uchwały.

Pani Alina Kulik – Skarbnik Związku –w proponowanej uchwale w wyniku wniosku złożonego przez Pana Wiśniewskiego w załączniku nr 1 zamiast paragrafu 0750 tj. czynsz od wydzierżawionego składowiska odpadów komunalnych zastępuje się paragrafem 6290 w brzmieniu: dotacja celowa z PUP Ekoskład , kwota zmiany 100 tysięcy złotych , plan przed zmianą 0, plan po zmianie 100 tysięcy złotych. Wcześniejsza kwota czynsz dzierżawny ulega wykreśleniu, w to miejsce wchodzi dotacja celowa. Następna zmiana druga to jest załącznik nr 4 do uchwały ,, Plan rzeczowo finansowy projektu ”. W pozycji nr 10 sortownia surowców wtórnych w terminie rozpoczęcia wstawia się datę 2007 r. w terminie zakończenia –2007 r. kwota 200 tysięcy natomiast 2008r. kwota 1.100 tysięcy złotych. W pozycji źródła finansowania- 708 tysięcy dotacja z RPO , w tym środki własne 292 tysiące. Punkt 1 nadzór inwestorski pozostaje bez zmian. Punkt 12 zakup pojemników na odpady niebezpieczne, rozpoczęcie bez zmian natomiast zakończenie 2009 r., źródła finansowania WFOŚiGW kwota bez zmian. Pozycja 13 ta sama zmiana jak powyżej, kwota również pozostaje bez zmian. Pozycja 14 analogicznie jak 13. Ogólnie na 2007 planuje się przesunięcie środków na sortownię, pojemniki na 2009 rok. Pkt 9 dokumentacja i ekspertyzy w roku 2007 jest do wykorzystania kwota 12.662 zł i to daje całkowity koszt inwestycji w tym roku 212.662 co jest zgodne z wcześniejszymi i późniejszymi załącznikami. Kwoty podane w uchwale nie ulegają zmianie.

Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck – myślę że po poprawkach dostaniemy te zmiany w załącznikach.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia – przeprowadził głosowanie nad wnioskiem Pana Janusza Wiśniewskiego. Wniosek został przyjęty jednogłośnie ( 13 osób za ).
Następnie Przewodniczący odczytał treść uchwały Nr V/15/2007 a następnie przeprowadził głosowanie:
Uchwała Nr V/15/2007 została przyjęta jednogłośnie ( 13 głosów za ).

Ad. 7.
Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia – proszę o propozycje .

Pan Józef Duszyński – Przedstawiciel Gminy Aleksandrów Kujawski- proponuję delegata z Aleksandrowa Pana Rzepczyńskiego.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia –czy Pan Rzepczyński zgadza się aby brać udział w komisji budżetowej?

Pan Kazimierz Rzepczyński – Przedstawiciel Miasta Aleksandrów Kujawski- jestem zaskoczony Państwa stanowiskiem, wyrażam zgodę na kandydowanie.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia – wobec braku dalszych propozycji, kto jest za kandydaturą Pana Rzepczyńskiego na członka komisji budżetowej:

za głosowało - 12 osób
przeciw głosowało - 0 osób
wstrzymało się od głosu - 1 osoba

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia –gratuluję Panu.

Pan Andrzej Cieśla – Przewodniczący Zarządu –Szanowni Państwo, Pani Krystyna Głowacka została decyzją rady miejskiej odwołana z funkcji delegata do ZGZK reprezentującą miasto Aleksandrów i w związku z tym istniał niejako wakat na tej funkcji w tym miejscu wobec tego na ostatniej sesji rada miejska wytypowała drugiego delegata miasta Aleksandrów do ZGZK Pana Kazimierza Rzepczyńskiego. W tym momencie odwołanie Pani Głowackiej następuje automatycznie niezależnie od naszej woli.

Następnie Przewodniczący odczytał treść uchwały nr V/16/2007 i zarządził głosowanie:

za głosowało - 12 osób
przeciw głosowało - 0 osób
wstrzymało się od głosu - 1 osoba

Ad. 8.
Pani Wiesława Słowińska – Wójt Gminy Raciążek – chciałabym zgłosić uwagę do paragrafu 18 niniejszego projektu statutu. Rozumiem z tego zapisu że po wejściu w życie przepisów obecnego statutu pani Ania Komorowska ma obowiązek sporządzenia tego przepisu na gorąco w trakcie posiedzenia chyba, że decydujemy się na to aby miała przy sobie laptopa i drukarkę a osoba która zgłasza ewentualnie swoje uwagi czy wnioski na zgromadzeniu powinna zredagować je w taki sposób aby od razu umieścić je w protokole. Moja propozycja jest taka by paragraf ten otrzymał brzmienie: że protokół sporządza się w terminie 7 dni od dnia posiedzenia zgromadzenia i podpisuje go protokolant i Przewodniczący. Następnie proponowany zapis paragrafu 21 gdzie czytamy: uchwały zgromadzenia są podejmowane bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków zgromadzenia. Uważam, że taka bezwzględna większość głosów w nie każdej sytuacji jest potrzebna, proponuję by były to jednak głosowania jawne, a w sytuacjach gdy przepisy ustaw tak przewidują by uchwały były podejmowane bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków zgromadzenia. Poza tym nie chciałabym tutaj już polemizować z Panem Wronieckim ale w tym czasie kiedy jestem członkiem zarządu związku to tylko raz z tego co pamiętam nie udało nam się zgromadzić w pełnym składzie osobowym.
Propozycja paragrafu 21 to: uchwały Zgromadzenia są podejmowane zwykłą większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia chyba że odrębne przepisy ustaw stanowią inaczej.

Pan Janusz Wiśniewski – Przedstawiciel Gminy Aleksandrów Kujawski – paragraf 11 proponuję w brzmieniu: w skład Zgromadzenia wchodzą wójtowie i burmistrzowie gmin, które tworzą Związek lub osoby przez nich wskazane i zaakceptowane na podstawie odpowiednich przepisów.

Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck –byłem członkiem komisji statutowej i wydaje mi się że komisja statutowa działająca w 5 osobowym składzie po raz pierwszy stanęła na wysokości zadania i przygotowała projekt statutu bardzo szybko mimo ze ja w efekcie byłem przeciwny jednemu zapisowi i świadczy to o determinacji komisji i zawsze 100% frekwencji. To co kwestionowałem również jako członek komisji to paragraf 23 punkt 2, który mówi, że zarząd związku liczy od 3 do 9 członków i składa się z Przewodniczącego Zarządu, Zastępcy i Członków, przy czym 1/3 składu Zarządu może pochodzić z grona przedstawicieli Zgromadzenia. Jestem za tym aby nie dawać tak szerokiej swobody bo zarząd 3 osobowy to jest zupełnie co innego niż zarząd 9 osobowy tak samo jak nie może być dowolności przy liczebności członków sejmu np. że sejm liczy od 150 do 160. Nie powinno być takiej dowolności bo zależy od składu, koniunktury albo podziału głosów. Taki zapis od do nie służy stabilności. Zarząd liczny często nie może się spotkać w dawniejszym składzie mamy tego przykłady chociażby z poprzedniego posiedzenia gdzie związek musiał przelać 16.200 i zrobił to bez uchwały zarządu, która podjęto tydzień później ze względu na obecność usprawiedliwioną jak Pan Przewodniczący napisał kilku członków zarządu. Zapis ,, przy czym 1/3 składu Zarządu może pochodzić z poza grona przedstawicieli zgromadzenia ” dopuszcza, że Przedstawicielami zarządu mogą być ludzie z Warszawy z Nowego Jorku, z Włocławka, proponuję żeby byli to mieszkańcy gmin wchodzących w skład związku. Przecież my nie tworzymy statutu dla siebie ktoś może wykorzystać ten zapis i powołać swojego kolegę np. z Torunia.

Pan Dariusz Jaworski – Przedstawiciel Miasta Ciechocinek – przecież to my jako zgromadzenie wybieramy zarząd i to my o tym decydujemy, o kimś z zewnątrz.

Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck –nie chciałbym aby były takie sytuacje precedensowe i nie chciałbym aby to ktoś w przyszłości wykorzystał, statut jest tworzony przynajmniej na 10 lat. Mam przeciwny głos niż Pani Wójt Słowińska co do paragrafu 21 bo zwykła większość to przy obecnym składzie 11 osób to jest quorum i 6 osób może podjąć uchwałę przy statutowej liczbie 21 Przedstawicieli do Zgromadzenia tj . niespełna 1/3 może podjąć uchwałę bardzo ważną dla związku. W stosunku do paragrafu 23 jestem za tym aby zarząd liczył 3 osoby.

Pan Andrzej Cieśla – Przewodniczący Zarządu –Panie Przewodniczący ja bym chciał się odnieść do jednej kwestii która została tutaj w trakcie dyskusji poruszana dotycząca między innymi mobilności zarządu. Przywołano tutaj taką sytuację, że zarząd nie spotkał się ponieważ większość członków zarządu akurat zgłosiła wcześniej informację, usprawiedliwienie swojej nieobecności, trzeba było podjąć decyzję o przełożeniu posiedzenia tego zarządu na inny termin dokładnie tydzień później. Zdarzają się proszę Państwa w życiu różne sytuacje, ludzie się rodzą, umierają, zdarzają się w życiu takie sytuacje, których nie jesteśmy w stanie przewidzieć. Taka sytuacja w tym przypadku akurat miała miejsce. Śmierć człowieka akurat nie związanego ze związkiem, człowieka którego odejście, którego pogrzeb był dla wielu osób bardzo istotnym elementem uczczenia jego pomięci, jego życia, jego dorobku, jego kontaktów i zasług które niewątpliwie miał. Była to decyzja którą trzeba było podjąć, decyzja wydaje się zrozumiała. Ten termin w którym miało się odbyć posiedzenie zarządu planowane a odwołane i przełożone był terminem w którym nie wiedziano jeszcze o tym że trzeba ponieść koszty sądowe więc aby w tym dniu odbyło się posiedzenie zarządu to ono i tak by tej sprawy nie rozstrzygnęło ponieważ nie było informacji w tej kwestii. Informacja w tej sprawie wpłynęła po odwołaniu terminu posiedzenia więc nie było by akurat rozstrzygnięcia w tym momencie jeżeli chodzi o potrzebę zapłacenia kosztów apelacji w sądzie w Gdańsku. Rzecz jeszcze jedna kwestia, to nikt inny jak to gremium, Walne Zgromadzenie delegatów to ono decyduje o tym ile osób ma liczyć zarząd. Za każdym razem kiedy Pan Borowski zresztą słusznie mówi że ma to być statut na dziesięciolecia to zostawmy kompetencje do rozstrzygania o liczbie członków zarządu naszym kolegom, następcom, którzy będą decydować czy chcą mieć 3 osoby w zarządzie czy też 10 czy 7 czy 5, niech mają tę możliwość. Natomiast do nas należy w tym momencie określenie chcemy mieć 7 bierzemy 7 bo tylko i wyłącznie Walne Zgromadzenie o tym decyduje ale nie odbierajmy tej możliwości następnym członkom, następnym Walnym Zgromadzeniom. Takie jest moje w tej sprawie stanowisko. Zgadzam się z opinią Pana Wójta, że 1/3 może pochodzić z poza grona przedstawicieli do zgromadzenia, można by było ewentualnie doprecyzować ten zapis że te osoby mogą pochodzić z poza terenu powiatu aleksandrowskiego albo z terenu działania gmin zrzeszonych w związku ale też nie do końca przekonuje mnie ten argument. A jeśli Walne Zgromadzenie to czy następne zdecyduje się np. włączyć do zarządu menadżera pochodzącego np. z Torunia, Włocławka obojętnie skąd i będzie chciał go mieć w zarządzie to dlaczego takiej możliwości nie stworzyć i zabierać ją w tym momencie w tej chwili. To jest moja wątpliwość w tym momencie i nie do końca zgadzam się z tą argumentacją.

Pan Mariusz Moneta – Radca Prawny Związku – odnośnie paragrafu 21 nie można wprowadzić zapisu zwykłą większością, bezwzględnie prawo przewiduje że uchwały są podejmowane bezwzględną większością głosów. Artykuł 71 ustawy o samorządzie gminnym ,, uchwały są podejmowane bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków zgromadzenia ”, czyli tutaj nie ma dyskusji co do paragrafu 21 musi tak zostać. Natomiast w związku z propozycją Pana Janusza Wiśniewskiego odnośnie § 11 – artykuł 70 ust 2 przewiduje ,, na wniosek wójta, rada gminy może potwierdzić reprezentowanie gminy w zgromadzeniu zastępcy wójta albo radnemu ”. Można to zrobić i wpisać w statut choć ustawa i tak to reguluje.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia – proszę o przegłosowanie zmian do paragrafu 11 zgłoszonych przez Pana Janusza Wiśniewskiego. Po poprawkach otrzyma on brzmienie ,, W skład Zgromadzenia wchodzą wójtowie i burmistrzowie gmin, które tworzą Związek lub osoby przez nich wskazane i zaakceptowane na podstawie odpowiednich przepisów ”.

za treścią jak wyżej głosowało 12 osób
brak na sali 1 osoby

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia – proszę o przegłosowanie zmian do paragrafu 18 zgłoszonych przez Panią Wiesławę Słowińską. Po poprawkach otrzyma on brzmienie ,, Posiedzenia Zgromadzenia są protokołowane. Protokół sporządza się w ciągu 14 dni od dnia posiedzenia, podpisuje go protokolant oraz Przewodniczący Zgromadzenia. Protokół powinien być przyjęty przez Zgromadzenie na następnym posiedzeniu, po uprzednim odczytaniu o ile Zgromadzenie nie postanowi inaczej ”.

za treścią jak wyżej głosowało 9 osób
przeciw głosowało 0 osób
wstrzymało się od głosu 3 osoby

Pan Piotr Marciniak – Wójt Gminy Waganiec – Panie przewodniczący, Szanowni Państwo właściwie od tego powinniśmy zacząć. Komisja Statutowa w składzie : Janusz Wiśniewski, Ryszard Borowski , Marian Bąk, Adam Wroniecki i ja odbyła 3 posiedzenia. Członkowie komisji nie mieli jednomyślnego zdania w kwestii dotyczącej liczby członków zarządu w związku z czym powstały II warianty ustępu 2 w paragrafie 23.
Za I wariantem ,, Zarząd Związku liczy 3 członków i składa się z Przewodniczącego Zarządu, Zastępcy i Członka, przy czym 1/3 składu Zarządu może pochodzić z poza grona przedstawicieli Zgromadzenia ” głosowało 2 członków komisji. Za II wariantem ,, Zarząd Związku liczy od 3 do 9 członków i składa się z Przewodniczącego Zarządu, Zastępcy i Członków, przy czym 1/3 składu Zarządu może pochodzić z poza grona przedstawicieli Zgromadzenia ” głosowało 3 członków komisji. Za ostateczną wersja statutu w tej formie, którą Państwo otrzymali głosowało 4 członków komisji, wstrzymał się od głosu 1 członek komisji. Miałem zaszczyt przewodniczyć tej komisji dlatego rekomenduję tę wersję, natomiast ta forma daje możliwość pracy walnemu zgromadzeniu.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia –jesteśmy mądrymi ludźmi i przychodzimy tutaj aby konstruktywne działania podejmować.

Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck – chciałbym jeszcze poprzeć swój wniosek taką tezą mobilności zarządu i odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Pan Przewodniczący Cieśla mija się z prawdą mówiąc że wtedy 6 września nie mogło się odbyć posiedzenie zarządu dlatego że usprawiedliwiona była nieobecność członków. Oczywiście był pogrzeb księdza w Nieszawie i Pan Burmistrz Nawrocki musiał być i jest to zrozumiałe na pogrzeb trzeba jechać i nie trzeba motywować swojego stanowiska. Pan do mnie napisał, że 3 członków zarządu usprawiedliwiło swoją nieobecność, zresztą sam poprosiłem o wyjaśnienia na piśmie na dzień przed posiedzeniem czyli 5 września. Zarząd liczy 7 osób dlaczego nie mogło się odbyć posiedzenie skoro 4 osoby czyli większość była. Pan motywuje że dopiero po posiedzeniu zarządu wpłynęło pismo z sądu, nie, 31 sierpnia wpłynęło pismo do związku a 12 września mięliśmy posiedzenie zarządu.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia –kto z Państwa jest za wnioskiem, który postawił wójt Borowski odnośnie paragrafu 23 punkt 2.

za głosowało 2 osoby
przeciw głosowało 8 osób
wstrzymało się od głosu 3 osoby

W związku z powyższym treść paragrafu 23 ust 2 pozostał w treści jakiej jak zaproponowała go komisja statutowa tj. ,, Zarząd Związku liczy od 3 do 9 członków i składa się z Przewodniczącego zarządu, Zastępcy i Członków, przy czym 1/3 składu Zarządu może pochodzić z poza grona przedstawicieli Zgromadzenia ”.


Pan Kazimierz Rzepczyński – Przedstawiciel Miasta Aleksandrów Kuj.- w kwestii merytorycznej należy zmienić numerację punktów jeśli brakuje punktu 3. Mam również uwagi do paragrafu 17, który informuje o zawiadamianiu w kontekście paragrafu, który mówi, że obrady są jawne. Natomiast paragraf 17 mówi o zawiadomieniu, które wraz z porządkami i projektami uchwał jest doręczany. Nie ma tutaj mowy o publicznym zawiadamianiu w moim przekonaniu należałoby umieścić zapis o obowiązku rozpropagowywania zawiadomień o posiedzeniu i zawiadomienia te powinny być umieszczone na tablicach informacyjnych w siedzibach urzędów gmin wchodzących w skład związku.

Pan Mariusz Moneta – Radca Prawny Związku – Proszę Państwa nie ma czegoś takiego jak obowiązek jeśli chodzi o związek gmin ponieważ Państwo nie wchodzicie z tzw. wyboru bezpośredniego ale możecie Państwo uznać że chcecie rozszerzyć realizując ten wniosek jawność, dostęp gdzie jest to zwoływane.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia – czy to jest Pana wniosek formalny?

Pan Kazimierz Rzepczyński – Przedstawiciel Miasta Aleksandrów Kuj.-chciałbym konkretnego zapisu w paragrafie 17 ,, zawiadomienie wraz z porządkiem obrad należy również umieścić na tablicach ogłoszeń w siedzibach gmin wchodzących w skład związku ”

Pan Janusz Wiśniewski – Przedstawiciel Gminy Aleksandrów Kujawski –nie ma zakazu upowszechniania tych rzeczy przez gminy a wprowadzanie tego zapisu uważam za rzecz przynajmniej zbędną bo znowu będą dodatkowe koszty rozwożenia tych zawiadomień i rozklejania ich w gminie natomiast każda gmina dostaje zawiadomienie i ma takie prawo powiadomić że takie spotkanie istnieje i zostawmy to do wyboru gminie.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia – Proszę Państwa kto jest za wnioskiem Pana Kazimierza Rzepczyńskiego?

za głosowało 1 osoba
przeciw głosowało 11 osób
wstrzymało się od głosu 1 osoba
Następnie Przewodniczący odczytał treść uchwały Nr V/17/2007 w sprawie przyjęcia projektu statutu ZGZK a następnie przeprowadził głosowanie:

za głosowało 11 osób
przeciw głosowało 2 osoby

Ad. 9.
Pan Andrzej Cieśla – Przewodniczący Zarządu – przedstawił przewidywane koszty utworzenia i funkcjonowania ( roczne ) Międzygminnej Straży Ekologicznej ( załącznik nr 4 do protokołu ). Pan Przewodniczący poinformował, że osobiście zobowiązał się do utworzenia straży miejskiej na terenie miasta Aleksandrów Kujawski i na bazie tej straży umożliwić przystąpienie na zasadzie porozumienia między wójtami a burmistrzami i tworzenia takiej straży gminnej, która mogłaby funkcjonować jako straż gminna niekoniecznie ekologiczna na bazie tej straży miejskiej. Wydaje się że byłby to tańszy i łatwiejszy sposób zorganizowania takich służb, nie tylko ekologicznych a także i porządkowych bo sądzę że ta straż powinna także na inne kwestie na terenie naszych samorządów zwracać uwagę.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia –prezes Ekociechu zaproponował aby ewidencjonować mieszkańców czy mają pojemniki na śmieci. Nie ma problemu z mieszkańcami w blokach bo za śmieci płacą w czynszu, gorzej jest z mieszkańcami domków jednorodzinnych.

Pan Janusz Wiśniewski – Przedstawiciel Gminy Aleksandrów Kujawski –koszty kilkutysięczne utworzenia straży ekologicznej na 9 gmin są to koszty niewysokie. W mojej ocenie na początek można by było skorzystać z pomocy urzędu pracy i ze względu na to że związek trwa od jakiegoś czasu mógłby skorzystać z robót interwencyjnych i z przeszkoleniem stworzyć te miejsca pracy. W/g mojej wiedzy nie ma żadnych przeciwwskazań prawnych co do organizacji. Organizacyjnie związek taką rzecz mógłby powołać, natomiast są przeciwwskazania prawne co do karania mandatami. Wyobrażam sobie taką sytuację, że straż idąc do każdej gminy, dostaje od tej gminy upoważnienie do wystawiania mandatów bo ona będzie działała w imieniu każdej gminy. Natomiast trzy rzeczy zostaną w moim mniemaniu spełnione: 1- ludzie zaczną poważnie myśleć o odpadach, tzn. wiedzą, że jest instytucja taka, która zacznie ich systematycznie kontrolować tzn. zacznie pytać czy mają umowę, którą realizują czy mają pojemnik bo z zawarcia umowy nić nie wynika bo można mieć pojemnik i realizować to raz na rok żeby mieć spokój i nikt się nie czepia. Zgadzam się z burmistrzem Nawrockim, że mówienie, że gminy nie będą dokładały do gospodarki odpadami należy między bajki włożyć. Bo udało się nam przez więcej niż 10 lat nie dokładając nic do gospodarki odpadami, budując składowisko, zakupując samochody do wywozu odpadów, zmodernizować co się daje ale rzeczywiście gminy muszą się bardziej w tym kierunku zaangażować. Wspólnie organizując tę straż to i tak to będzie tańsze co do tego nie mam żadnych wątpliwości. To wszystko stoi przed nami i najistotniejsze jest to żeby egzekwować te przepisy, które na dzień dzisiejszy są i możliwość sprawdzania ich funkcjonowania na pewno spowoduje to że gminy będą ponosiły mniej kosztów na likwidację dzikich wysypisk a to też są koszty w porównaniu do niektórych gmin nie bagatelne i na pewno należy się głęboko zastanowić czy nie warto w dalszym kierunku iść w tworzeniu tej wspólnej straży międzygminnej bo ona niekoniecznie musi nazywać się ekologiczna. Chciałbym usłyszeć jakie są aspekty prawne bo przyszła odpowiedź od wojewody z biura prawnego i powiedzieli dajcie nam święty spokój dopóki nie podejmiemy uchwały w tym temacie.

Pan Mariusz Moneta – Radca Prawny Związku –istnieją dwie możliwości. Pierwsza możliwość to jest powołanie przez związek podmiotu pod nazwą straż ekologiczna. Nie ma ku temu przeszkód. Wyposażony jest taki podmiot w środki finansowe czyli zabezpieczenia w budżecie zatrudniając stosowne osoby aby te osoby mogły wykonywać czynności kontrolne. Przy czym prawo uniemożliwia nadanie im pewnych upoważnień, upoważnień jakie posiadają osoby zatrudnione w ramach staży gmin. Otóż Proszę Państwa jest ustawa o straży gmin , która upoważnia osoby funkcjonujące w ramach tego programu w specjalne uprawnienia. Począwszy od szerokiego zakresu kontrolnego, taka osoba może chodzić, sprawdzać, kontrolować nie tylko i wyłącznie w zakresie działalności ekologicznej ale również i na drogach ona może być wykorzystana w zasadzie tam gdzie może być wykorzystany funkcjonariusz policji. I teraz Proszę Państwa co jest istotnego, organizując działalność straży gminnej ekologicznej w ramach związku, związek wyzbywa się możliwości nakładania mandatów karnych. Ci pracownicy będą mogli przygotowywać wnioski do sądów grodzkich o ukaranie tych osób, które nie mają tych wszelkich wymogów, czy umów nie mają podpisanych przy czym kary będzie nadawał sąd grodzki i środki będą przeznaczane dla budżetu państw. Czyli organizując to w ramach straży ekologicznej w związku wyzbywamy się środków finansowych. Z moich takich ogólnych informacji wynika że mandaty mogą zrekompensować do 25% kosztów funkcjonowania tego podmiotu. Poza tym Proszę Państwa, zorganizowanie straży ekologicznej w ramach straży gminnej ma jeszcze inne zalety, ten podmiot może funkcjonować w ramach innych zakresów działalności. Kontrola, organizacja jakiś imprez zbiorowych, o wiele szerszy jest aspekt, ponadto jest inna struktura i inne uprawnienia. Czyli można zorganizować taki podmiot w ramach związku gmin, przy czym ten podmiot nie będzie mógł się w części samofinansować, pracownicy tej organizacji tego podmiotu, nie będą posiadali tych uprawnień jakie posiadają pracownicy straży gminnej. Jest to pewien minus, który trzeba rozważyć i zastanowić się nad drugim wariantem czyli straży gminnej czy miejskiej.

Pan Janusz Wiśniewski – Przedstawiciel Gminy Aleksandrów Kujawski –czy może być taka sytuacja, o której mówiłem ja, czyli organizacyjnie tym wszystkim zawiaduje związek, natomiast każdy idąc na poszczególną gminę, w zakresie tej gminy i upoważnienia mandaty realizuje dla poszczególnej gminy. Czy taka możliwość istnieje?

Pan Mariusz Moneta – Radca Prawny Związku- cały ten fundament funkcjonowania musi stworzyć jedna gmina czyli przyjąć statut, musi założyć konto, zorganizować technicznie w jakiś sposób funkcjonowanie tego bytu. Podejrzewam też że umowy będą podpisywane pomiędzy ale tego w tej chwili nie jestem pewien pomiędzy wójtem czy burmistrzem a tymi pracownikami przy czym w ramach umowy cywilno-prawnej można rozszerzyć funkcjonowanie tego związku po prostu na inne gminy. Można całą tą strukturę, całą tą organizację zorganizować wokół związku gmin z tym że za wszelkie tam kwestie związane ze sprawą techniczną, realizacją biura, odpowiada związek. Sugerował bym jednak podjęcie odpowiednich uchwał przez gminy. Widzę taką możliwość i to nie jest szczególnie skomplikowane ale to musi istnieć na fundamencie jednej gminy, spisana umowa obejmująca wszystkie gminy. Bez tych decyzji byłoby to bardzo niebezpieczne.

Pan Janusz Wiśniewski – Przedstawiciel Gminy Aleksandrów Kujawski –czy gmina ma prawo do karania swoich obywateli w ramach straży?

Pan Mariusz Moneta – Radca Prawny Związku- straż gminna ma prawo do nadawania mandatów, gmina nie ma prawa karać swoich obywateli.

Pan Piotr Marciniak- Wójt Gminy Waganiec – rozważamy dwie sytuacje czy podejmujemy się straży w formie społecznej tylko do celów edukacyjnych czy też jedna z gmin przejmie inicjatywę a inne przystąpią w formie porozumienia. Mieliśmy też taki pomysł żeby wrócić do pozycji usługowej i wyręczać policję.

Pan Andrzej Nawrocki – Burmistrz Miasta Nieszawa- czy burmistrz miasta Aleksandrowa podejmie się funkcji organizacyjnej tej straży?

Pan Piotr Marciniak- Wójt Gminy Waganiec –dodatkowa korzyścią dla organizmów miejskich byłoby to że za ta otoczkę organizacyjną ponosilibyśmy wspólne koszty te gminy które by się podłączyły pod założyciela, natomiast Aleksandrów zająłby się dołożeniem etatów, w tej strukturze najdroższe jest tworzenie czegoś.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia- ta staż musiałaby być miejska a nie tylko ekologiczna, weekendy w Ciechocinku to kopalnia złota dla takiej straży.

Pan Piotr Marciniak- Wójt Gminy Waganiec- niedaleko nas jest samorząd, który dwa lata temu kupił fotoradar i ten fotoradar bodaj w ciągu 5 czy 6 miesięcy się zwrócił.

Ad.10.
Pan Adam Wroniecki- Przedstawiciel Gminy Koneck –pytałem Panią Skarbnik o opłatę sadową na posiedzeniu komisji rewizyjnej. Pismo wpłynęło 24 sierpnia, mięliśmy 7 dni żeby zapłacić, zarząd zwołano z rozmowy z Panią Skarbnik na 6 sierpnia, 7 dni nie ma takiego terminu Panie Przewodniczący Zarządu, że zarząd musi być zwołany w ciągu 7 dni, to zgromadzenie ma 7 dni a zarząd można zwołać natychmiastowo. Mnie Pani Skarbnik zaskoczyła nie wiedziałem co odpowiedzieć ale nie ma takiego terminu. Jako członek komisji rewizyjnej związany z ustawą stwierdzam że została naruszona dyscyplina finansowa. Można było zwołać zarząd i podjąć decyzję o tym że 16 tysięcy wpłacimy. Mimo, że nie został uprzedzony zarząd zostało zapłacone.

Pan Mariusz Moneta – Radca Prawny Związku-sytuacja przedstawia się w następujący sposób, gdy apelacja jest zasadna sąd wzywa stronę do uiszczenia kwoty w terminie 7 dni. Rzeczywiście Pani Skarbnik wpłaciła te pieniądze i jeśli Państwo mają jakieś obiekcje można stwierdzić, że wycofujemy apelację i pieniądze z powrotem wchodzą do budżetu. Czy wpłata była dokonana prawidłowo sugeruję zadać to pytanie RIO kiedy będzie robiona kontrola.

Pan Adam Wroniecki- Przedstawiciel Gminy Koneck –chodzi mi o to że można było ten zarząd zwołać i bez dodatkowych problemów bo na pewno to RIO wytknie.

Pani Alina Kulik – Skarbnik Związku –Szanowna Rado, w tej sprawie chciałam wyjaśnić, że sytuacja wyglądała następująco: do związku wezwanie wpłynęło 27 sierpnia tj. poniedziałek, natomiast termin upływał 30 sierpnia, 24 sierpnia wpłynęło do Pana Mecenasa Szymańskiego, nie do związku, od tego dnia liczy się 7 dni, tj. 30 do kiedy związek musiał zapłacić , wnieść opłatę. Związek to pismo otrzymał 27, 29 czyli we środę dokonano wpłaty, bo w czwartek mijał termin dokonania wpłaty i już nie chcieliśmy ryzykować bo jeden dzień między bankami to jest różnie. Wpłata została dokonana z wolnych środków, które mięliśmy na paragrafie wynagrodzeniowym. Na ostatnim zarządzie został utworzony paragraf odpowiadający tej opłacie. Natomiast jeśli chodzi o termin 7 dniowy o którym Pan mówi, to sytuacja wygląda tak, że zawsze 7 dni przed planowanym terminem posiedzenia zarządu, członkowie byli zawiadamiani 7 dni przed tym ustalonym terminem tak że nie można było, nie do przyjęcia było zwołać zarząd, w krótszym terminie bo zawsze Pan Wójt Borowski apelował żeby to było co najmniej 7 dni dlatego że musi mieć odpowiedni czas aby się przygotować więc nie można było w ciągu 2 dni narzucić bo mogła być taka sytuacja że na siedmiu dwóch mogłoby być obecnych na posiedzeniu i nie byłoby quorum. Po prostu był za krótki czas aby zwołać ten zarząd a wpłatę trzeba było wnieść bo nie wniesienie wpłaty równało się nie rozpatrzeniem apelacji przez sąd tak że tu byłoby już działanie na szkodę związku.

Pan Andrzej Cieśla – Przewodniczący Zarządu –Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, ja sobie zdaję sprawę z tego że sytuacja była pilna, dramatyczna więc aby podjąć odpowiednią decyzję, ale wydaje się też że innej decyzji podjąć nie można było.

W tym momencie salę opuścił mężczyzna biorący udział w dyskusji na początku spotkania.

Pan Andrzej Cieśla – Przewodniczący Zarządu –zarząd ma prawo taką decyzję wycofać i zmienić i w tym momencie wracamy do punktu wyjścia tylko teraz tracimy szansę jakiegoś rozstrzygnięcia sprawy przez sąd miejmy nadzieję pozytywnego rozstrzygnięcia. Całkowicie naganną rzeczą byłoby jeśli byśmy takiej decyzji nie podjęli. Przed posiedzeniem zarządu jeszcze trzeba było ja podjąć. Jeśli Pan delegat uważa że była to zła decyzja proszę winić mnie osobiście bo ja ją osobiście podjąłem, podpisałem i zaakceptowałem, proszę winić mnie że taka decyzja została podjęta. Nie czuję się winny i uważam, że była to jedna rozsądna i jedyna decyzja. Natomiast Pan wójt Borowski zechciał zapytać jeszcze szkoda że go akurat nie ma ale z pewnością zostanie to przekazane liczę tutaj na Pana Adama Wronieckiego że przekaże te informacje oprócz 3 członków zarządu którzy zgłosili czy o których wiedziałem że będą uczestniczyć w uroczystościach pogrzebowych poinformował mnie również o swojej nieobecności wójt Andrzej Olszewski członek zarządu, który poinformował mnie że nie będzie obecny i prosi o usprawiedliwienie. Proszę Państwa ja nie uzurpuje sobie jakiejkolwiek władzy do tego żeby pytać burmistrza czy wójta sąsiedniego samorządu dlaczego nie będzie czy co powoduje jego nieobecność. Pytam czy jest to nieobecność uzasadniona mówi ze tak oczywiście ma coś innego, ważnego służbowego do załatwienia w tym czasie i trudno Proszę Państwa w terminie takim 7 dniowym wyprzedzić jakieś wydarzenie, zdarzenie czy jakieś ważne spotkanie żeby można było o tym wiedzieć. Ja też mam takie sytuacje, że jestem zaskakiwany, że następnego dnia lub za dwa dni mam coś pilnego ważnego czego nie mogę odłożyć.
Chciałbym podziękować komisji statutowej za sprawną pracę nad statutem. Komisja pracowała bardzo sprawnie, bardzo efektywnie, bardzo twórczo i bardzo skutecznie. W najbliższym czasie po analizie przez zarząd będziemy Państwu przedstawiać inne dokumenty które są wynikiem prac komisji powoływanych doraźnie przez zarząd związku i o tych przedsięwzięciach będziemy Państwa informować. W najbliższą środę jesteśmy umówieni na spotkanie w Ministerstwie Ochrony Środowiska i będziemy rozmawiać o kwestiach dotyczących szans na dalszą, inną , lepszą gospodarkę odpadami na naszym składowisku odpadów komunalnych w Służewie.

Pan Adam Wroniecki- Przedstawiciel Gminy Koneck –ja się pytałem czy można było zwołać zarząd w ciągu tych 3 dni, komisja rewizyjna ma podstawy że została naruszona dyscyplina o finansach, można było zwołać ten zarząd a Pani Skarbnik twierdzi że było wszystko w porządku. Po co narażać związek jak i tak to będzie zauważone. Jestem za tym że trzeba było zapłacić ale jest to takie zwykłe niedbalstwo.

Pan Mariusz Moneta – Radca Prawny Związku- Proszę Państwa, organy kontrolujące kierują się w dużej mierze zdrowym rozsądkiem i co tutaj jest istotnego, bez żadnych aluzji , pytanie po co, zwoływanie zarządów nie jest sprawą łatwą bo okazuje się zawsze że połowie nie pasuje, kwestia 2-3 dni i bardzo rozsądne było zachowanie celowe żeby podjąć tę decyzję i później poddać pod rozstrzygnięcie, czy cofamy apelację czy też nie. Było rzeczą oczywistą, że ta apelacja ma być realizowana.

Pan Janusz Wiśniewski – Przedstawiciel Gminy Aleksandrów Kujawski –po to są pewne organy w tego rodzaju instytucjach aby robiły to co do nich należy. Moim zdaniem jeśli komisja rewizyjna uzna że została naruszona dyscyplina to napisze w protokole i odpowiedni wniosek do RIO skieruje i RIO zajmie stanowisko czy to jest zgodne z obowiązującym prawem czy też nie. Dziś nie zastanawiajmy się nad rzeczami, które zostały już zrobione, rola kontrolna jest komisji rewizyjnej aby działalność zarządu wychwytywać i je pokazywać i tak to zostało postanowione, ustawodawca wiedział co robi a są odpowiednie organy w państwie które ten temat rozstrzygną. Niech każdy robi co do niego należy a wtedy będzie wszystko tak jak powinno być.

Pan Adam Wroniecki- Przedstawiciel Gminy Koneck –na jaki etat jest zatrudniony Pan Kalitka ?

Pan Andrzej Cieśla – Przewodniczący Zarządu –to jest dokładnie 5/8 etatu.

Ad.11.
Brak.
Ad.12.
Pan Janusz Wiśniewski – Przedstawiciel Gminy Aleksandrów Kujawski- to jednak wszystko zależy od ludzi. Tutaj usłyszeliśmy podziękowania na temat pracy komisji statutowej i podobne podziękowania należą się zarządowi. Na dzień dzisiejszy oni się spotykają z częstotliwością dość dobrą i chciałbym wrócić na chwilę jeszcze do tego statutu. Postanowiliśmy zostawić w statucie możliwość wyboru czy nam czy następcą że jeśli będzie potrzebny zarząd 5 osobowy to będzie 5 osobowy i jeśli będziemy chcieli aby był etatowy przewodniczący menadżer jak to Pan Przewodniczący mówił. Statut jest taką jakby konstytucją związku i on nie może być co kadencję zmieniany. Wiemy dlaczego ten statut przetrwał 10 lat, bo przez 4 lata był blokowany.
Pan Piotr Marciniak- Wójt Gminy Waganiec- powinniśmy rozważyć czy nie powinniśmy spotykać się okresowo z wójtami, burmistrzami i przewodniczącymi rad. Swobodna rozmowa w takim gronie też ma swoje miejsce. Czy jest sens zwoływania takich spotkań co do sposobu realizowania naszych zadań jako związek.

Pan Józef Duszyński – Przedstawiciel Gminy Aleksandrów Kujawski- tutaj padło takie stwierdzenie, że zarząd 3 osobowy lepiej odpowiada. Jak by tak miało być żeby zarząd był 3 osobowy to daję głowę że nikt się nie zgodzi. Przecież te wszystkie problemy, które tutaj są omawiane to o wszystkim decyduje zgromadzenie.

Pan Adam Wroniecki- Przedstawiciel Gminy Koneck –dobra inicjatywa, spotkania byłyby wskazane, gminy muszą się zaangażować. Jest to słuszność tylko społeczność gminy musi widzieć efekty. Póki co nic nam nie wychodzi co dalej. Ja jestem optymistą z reguły, patrząc na związek jako zwykły człowiek to widzę to w czarnych kolorach. Sprawy sądowe, sam Ekoskład też nie podźwignie tych kosztów i będzie pytanie gdzie byliśmy jako przedstawiciele gmin gdzie byliśmy jako delegaci.

Pan Janusz Wiśniewski – Przedstawiciel Gminy Aleksandrów Kujawski-przewidzieć tego nie można było że firma upadnie. Był wybór taki: czy gminy mają stracić miliony, czy związek załóżmy jeśli przegra ten proces załóżmy 500 tysięcy. Bo tak wyglądała rzeczywistość wtedy, kiedy podejmowano tę decyzję. Nie udzielenie tego zamykało inwestycję wszystkich gmin i to był 15 milionowy kredyt który wszystkie gminy miałyby praktycznie do natychmiastowej wpłaty. Innego moim zdaniem dobrego rozwiązania wtedy nie było. To jest realizacja przy najmniejszych kosztach i ja tu jestem optymistą że jednak sąd tu podzieli opinię, że za to samo nie powinno się 2 razy płacić a tu jest taki ewidentny przypadek. Uderzono w związek bo związek czy gminy są słabi prawnie, nie potrafią sobie z tym poradzić. U nas dyskutuje się nad zapłatą 15 czy 16 tysięcy na apelację a w Remwilu nie patrzono na to. Mają zespół prawników który pracuje nad tym bo to jest potężna firma, jest to odnoga Orlenu i sobie potrafią z tym wszystkim lepiej poradzić. Uderzono w słaby związek a nie w silną spółkę.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia – liczba wysypisk koncesjonowanych będzie malała i trzeba powiedzieć tak, czy my chcemy mieć wysypisko blisko siebie, w zasięgu ręki i aby koszty były małe. Gmina Aleksandrów powinna być beneficjentem największej liczby i nie straszyć mieszkańców naokoło. To nie jest tak szkodliwe dla mieszkańców wokół tego składowiska jakby się wydawało. Byliśmy w Lipnie gdzie wysypisko zrobione jest prawie w środku miasta.

Pan Piotr Marciniak- Wójt Gminy Waganiec- przeżywamy kłopoty jak każda gmina, zawsze jakieś kłopoty występują. Wyobraźmy sobie teraz że tego składowiska nie ma. Przepisy takie jakie są obowiązują. Czy te 9 gmin jest w stanie zabezpieczyć sobie odbiór śmieci? Teoretycznie tak tylko za jakie pieniądze? Nie dzielimy się kłopotami z własnymi gminami. Związek Gmin to nie jest 10 gmina tylko związek, który realizuje zadania wszystkich gmin, które to zadania powinny robić same. Skoro już mamy to składowisko i środki to nie kłóćmy się czy ono powstało tam dobrze czy też nie tylko myślmy jak racjonalnie je wykorzystać.

Pan Andrzej Cieśla – Przewodniczący Zarządu –chciałbym się zwrócić do członków zarządu, z zapowiedzią że kolejne posiedzenie zarządu odbędzie się 11 października w biurze związku i spotkanie będzie dotyczyło zatwierdzenia specyfikacji przetargowej na budowę sortowni.

Ad.13.
Pan Wojciech Zieliński podziękował za przybycie zabranym, po czym zakończył posiedzenie o godz. 13 00.



Protokołowała: Anna Komorowska.


strzałka do góry