ABIP.pl logo

prowadzony przez:
Związek Gmin Ziemi Kujawskiej z siedzibą w Aleksandrowie Kujawskim


BIP > Komunikat



Protokół z posiedzenia Zgromadzenia ZGZK w dniu 30.03.2007r.

Ad.1.
Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia przywitał zebranych. Na podstawie listy obecności ( załącznik nr 1 ) stwierdził, że Zgromadzenie zdolne jest do podejmowania uchwał.

Ad.2.
Pan Przewodniczący przypomniał, iż porządek obrad na zgromadzenie ( załącznik nr 2 ) był rozesłany z materiałami i zapytał czy ktoś ma uwagi do proponowanego porządku obrad. Wobec ich braku przeprowadził głosowanie:

za głosowało 17 przedstawicieli
porządek został przyjęty jednogłośnie

Ad.3.
Pan Przewodniczący zaproponował aby na protokolanta powołać Panią Annę Komorowską.

za głosowało 17 przedstawicieli
protokolant został powołany jednogłośnie

Ad.4.
Przewodniczący Zgromadzenia zaproponował, aby odstąpić od czytania protokołu z poprzedniego posiedzenia Zgromadzenia z uwagi na fakt, że protokół wyłożony był w biurze Związku w celu zapoznania się z jego treścią.
Następnie zapytał zebranych o uwagi do protokołu. Wobec ich braku Przewodniczący przystąpił do głosowania nad przyjęciem protokołu:

za głosowało 17 przedstawicieli
przeciw głosowało 0 przedstawicieli
wstrzymał się od głosu 1 przedstawiciel


Ad.5.
Przewodniczący Zgromadzenia przypomniał, iż informacja z działalności Zarządu pomiędzy posiedzeniami Zgromadzenia ( załącznik nr 3 ) była dołączona do materiałów i poprosił o zadawanie pytań Przewodniczącemu Zarządu.
Wobec braku pytań zarządził głosowanie nad przyjęciem informacji o działalności zarządu między posiedzeniami Zgromadzenia:

za głosowało 18 przedstawicieli
przeciw głosowało 0 przedstawicieli
wstrzymało się od głosu 0 przedstawicieli

Ad.6.

a) odstąpiono od przedstawiania projektu budżetu ZGZK na rok 2007 przez Panią Skarbnik
Alinę Kulik w związku z tym, że projekt budżetu dołączony był do materiałów
( załącznik nr 4 )

b) Pan Andrzej Cieśla Przewodniczący Zarządu odczytał pozytywną opinię RIO do projektu
budżetu na rok 2007 ( załącznik nr 5 )

c) Pan Józef Duszyński- Członek Komisji Budżetowej odczytał opinię komisji budżetowej
do projektu budżetu na rok 2007 ( załącznik nr 6 )

d) Pan Adam Wroniecki – Przedstawiciel Gminy Koneck- mam 2 pytania: na jakiej podstawie wyliczany jest czynsz od dzierżawy składowiska, czy procentowo, czy od obrotu. Druga sprawa to majątek własny, majątku własnego mamy tylko 4.054.679,68 zł, rozumie, że majątek ten jest przekazany spółce Ekoskład. Wszystko by się zgadzało prócz jednego samochód osobowy. Komu ten samochód jest przekazany, komu służy kto nim jeździ. W jakim procencie to utrzymanie samochodu ma się do zysków z niego.

Pani Alina Kulik- Skarbnik Związku – Panie Przewodniczący, Szanowna Rado, wysokość czynszu od wydzierżawionego składowiska odpadów jest to kwota, która odpowiada umowie na wydzierżawienie składowiska. Kwota umowy wynosiła 233.000,00 zł w roku 2006.Jeśli chodzi o rok 2007 aneksem zwiększono o kwotę 35 tysięcy, łącznie czynsz wynosi 268 tysięcy i jest to kwota wynikająca z umowy dzierżawy ze spółką Ekoskład. Natomiast odnośnie pytania drugiego to w załączniku o mieniu komunalnym wykazany jest samochód osobowy Ford Galaxy wartość 35 tyś, jest to wartość po której został przekazany Związkowi. Jest to samochód zakupiony przez spółkę Ekoskład, przekazany Związkowi Gmin i jest własnością Związku. Służy on do wyjazdów służbowych poszczególnych gmin, które zgłaszają chęć wyjazdów, gminy są obciążane kosztami kilometrówki razy kilometry wykazane w karcie kierowcy.

Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck – należałoby pomyśleć w przyszłości o zakupie mikrofonów stacjonarnych bo jest uciążliwe takie rozwiązanie. Odnosząc się do budżetu to chyba wszyscy widzimy, że jest to kolejny budżet przetrwania. Nie jest to budżet rozwoju nie jest to budżet inwestycyjny. W zasadzie to nie można mieć tutaj w zasadzie zbyt wielu uwag ponieważ nie ma do czego. Nie ma inwestycji, nie ma wizji rozwoju, planów, nie ma funduszy na funkcjonowanie prorozwojowe tego Związku. Ale mimo to mam kilka pytań dotyczących szczegółów tego budżetu:
Załącznik nr 1 dochody Administracja Publiczna plan dochodów jest na poziomie roku ubiegłego czyli 91.075 tyś złotych – skąd te dochody się biorą na administrację publiczną, załącznik nr 2 wydatki paragraf 4010 dla kierownika biura jest przeznaczona kwota 45.000 zł. Jest wyliczone że kierownik biura będzie przez 12 miesięcy już mamy z głowy jeden kwartał kierownika biura nie ma czyli rozumiem, że te 45 tyś jest nieaktualne chyba, że chcemy podzielić przez 9 miesięcy. Jest tu wskazane, że miesięcznie będzie zarabiał brutto 3.750 zł czyli ta kwota jest nieaktualna, czy planujemy zatrudnić kierownika biura i od kiedy. Czy dzisiaj nie trzeba przenieść tej kwoty na cele ważniejsze skoro wiemy, ze kierownika biura nie będzie od 1 stycznia. W rozdziale tym samym paragraf 4170 wynagrodzenie dla sprzątaczki 210 zł razy 12 miesięcy. Jest u nas w związku sprzątaczka i jeżeli można wiedzieć kto. Druga sprawa inne zlecenia, co to są te inne zlecenia rozumiem że przez 12 miesięcy czyli, że już trwają od stycznia. Interesuje mnie rozliczenie i planowanie zakupu paliwa do samochodu, czy to jest diesel czy z silnikiem benzynowym. Jeżeli z benzynowym tak zakładam bo z dieslem będą jeszcze inne wyliczenia jakie jest zużycie paliwa czy jest to w jakiś sposób badane, atestowane. Jakie jest zużycie paliwa na 100 km bo średnio z obliczeń przybliżonych wychodzi, że zużycie paliwa wynosiło 10 l na 100 km w cenie 4,10 zł za litr benzyny to musiałby ten samochód zrobić rocznie około 30 tyś km, to nie jest mało. Gdzie on tak jeździ, ze 30 tyś km robi. Moja gmina nie korzysta z samochodu bo dla gminy jest taniej jak jadę swoim np. do Torunia, chyba, że chodzi o dalekie trasy takie jak Warszawa, Gdańsk czy Kraków. Z mojej gminy to w tym roku tylko skarbniczka raz jechała zresztą z innymi skarbnikami na szkolenie i bardzo dobrze to jest właściwe wykorzystanie samochodu jeżeli jedzie 5-6 przedstawicieli jednym samochodem w jednym celu wtedy jest to dużo tańsze dla wszystkich, natomiast ta liczba 30 tyś km to chciałbym, żeby wyjaśnić gdzie ten samochód uczęszcza. Teraz telefon komórkowy jest tutaj zaplanowane w paragrafie 4300 – 2400 zł, czyli 200 zł na miesiąc. Czy Związek ma własny numer abonencki telefonu komórkowego czy dopłaca do innego numeru komórkowego. Rozumiem, że jest to dopłata do telefonu komórkowego Przewodniczącego Zarządu. W wydatkach załącznik nr 2 paragraf 6050 to zadanie inwestycyjne wisi nad nami jeszcze z poprzednich lat pod nazwą ,,Rozwój selektywnej zbiórki odpadów” linia sortownicza na 8 stanowisk 450 tyś, hala sortowni jest zaplanowane 1.020.600 zł czy już mamy jakieś porozumienie, skąd te pieniądze będą w budżecie. Zgłosił się wczoraj do mnie Pan Wituski który mówił, że wcześniej kontaktował się z przedstawicielami władz Związku i jest zainteresowany selektywną zbiórką i wydzierżawieniem tego wysypiska i dzisiaj nawet nie wiem czy jest bo był tutaj. Jeżeli planujemy linię sortowniczą a z drugiej strony ktoś jest nie tyle, że zainteresowany ale jakby miał zapewnienie, wstępne że wysypisko będzie mu wydzierżawione i on postawi swoją linię sortowniczą. Widzę tutaj wielką rozbieżność między tymi planami. Być może ja o tym nie wiem a być może wszyscy o tym nie wiedzą. Jakie są plany, czy chcemy swoją linię sortowniczą, czy też nie.
Pani Skarbnik Alina Kulik- odnośnie dochodów w administracji publicznej są to składki członkowskie na łączna kwotę 91.047 będą pochodzić z wpłat gmin i wynosić 1,65 zł za osobę w każdej gminie wg danych GUS. Stawka od 3-4 lat jest bez zmian. Odnośnie czynszu dzierżawnego kwota 268 tyś wynika z umowy ze spółką Ekoskład na wydzierżawienie składowiska odpadów komunalnych. W wynagrodzeniach osobowych dla Kierownika biura zaplanowano miesięcznie 3750 zł brutto razy 12 miesięcy jest to 45 tysięcy. Taka była decyzja Zarządu, budżet był przygotowywany i uchwalony przez Zarząd w październiku 2006 r. założeniem było aby zabezpieczyć środki na cały rok. Od stycznia kierownika nie ma ale środki pozostają w budżecie do dyspozycji. Na sprzątanie biura przygotowana jest kwota 200 zł, jest to umowa zlecenie i sprzątaniem biura zajmuje się pracownik biura. Jeśli chodzi o paliwo do samochodu służbowego zakupy paliwa do samochodu służbowego w roku 2006 wyniosły ponad 10 tysięcy złotych. W 2006 r. samochód wyjeździł 30 tysięcy kilometrów i wyjazdy odbywają się tam gdzie gminy deklarują głównie Warszawa, Gdańsk, zdarzają się jeszcze dalej. Kwotę zwrotów gmin za wynajem samochodu będą państwo mieli podaną w wykonaniu budżetu za rok 2006. Wszystkie gminy wynajmują samochód prócz Konecka i Ciechocinka. Związek Gmin posiada na stanie telefon komórkowy, który jest zawsze w dyspozycji Przewodniczącego Zarządu i abonament jak i rozmowy są pokrywane z wydatków budżetu Związku. Nie jest to dopłata do jakiegoś innego telefonu tylko jest on własnością Związku.

Pan Andrzej Nawrocki – Burmistrz Miasta Nieszawa – numer telefonu komórkowego jest już przepisany na mnie prywatnie. Ten numer to 502515669.

Pani Skarbnik Alina Kulik- Związek nie ma jeszcze nowego numeru, tylko jest w posiadaniu aparatu. Następne pytanie dotyczyło skąd będą pochodzić pieniądze na inwestycje. Inwestycja ta trwa od 2003 roku. Na 2007 rok jest zaplanowana budowa linii sortowniczej na surowce wtórne wraz z halą dokumentacją budowlaną , nadzorem inwestorskim i podatkiem vat od towarów i usług na łączną kwotę 1.020.600 zł. Środki te będą pochodzić z pożyczki z WFOŚiGW na którą mamy promesę w kwocie 143 tysiące. Promesa istnieje od 3 lat i jest corocznie uaktualniana. Pozostała która to kwota dotacji z Ekofunduszu Warszawa. Na rok 2006r. było zaplanowane 900 tysięcy ale z uwagi na to, że nie wybrano wykonawców to zadanie zostało przesunięte na rok 2007. W tej chwili trwają rozmowy, negocjacje z EF. EF może podpisać ze Związkiem umowę gdy będą wybrani wykonawcy dlatego na etapie gdy wykonawcy nie są wybrani nie może dojść do podpisania umowy. Oprócz tego na poprzednim Zarządzie został Pan Burmistrz Nawrocki upoważniony do dalszego prowadzenia tych spraw związanych z realizacją finansowania z EF.

Pan Roman Chmielewski – Przedstawiciel Miasta Nieszawa – w kwestii tego co Pan Wójt z Konecka bo to dotyczy również budżetu aby Pan Przewodniczący pozwolił zadać pytanie byłemu Przewodniczącemu Zarządu czy panu Wiśniewskiemu bo jakaś firma sortująca śmieci byłaby zainteresowana współpracą o co tu chodzi?

Pan Andrzej Nawrocki – Burmistrz Miasta Nieszawa – Panie Przewodniczący, Ci którzy byli bliżej na składowisku odpadów to zobaczyli takie czynności, które tam się dzieją a mianowicie: mamy w swoich gminach dzwony, które służą do segregacji odpadów komunalnych na szkło, papier, makulatura, puszki. Ale jak samochód zbiera niby te posegregowane materiały to ludzie ręcznie wybierają bo w tych dzwonach znajduje się wszystko, różne pomieszane. Gro to jest ten właściwy surowiec ale kilka do kilkunastu procent dochodzą różne materiały. Chcieliśmy postawić halę, postawić linię sortowniczą, zrzucić z dzwonów na linię sortowniczą i odseparować te materiały, które są przez ludzi nieodpowiedzialnych wrzucane. Temu celowi ma służyć ta linia. Na dzień dzisiejszy z tego co odzyskujemy z tych dzwonów to gdzieś około 3% ogółu surowców pozyskiwanych wtórnych a do 2011 roku musimy pozyskiwać co najmniej 10 %. Więc chcemy zwiększyć liczbę dzwonów, wzmóc akcję w szkołach. Ta linia będzie w coraz większym stopniu wykorzystywana na podczyszczenie ale cała masa z pojemników komunalnych wędruje do góry na składowisko. W tej masie 95% znajduje się wszystko: metal, papier szkło i szereg innych rzeczy. Jest firma jedna, która ma doświadczenie, którą prowadzi Polak z naszego terenu, który jest współudziałowcem w firmie w Niemczech, który się również tymi sprawami tam zajmuje i jak on nawiązał z nami kontakt ze mną z Panem Wiśniewskim i jak pokazaliśmy co się u nas dzieje, jak 95 % odpadów komunalnych idzie na składowisko to mówi że to jest zbrodnią to jest niedopuszczalne. I on zaproponował coś takiego wydzierżawcie mi około 1 ha, ja tam postawię halę, postawię swoje linie sortownicze do odpadów komunalnych nie sortowanych i będę odzyskiwał ten surowiec, który nadaje się do recyklingu a to co zostanie zbędne będzie przerzucane do Was na składowisko. Co zyskuje Związek: pierwsze najważniejsze, że za kilka lat spełni wymogi ustawy, drugie w tej chwili płacimy podatek ekologiczny w wysokości rocznie około 250 tysięcy złotych a jeżeli on wysegreguje i pozostanie tylko ten balast to zapłacimy przykładowo 50, 70, czy 100 tysięcy złotych. To będzie dla nas czysty zysk, prócz tego z wydzierżawionego hektara od działalności gospodarczej gmina będzie miała ze 12 tysięcy złotych. My z tytułu dzierżawy też jakieś pieniądze byśmy mieli. Sądzę, że tego typu działanie to jest potrzebne i przydatne dla wszystkich. Sądzę że jest to duży interes bo nie sądzę, że nas nie będzie stać za 3 lata aby uzyskać te wymagane 10 %. My nie możemy powiedzieć, ze śmieci nas nie obchodzą , obowiązek taki nakłada na nas ustawa że my musimy tak działać aby były odpady segregowane w gminach. Tego typu działania pozwolą nam nie podnosić ceny za przyjmowanie odpadów. Jesteśmy zobowiązani zainwestować w gospodarkę odpadami kwotę około miliona złotych ponieważ w 97 roku wzięliśmy dużą kwotę pożyczki na budowę składowiska, kwota około 300 tysięcy może być nam umorzona jeżeli w gospodarkę odpadami zainwestujemy odpowiednia kwotę czyli gdzieś około 1 mln. Będę namawiał Zarząd aby przygotował uchwałę pod Zgromadzenie, które wyrazi zgodę na zawarcie długoterminowej zgody na zawarcie dzierżawy na cele gospodarcze związane z recyklingiem odpadów nie sortowanych dowożonych na składowisko Związku Gmin Ziemi Kujawskiej.

Pan Janusz Wiśniewski – Przedstawiciel Gminy Aleksandrów Kujawski – w związku z pismem, które skierowała firma niemiecka, ówczesny Zarząd wysłał mnie i Pana Zielińskiego i byliśmy w Niemczech zobaczyć czy to jest solidna firma i czy rokuje nadzieje na poważne rzeczywiste inwestowanie i według mojej oceny wszystkie oczekiwania, które były tu deklarowane zostały spełnione i moim osobistym zdaniem Zgromadzenie Związku powinno podjąć taką decyzję umożliwiając wydzierżawienie tego terenu na okres około 10 lat dlatego, że jest to czas gdzie my wyciągniemy też lekcje i wnioski żebyśmy zobaczyli jak to się robi a przy okazji przygotowywali własne zadania związane z gospodarką odpadami bo nikt znowu nie zainwestuje kapitału na okres bardzo krótki bo każdy przedsiębiorca oczekuje z tego tytułu efektów. Po pierwsze na pewno zmniejszy się opłata ekologiczna. Ja według swoich szacunków twierdzę, że do koło 35 % można z tych śmieci odzyskać. Dzisiaj byłoby to około 80 – 100 tysięcy mniej. Przyjdą kary jeśli nie będzie się wykonywało limitów, to jest rozsądna rzecz, że ktoś prywatny chce przyjść i pomóc gminą w jakiś sposób ten problem rozwiązać. Jesteśmy jednym z niewielu Związków w którym gminy nie dokładają nic do gospodarki odpadów a jeśli dokładają to niewielkie kwoty a nigdzie na świecie tak nie jest żeby nie dokładano.

Pan Roman Chmielewski – Przedstawiciel Miasta Nieszawa – jaki jest zamiar. Ta firma rozumiem chce wydzierżawić 1 hektar gruntu, postawić halę i segregować te nie segregowane śmieci, ja rozumiem, że składowisko jako firma w dalszym ciągu będzie kupowało śmieci.

Pan Janusz Wiśniewski – Przedstawiciel Gminy Aleksandrów Kujawski – i te śmieci mam nadzieję, że za niewielką odpłatność przekaże tej firmie i to co przejdzie drugi raz przez wagę będzie przyjmowane nieodpłatnie bo drugi raz za to samo pieniędzy brać nie można.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia- pytanie jest takie podstawowe czy Związek czymś ryzykuje? Można się nad tym zastanawiać. Rzeczywiście byliśmy oglądać to wysypisko i ja powiem, że do tej pory w zasadzie nie wiedziałem na czym polega segregacja śmieci. Problem segregacji to nie tylko problem posegregowania tych śmieci ale również umiejętność sprzedania tego co się posegreguje. A to jest szalenie ważny problem bo trzeba znaleźć tych którzy to kupią. W Polsce problem polega na tym, że nie ma przetwórstwa tego co się odzyska. To nie jest kwestia nadziei Panie Prezesie tylko kwestia dobrze spisanego kontraktu. Podstawowe pytanie to czy czymś ryzykujemy bo jeśli z tego mają być korzyści finansowe i nauka z tego płynąca to trzeba się po prostu nad tym zastanowić, Zarząd jest od tego, możemy upoważnić Zarząd aby się tą sprawa zajął.

Pan Roman Chmielewski – Przedstawiciel Miasta Nieszawa – ja rozumiem, że tutaj Zgromadzenie ma tylko wyrazić zgodę na wydzierżawienie gruntu około 1 hektara. Według mojej oceny co tutaj zostało przedstawione to nie ma żadnego ryzyka w sensie Związku czy spółki bo ktoś chce tu wydzierżawić i będzie zbierał te śmieci. Zarząd powinien poważne rozmowy przeprowadzić i na następnym posiedzeniu Zgromadzenia przygotować temat.

Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck –Szanowni Państwo to by było wywołanie wilka z lasu w tym momencie. To jest ważny temat, przyszłościowy, który będzie ważył na dalszych losach naszych i też Związku i spółki Ekoskład i powinniśmy odbyć specjalne posiedzenie nie tylko przyklepać ale przeprowadzić wnikliwą analizę. O tym o czym my rozmawiamy o segregacji odpadów to cały świat wie nie od dzisiaj, nie od wczoraj a od kilku lat. Ja chciałem powiedzieć, że próbowałem zainteresować Zarząd kilka lat temu bo do mnie też zgłosił się przedstawiciel firmy z Niemiec ale nie było wtedy większego odzewu i już dalej nie pytałem. To było 3 lata temu też był zainteresowany segregacją odpadów i wejściem na nasze składowisko i wtedy jakoś się to nie opłacało i nie było odzewu, w ogóle się tym nikt nie zainteresował raz to powiedziałem na Zarządzie. Z jednej strony Pan Wiśniewski mówi, że nie ma drugiego takiego Związku czy składowiska gdzie gminy nie dopłacają do składowania śmieci to jakim cudem tej firmie ma się opłacać i jeszcze Związek Gmin ma zarobić na tych śmieciach.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia- bo on Panie Wójcie wie gdzie sprzedawać te śmieci.

Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck – to świadczy o naszej bezradności to on jest od nas mądrzejszy. Trzeba się starać żeby jak najwięcej samemu zarobić a nie dorabiać innych. Nie mniej jednak oferta jest poważna, ja nie mówię żeby to bagatelizować i dlatego trzeba poważnie do tego podejść a nie tylko przyklepać.

Pan Andrzej Cieśla- Przewodniczący Zarządu Związku Gmin Ziemi Kujawskiej- Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo chciałbym zawiązać do dwóch poprzednich wypowiedzi które dotyczą selektywnej zbiórki odpadów i segregacji tych odpadów. Chciałem zaproponować co Pan Roman Chmielewski był łaskaw przed chwilą powiedzieć a mianowicie to że Zarząd i tak będzie musiał odbyć w najbliższym czasie posiedzenie choćby z racji statutowych posiedzenie statutowe, które sadzę warto poświęcić dyskusji na ten temat a na sesję absolutoryjną przygotować Państwu stosowny projekt uchwały na ten temat i wtedy myślę byłby też czas na merytoryczną dyskusję, wyjaśnienie wszelkich kwestii i wątpliwości które by się z tym wiązały a także na posiedzeniu Zarządu poprzedzającym sesje absolutoryjną szerszą dyskusję z udziałem być może osoby zainteresowanej, która z taka propozycją wystąpiła. Ja przyznam, że wczoraj się ze mną skontaktował Pan Wituski, odbyliśmy kilkunastu minutowa rozmowę, rozmowę która miała charakter wstępnej rozmowy informacyjnej. Proponuję taki tryb debaty na temat selektywnej zbiórki odpadów i segregacji odpadów, czyli posiedzenie Zarządu poświęcone tej kwestii z udziałem Pana Wituskiego i Zarząd przygotuje Państwu delegatom na sesję absolutoryjną stosowny projekt nie do przyklepania a do dyskusji i do rozważenia w celu ewentualnego podjęcia. Chciałbym zwrócić uwagę o czym był łaskaw mówić Wójt Borowski a mianowicie o tym, że debatujemy nad budżetem na rok 2007. Zatem proponowałby abyśmy skupili się nad dywagacjami odnośnie projektu budżetu. Padła tutaj informacja, że jest to budżet stagnacji, budżet przetrwania, żadnego rozwoju, budżet konsumpcji. Proszę Państwa ja przytoczę fragment opinii RIO, który mówi w prawdzie, że budżet jest budżetem niezrównoważonym ale jeśli jednak popatrzymy na dalszą część to jasno z niej wynika, że wydatki inwestycyjne w tym budżecie przeznaczone są na zadanie inwestycyjne na rozwój selektywnej zbiórki odpadów i stanowią aż 73,26 % a dokładnie 26,74% są to wydatki bieżące. Czyli nie jest to tak źle jak by można było mówić że jest to tylko wyłącznie budżet stagnacji, budżet do konsumpcji, że żadnej perspektywy. Wprawdzie ja mówiąc szczerze mam żaden udział w tworzeniu projektu budżetu ale chylę czoła przed poprzednim Zarządem i Panią Skarbnik, która ten budżet przygotowywała. Chciałbym zaapelować do Państwa delegatów o przyjęcie uchwały w sprawie przyjęcia tegoż budżetu po stosownej merytorycznie dyskusji.

Pan Piotr Marciniak- Wójt Gminy Waganiec – Panie Przewodniczący , Szanowni Zgromadzeni pragnę tylko przypomnieć, że nie wyobrażam sobie podjęcie decyzji o ograniczeniu własnych praw na terenie składowiska bez rzetelnej dyskusji i analizy ekonomicznej. Nie działamy w oderwaniu od rzeczywistości pragnę przypomnieć, że resort jest daleko zaawansowany w pracę nad zmianą ustawy o ochronie środowiska. To będzie najbardziej rewolucyjna zmiana zapowiadana od X lat, jest fakt, że gminy mają stać się rzeczywiście właścicielami śmieci wytwarzanymi na terenie własnej gminy a to diametralnie zmienia kierunek naszych działań. Drugi fakt to 2 kwietnia jest regionalne spotkanie na temat wojewódzkiego planu ochrony środowiska i na poprzednim zgromadzeniu było sygnalizowane, że jeżeli ten program wejdzie w życie to proponowana jest rejonizacja składowisk gdzie Służewo nasze własne jest jako jedno z niewielu punktów które zostaną jako czynnie działające składowiska odpadów. I trzecie jako bardziej informacyjna sytuacja dzisiaj PAP doniosła, że Polska jest na celowniku Unii Europejskiej która grozi palcem za niewykonywanie dyrektyw służących ochronie środowiska. Nie możemy tylko jednokierunkowo patrzeć na sprawę, że wydzierżawimy i będziemy się przyglądać tylko jeszcze istnieje partnerstwo publiczno- prywatne gdzie w pewnych sytuacjach umożliwia realizację własnych celów niekoniecznie za swoje pieniądze. Składam wniosek formalny o zakończenie dyskusji w tym punkcie.

Pan Roman Chmielewski – Przedstawiciel Miasta Nieszawa – odnośnie komentarza Wójta z Konecka nie ma czegoż takiego, że Walne Zgromadzenie zawiera umowę od tego jest Zarząd. Odnośnie budżetu życzyłbym Wójtowi Konecka żeby 75% przeznaczał na inwestycje i powiedział, że jest to budżet stagnacji bo w gminach jest to 20-30 % i nie są to budżety stagnacji. I w sytuacji Związku można powiedzieć, że jest to ambitny budżet jeżeli będzie zrealizowany, bardzo ambitny i inwestycyjny.

Pan Adam Wroniecki – Przedstawiciel Gminy Koneck – Panie Przewodniczący był wniosek formalny i musi być przegłosowany.

Pan Józef Duszyński – Wiceprzewodniczący Zgromadzenia – myślę od strony gospodarczej, chodzi o selekcję odpadów im więcej będzie długotrwałych wyjętych z pryzmy to uważam, że będzie lepszy kompost i łatwiejszy do uzyskania.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia- przeprowadził głosowanie nad wnioskiem formalnym o zakończenie dyskusji.

za głosowało 17 przedstawicieli
brak 1 osoby

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia- przeprowadził głosowanie nad uchwałą nr II/11/2007 w sprawie uchwalenia budżetu Związku Gmin Ziemi Kujawskiej na rok 2007.



za głosowało 14 przedstawicieli
przeciw głosowało 0 przedstawicieli
wstrzymało się od głosu 4 przedstawicieli

Ad. 8. Brak.
Ad. 9. Brak.
Ad.10.
Pan Andrzej Nawrocki – Burmistrz Miasta Nieszawa – Pnie Przewodniczący sądzę, że koledzy wójtowie i burmistrzowie również dostali powiadomienie od członka zarządu województwa kujawsko-pomorskiego wraz z prezydentem miasta Włocławka zapraszające dnia 2 kwietnia do Włocławka w sprawie wypracowania wspólnej koncepcji udziału gmin powiatu aleksandrowskiego, radziejowskiego, włocławskiego oraz miasta Włocławek w tworzeniu międzygminnego kompleksu unieszkodliwiania odpadów komunalnych. Na podobnym spotkaniu w Brześciu razem z Panem Marciniakiem i Panem Wiśniewskim dowiedzieliśmy się że jest koncepcja województwa, żeby utworzyć rejonizację. Że nie wszystkie wymogi istniejące dotychczas wysypiska spełniają, są to surowe wymogi unijne i dla tej części byłego województwa włocławskiego spełniają je składowisko w Machnaczu i nasze tutaj Służewo. W związku z tym, apelowałbym żebyśmy się nie zamykali tylko na samym powiecie aleksandrowskim, to byłoby złe, to byłoby szkodliwe. Szkodliwe dlatego, że zamknięcie się tylko dla powiatu aleksandrowskiego umożliwia pewien rozwój bo prędzej czy później na śmieciach będzie interes, będzie biznes. Nie pozbywajmy się tej możliwości bo cały świat robi interes a my mamy się ograniczać. Druga sprawa to dowiedziałem się, że komisja ochrony środowiska unii europejskiej widzi problem, że my sobie nie możemy sami dać rady, jeżeli chodzi o spełnienie tych wymogów czyli 10% do 2011 roku aż do osiągnięcia tych 70%. Prawdopodobnie jest 15 grandów dla wszystkich wysypisk na terenie kraju kompleksowego załatwiania problemów gospodarki odpadami wraz z osadami pościekowymi. Jak się dowiedziałem, że coś takiego jest natychmiast zgłosiłem nasz Związek i nie wykluczone, że jeszcze w kwietniu początek maja będzie konferencja która ma jeden cel abyśmy zaistnieli w Polsce. Na czym ten grand ma polegać: to wszystko co my tutaj robimy, to co wierzę święcie, że będzie ta firma robiła pozostanie zbędny balast. W tym balaście będą znajdowały się różne rzeczy i mokre , suche, obierki. Do tego dojdą odpady pościekowe i powstanie mieszanina. Ten grand powinien być rzędu 20-25 mln złotych, nasz udział własny 10% ale miło by było żeby to było partnerstwo publiczno prywatne. Nie wiem czy nam się uda ale nie można z tego zrezygnować. Są pewne kryteria 25 tysięcy odpadów. My uzyskujemy średnio na razie 12. Mam jest potrzebna gmina Dobre i Radziejów, Lubanie to są nasi sąsiedzi . Granicę osadów pościekowych spełniamy. Jest szereg jeszcze innych o których nie wiem. Jest jedna firma która wzięła materiały od starostwa i w naszym imieniu na razie bez kosztownie tymi sprawami się zajmuje, rozważa analizuje i zarazem przygotowuje tom że konferencje. Zachęcam na wyjazd do Włocławka abyśmy mięli tą wiedzę w poniedziałek na 10.30.

Pan Roman Chmielewski – Przedstawiciel Miasta Nieszawa – w sprawach różnych chciałem spytać się poprzedniego Zarządu bo 8 lat temu padły pewne propozycje bo żeby dzisiaj realizować ochronę środowiska to trzeba mieć narzędzie które pozwoli na to aby nie wyrzucać po lasach i rowach śmieci. Ja mam taką propozycję aby gminy rozważyły taką propozycję aby powołać międzygminną straż ekologiczną bo miasteczek i miast nie stać ażeby mieć straż miejską bo jesteśmy za mali ale razem stanowimy ponad 50 tysięcy ludzi i razem wspólnie zastanowić się czy nie jest sensem powołać taką straż. Oczywiście ona trochę będzie kosztowała ale to można wyliczyć czy od mieszkańca czy w jakiś inny sposób. Powinniśmy razem to zrobić. Ja podejrzewam, że każda gmina ma tzw. ustawę śmieciową. Nieszawa ma od wielu lat ale realizacja, wykonanie i narzędzie idzie bardzo trudno bo policja tego nie kontroluje bo ma mało czasu czy etatów. Miasta które mają straże miejskie radzą sobie dużo lepiej. Proszę o przekazanie tej propozycji na radach czy sesjach.

Pan Janusz Wiśniewski – Przedstawiciel Gminy Aleksandrów Kujawski – ja chciałem na wstępie powiedzieć, że w całej rozciągłości popieram tę propozycję, ze względu na to że wójt jest stanowiskiem politycznym i jest kadencyjność wyborów i wiadomo jakie odczucia wśród mieszkańców by to miało. Ja od 96 roku na ten temat rozmawiam to jest jeden z argumentów że te walce bardzo wolno mielą i mam apel do Zarządu aby te działanie nieco pośpieszył. Wydaje mi się że należy zmienić styl funkcjonowania Zarządu. Zgromadzenie powinno się zgłosić przez Zarząd do rad poszczególnych gmin co oni by chcieli, żeby Związek dla nich realizował. Powołać zespół, który w jakiś sposób to zredaguje i te tematy które będą najczęściej się powtarzały i będą wspólne przyjąć na kadencję do realizacji w miarę możliwości oczywiście biorąc pod uwagę finanse bo jest to ważny element. Aby Zarząd przyjął jakiś plan działania i według niego działał.

Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck – zgadzam się z tymi propozycjami, które od wielu lat są omawiane a nie zrealizowane i gmina Koneck na pewno poprze utworzenie straży międzygminnej. Jest to jakiś element twórczy w naszej działalności. Gdyby taka straż ekologiczna powstała, wzrosłaby ilość przyjmowanych odpadów z naszego terenu, poprawiłoby to stan czystości nie tylko w posesjach ale i w otoczeniu naszych dróg gminnych, powiatowych, wojewódzkich, w lasach, parkach. Taka straż gdyby efektownie działała to by na siebie zarobiła poprzez to, że wzrosły by wpływy ze sprzedaży śmieci, wzrosłyby dochody Ekoskładu. Nie myślę tylko o działalności represyjnej ale i może mogłaby przy straży powstać komórka prewencyjna. Przygotowywać pogadanki, społeczeństwo pouczać, zapoznawać z prawem lokalnym i znać prawo państwowe. Byłaby anonimowa bo w małych środowiskach trudno jest egzekwować prawo od sąsiadów. Już widzę oszczędności na etacie kierownika biura, który już przez 3 miesiące nie pracuje czyli ponad 10 tysięcy zaoszczędzone. Druga sprawa Pan Jankowski też nie pracuje bodajże od stycznia i tu też mamy coś zaoszczędzone. Samochód będzie wykorzystany z kierowcą i było by to korzystne i społeczeństwo by to doceniło. Straż zajmowałby się problemem bezpańskich psów i przestrzeganiem prawa w innym zakresie. Odnośnie budżetu oczywiście 73% to bardzo duży wskaźnik jeżeli chodzi o inwestycje z tym, że są to środki intencyjne. My nie mamy żadnego dokumentu potwierdzającego, ze EF na te środki przeznaczy. W zeszłym roku mieliśmy taki dokument 900 tysięcy, który czekał na realizację i środki nie zostały wydatkowane poprzez te nieudane przetargi.

Pan Piotr Marciniak- Wójt Gminy Waganiec –chciałbym się odnieść do straży ekologicznej byłem swego czasu jednym z zaangażowanych Członków Zarządu, którzy doprowadzili do powstania nieformalnego projektu statutu. Cieszy mnie ogromny entuzjazm prawie wszystkich, tylko przypomnę że w ówczesnym etapie pomysł padł z jednego powodu wszyscy byli za a nie chcieli dać pieniędzy. Ta straż nie będzie mało kosztować. Musi to działać w oparciu o straże miejskie i gminne. Muszą spełniać parametry jej członkowie i formy organizacyjne, nie będzie to tani twór aczkolwiek proszę nie odbierać, że jestem przeciwny temu.

Pan Wojciech Zieliński – Przewodniczący Zgromadzenia- najpierw trzeba określić koszty, też zastanawialiśmy się nad powołaniem staży miejskiej w Ciechocinku ale okazało się że taniej jest zatrudnić policjantów i dać im pieniądze niż tworzyć straż. Najważniejsza jest świadomość ekologiczna mieszkańców.
Pan Janusz Wiśniewski – Przedstawiciel Gminy Aleksandrów Kujawski – generalnie oprócz pieniędzy potrzebna jest wola. Można zorganizować stanowiska pracy chociażby przez urząd pracy. Musi być natomiast jednomyślna wola wszystkich 9 rad gmin. W pierwszym etapie na zasadzie intencyjnej a dopiero potem określimy koszty. Na przykład na zasadzie składki członkowskiej powiedźmy 30, 40 groszy od mieszkańca. Uważam, że gminy do tego dojrzały.

Pan Roman Chmielewski – Przedstawiciel Miasta Nieszawa – trzeba sobie szczerze powiedzieć, że nie będzie tak, że nie będzie to gminy nic kosztowało. My musimy zapłacić to będzie od osoby, czy od innej rzeczy to wszystko można sobie wyliczyć. Porządek kosztuje. Nawet problem wałęsających się psów nie omija Ciechocinka, jest to wstyd dla małych miasteczek. Problem ten dotyka również Nieszawę. W lasach Koneckich ludzie wysypują śmieci i potrzebna jest ta straż. Musimy jasno zadeklarować czy jesteśmy za tym tematem i proponuję aby na kolejnym zarządzie zająć się tym tematem. To będzie temat dobry i udowodni Zarząd, że jest w nim siła działania i potrafi coś takiego zrobić. Skoro miasteczka po 15 tyś osób mają to Związek liczący 56 tysięcy musi to utrzymać.

Pan Adam Wroniecki – Przedstawiciel Gminy Koneck – popieram wniosek Pana Chmielewskiego a poza ty każdy rolnik ubiegający się o dofinansowanie z unii do 2008 r. musi wykazać gdzie gromadzi śmieci. Proponuję aby członkowie komisji rewizyjnej zostali po posiedzeniu Zgromadzenia ukonstytuowali się i wybrali ze swojego grona przewodniczącego.

Pan Józef Duszyński – Wiceprzewodniczący Zgromadzenia – uważam w ten sposób: będzie pierwsza sesja czy to miasta czy gminy czy to delegaci czy wójtowie niech przedstawią sprawę swoim radą. Nie wieżę w to żeby rada odmówiła tego tematu dlatego, że oni sami znają te sprawy. Jeżeli rada się zgodzi to trzeba będzie ustalić jakąś sumę i według mnie jeżeli to się podzieli przez wszystkie miasta i gminy to nie będzie aż taka duża suma. To rady gmin muszą wyasygnować te pieniądze.

Pan Piotr Marciniak- Wójt Gminy Waganiec –myślę że obecny tu Zarząd Związku przyjął życzliwie sugestię. Żadna rada jednak nie powie tak dopóki nie będzie miała skutków. Zarząd najpierw musi popracować, ukształtować wizję. Tak się zbiegło, że mój głos niekoniecznie może to być w formie wniosku tylko jako apel do wójtów i burmistrzów dotyczący straży pożarnej. Mam ostatnio możliwość porównywania wyposażenia i pracy strażaków ochotników z naszego terenu w odniesieniu do innych powiatów. Z przykrością muszę stwierdzić, że jesteśmy powiatem pod względem ilości strażaków jednym z przodujących, pod względem podejmowanych decyzji jednym z ociężałych ale pod względem wyposażenia daleko, daleko za wszystkimi. Mój apel abyśmy rozważyli również pomysł jak zgromadzić środki, dołączyć środki z zewnątrz z Zarządu Głównego Powiatowej Straży Pożarnej, ze środków unijnych i myśleć o poprawie sytuacji w gminach. Wójtowie i burmistrzowie widzą, że na członków rady straży nakładane są coraz to nowe obowiązki za te same pieniądze. Teoretycznie za to wszystko odpowiedzialna jest gmina. Tylko jak gmina ma alternatywę czy wydać łącznie 200 tysięcy na wyposażenie wozu strażackiego czy na drogi to podejrzewam, że wybierze to drugie. Stąd mój apel aby nie bazować tylko na pieniądzach z gmin ale próbować ich poszukać na zewnątrz albo wykorzystując strukturę samego Związku albo stworzyć jakieś porozumienie z wójtami, burmistrzami. Jest to na razie hasło i prosiłbym aby je przeanalizować.

Pan Andrzej Cieśla- Przewodniczący Zarządu Związku Gmin Ziemi Kujawskiej- będę miał sesję 26 kwietnia i przedstawię tę sprawę. Poruszane sprawy odnajdą odbicie na następnym posiedzeniu Zarządu a i tak musimy odbyć w kwietniu posiedzenie absolutoryjne Zarządu. Zarząd będzie pracował nad tą sprawą aby gminy mogły podjąć uchwały intencyjne.

Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck- w imieniu władz samorządowych gminy Koneck chciałbym złożyć Państwu z okazji zbliżających się Świąt Wielkiej Nocy obyśmy posileni wielkanocnym jajkiem byli mocniejsi do wspólnych działań.

Pan Roman Chmielewski – Przedstawiciel Miasta Nieszawa – odnośnie straży ekologicznej można spróbować zaczerpnąć środki z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska. Po Zarządzie powinny wypłynąć pisma do gmin w sprawie uchwał intencyjnych dotyczących straży.


Ad.11.
Pan Wojciech Zieliński podziękował za przybycie zabranym, po czym zakończył posiedzenie o godz. 12 42.


Protokołowała: Anna Komorowska.


strzałka do góry