ABIP.pl logo

prowadzony przez:
Związek Gmin Ziemi Kujawskiej z siedzibą w Aleksandrowie Kujawskim


BIP > Komunikat



Protokół z posiedzenia Zarządu Związku Gmin Ziemi Kujawskiej w dniu 08.09.2005r.

Pan Andrzej Nawrocki – Przewodniczący Zarządu Związku przywitał zebranych. Na podstawie listy obecności (załącznik nr 1) stwierdził, że Zarząd jest zdolny do podejmowania uchwał.
Na protokolanta został wyznaczony Pan Przemysław Jankowski.
Przewodniczący Zarządu odczytał proponowany porządek obrad (załącznik nr 2). Z uwagi na brak uwag poddał go pod głosowanie.
Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.
Ad. 4.
Zaproponowano, że protokół z posiedzenia Zarządu z dnia 25.08.2005r. zostanie odczytany i przyjęty na następnym posiedzeniu.
Przewodniczący Zarządu poddał pod głosowanie propozycję odłożenia przyjęcia protokołu.
Propozycję przyjęto jednogłośnie.
Ad. 5.
Przewodniczący Zarządu wyjaśnił, że zgodnie z ustaleniami Pan Prezes Janusz Wiśniewski przygotował kalkulacje kosztów funkcjonowania spółki „EKOSKŁAD” w wyniku dosprzętowienia składowiska.
Pan Janusz Wiśniewski omówił przygotowaną kalkulację (załącznik nr 3).
Przewodniczący Zarządu zapytał, czy przedstawione ceny są aktualne.
Pan Janusz Wiśniewski wyjaśnił, że są to średnie ceny.
Przewodniczący Zarządu zapytał, czy cena za szkło dotyczy szkła zmieszanego czy posortowanego.
Pan Janusz Wiśniewski wyjaśnił, że posortowanego.
Pan Wiesław Szarecki – Wójt Gminy Aleksandrów Kujawski zapytał, czy szkło może być rozsortowywane na linii.
Pan Janusz Wiśniewski wyjaśnił, że specyfikacja przewidywała linię, na której można rozsortowywać szkło.
Pan Marek Ziemiński – Wójt Gminy Zakrzewo zwrócił uwagę na wysokie koszty paliwa do samochodów.
Pan Janusz Wiśniewski wyjaśnił, ze przyjęto zużycie paliwa w ciągu roku. W zależności od potrzeb będzie się kształtowało różnie jednego dnia samochód będzie pracował 8 godzin innego dnia nie będzie jeździł w ogóle.
Pani alina Kulik – Skarbnik Związku wyjaśniła, że do wyliczeń przyjęto srednie dobowe zużycie paliwa pomnożone przez dni robocze w roku.
Pan Piotr Marciniak – Wójt Gminy Waganiec zwrócił uwagę, że z założenia oba samochody rocznie przejadą około 60 tys. zł.
Pan Janusz Wiśniewski potwierdził to, zwróciwszy uwagę na odległość od składowiska gmin Bądkowo i Zakrzewo.
Pan Wiesław Szarecki zapytał, jaka jest norma zużycia paliwa na 100 km dla samochodu z HDS.
Pan Janusz Wiśniewski odpowiedział, że około 19 litrów.
Przewodniczący Zarządu zwrócił na wysokie zużycie energii elektrycznej przez sortownię.
Pan Janusz Wiśniewski wyjaśnił, że jest to wielkość zawyżona. Poza mocą samej linii brano pod uwagę moc ogrzewania, wyciągów i oświetlenia hali.
Pan Marek Ziemiński zapytał, czy cała hala będzie oświetlana i ogrzewana.
Pan Janusz Wiśniewski wyjaśnił, że nie. Ocieplana będzie tylko budka dla sortowaczy znajdująca się wewnątrz hali, natomiast w dachu hali planuje się zamontować świetliki węglanowe.
Pan Marek Ziemiński zapytał, skoro hala ma pełnić tylko osłonę przed wiatrem czy nie można do tego celu wykorzystać istniejącej myjni.
Pan Janusz Wiśniewski wyjaśnił, że nie ponieważ jest zbyt mała.
Przewodniczący Zarządu zapytał, skąd wzięta jest moc silników. Z jego wiedzy wynika, że są mniejsze moce.
Pan Janusz Wiśniewski wyjaśnił, że wynika to z dokumentacji, natomiast w trakcie przygotowań zmieniła się technologia.
Pan Marek Ziemiński stwierdził, że bardziej jest zainteresowany przychodami Spółki. Zapytał Pana Prezesa dlaczego przyjął 149 ton papieru skoro w zeszłym roku zebrano tylko 80.
Pan Janusz Wiśniewski wyjaśnił, że znaczny obowiązek leży po stronie gmn.na koniec 2006 roku każda będzie musiała złożyć sprawozdanie jakie ilości poszczególnych odpadów zostały zebrane. Ponadto była to sugestia Pana Szareckiego i wówczas nikt tego nie podważył.
Pan Marek Ziemiński stwierdził, że powinno bazować się na tym co dotychczas jest zbierane niż na danych z utopijnego planu.
Przewodniczący Zarządu zapytał co może grozić, jak w sprawozdaniu przekażemy realne wielkości.
Pan Janusz Wiśniewski wyjaśnił, że do kalkulacji przyjęto 50% wielkości jakie gminy powinny zebrać. Zaznaczył, że w przypadku kiedy gmina zrealizuje tylko 25% to Spółka nadal nie będzie przynosiła straty. Nowa ustawa nakłada obowiązek odbierania odpadów selektywnych, zbierania odpadów wielkogabarytowych, ewidencjonowania umów oraz zbiorników bezodpływowych.
Pan Marek Ziemiński zapytał, jakie Pan Prezes miał na myśli odpady ujęte w punkcie przyjęcie odpadów organicznych.
Pan Janusz Wiśniewski wyjaśnił, że liście i gałęzie oraz osady ściekowe.
Pan Marek Ziemiński zapytał, ile przyjęto tych odpadów w 2005r.
Pan Janusz Wiśniewski wyjaśnił, że osadów pościekowych z Zakrzewa Bądkowa i Nieszawy jest niewiele. Natomiast już dziś Ciechocinek zainteresowany jest odstawianiem 900 ton rocznie osadów. Bardzo zainteresowane jest także miasto Aleksandrów Kujawski. Na dzień dzisiejszy Ciechocinek za utylizacje płaci 60 zł. za tonę, natomiast Aleksandrów Kujawski 50 zł. Są gotowi dostarczać na składowisko za 45 zł. za tonę. Ponadto wyjaśnił, że corocznie jest problem z zagospodarowaniem odpadów z przecinki drzew przy drogach oraz w lesie, często są on palone.
Pan Marek Ziemiński zapytał, czy Nieszawa będzie płaciła za te odpady 50 zł za tonę.
Pan Wiesław Szarecki wyraził zdanie, że gminy są w trudnej sytuacji obserwowane przez mieszkańców muszą znaleźć sposób na zagospodarowanie tych odpadów. Ponadto stwierdził, że nie jest to aż taki odpad. Pan Wójt wyraził zdanie, że Pan prezes optymistycznie podszedł do tego tematu. Będąc na spotkaniach nie odczuł zainteresowania komposterem ze strony Burmistrza Ciechocinka i Aleksandrowa. Zapytał czy Prezes znajdzie nabywców na kompost za 45 zł za tonę.
Pan Janusz Wiśniewski wyjaśnił, że miejscowi rolnicy ponieważ od wielu lat nie nawożą organicznie.
Pan Wiesław Szarecki zauważył, że przyjmując te wielkości w 2006r.Pan Prezes podjął ryzyko.
Pan Wiesław Iwiński – Wójt Gminy Raciążek wyraził zdanie, że dyskusja ta powinna toczyć się przed podpisaniem warunków specyfikacji.
Pan Marek Ziemiński zauważył, że osady miejskie mogą zawierać podwyższone ilości metali ciężkich a każdorazowe badanie wynosi 800 zł.
Pan Janusz Wiśniewski wyjaśnił, że dotychczas osady aleksandrowskie nie wykazują znaczących ilości metali a poddane hydratyzacji przekazywane są rolnikom.
Pan Marek Ziemiński zapytał, czy rolnicy za to płacą. Ponadto wyraził zdanie, że osadów nie będzie tak dużo ponieważ rozwój kanalizacji na terenach wiejskich jest znikomy.
Pan Janusz Wiśniewski wyjaśnił, że obecnie produkowanych jest na naszym terenie 3.300 ton osadów a obowiązujące przepisy zakazują deponowania na składowiskach.
Pan Marek Ziemiński wyraził zdanie, że założenie iż będziemy mieli odzysk na obecnym poziomie jest optymistyczne.
Przewodniczący Zarządu wyraził zdanie, że obecny harmonogram inwestycyjny jest rezultatem 1,5 rocznych przygotowań i stanowi zamknięty ciąg. Planowana inwestycja pozwoli za kwotę 300 tys. zł. nabyć majątek o wartości 2 mln zł.
Pan Piotr Marciniak wyraził zdanie, że w omawianej kalkulacji zabrakło 2 istotnych elementów jak będą kształtowały się opłaty ekologiczne oraz jaki będzie odpis amortyzacyjny.
Pan Janusz Wiśniewski wyjaśnił, że opłata ekologiczna w stosunku do roku 2002 wzrosła o 1 zł.
Pan Piotr Marciniak wyjaśnił, że chodzi o procentowy wzrost opłaty w latach przyszłych.
Pan Janusz Wiśniewski wyjaśnił, że nie posiada takiej wiedzy.
Pan Marek Ziemiński zwrócił uwagę, że przedstawiony materiał powinien być podpisany przez sporządzającego.
Pan Janusz Wiśniewski wyjaśnił, że materiał ten był przygotowywany zarówno przez Panią Skarbnik, przez biuro oraz osobiście.
Pan Marek Ziemiński wyraził zdanie, że obecnie należy zaniechać importu śmieci i zmniejszyć koszty funkcjonowania Spółki.
Pan Janusz Wiśniewski wyjaśnił, że w stosunku do roku 2002 w 2004 koszty są mniejsze o 20 tys. zł. przy czym w tym czasie paliwo wzrosło o 1 zł. o następną złotówkę wzrosła opłata ekologiczna. Wówczas nie było obowiązku prowadzenia monitoringu składowiska. Jest to dodatkowe 10 tys. zł. Spółka dodatkowo wydała 50 tys. zł. na remont sprzętu na składowisku.
Pan Marek Ziemiński wyraził zdanie, że generalnie powinno się rozbudowywać infrastrukturę, ale należy wybrać optymalne warunki czyli ograniczyć koszty i import aby przygotować kwaterę. Pan Wójt poprosił aby przemyśleć tą sprawę ponieważ odpowiedzialność spadnie na tą grupę osób, która podejmie decyzję.
Przewodniczący Zarządu wyraził zdanie, żeby zagospodarować odpady Spółka musi wkroczyć we wszystkie gałęzie gospodarki odpadami. Dodał, że realizując dążenia do osiągnięcia określonych limitów Gminy muszą brać pod uwagę interes publiczny natomiast Spółka tylko ekonomiczny.
Pan Marek Ziemiński zapytał, czy rozbudowa budynku socjalnego spowodowana jest zatrudnieniem podanych trzech osób.
Pan Janusz Wiśniewski wyjaśnił, że nie. Plany rozbudowy biurowca związane były z decyzją Panów Wójtów przeniesienia siedziby Związku na składowisko.
Pan Marek Ziemiński zauważył, że obecnie zatrudnionych jest 11 stałych pracowników plus dodatkowo zatrudnieni sezonowo w związku z czym główne koszty ponosi się na fundusz płac.
Przewodniczący Zarządu zapytał, czy ktoś z zebranych orientuje się o ile wzrośnie opłata ekologiczna.
Pan Janusz Wiśniewski wyjaśnił, że nie wie ale jego zdaniem będą regularnie wzrastały zmuszając do podejmowania działań w celu ograniczenia powstawania odpadów.
Pan Wiesław Szarecki zapytał, co się stanie jeżeli zaniechamy modernizacji składowiska i czy nie grozi to ostatecznie zamknięciem obiektu.
Pan Marek Ziemiński wyjaśnił, że dyskusja toczy się tylko o zaniechanie kupna linii sortowniczej i budowy hali.
Pan Janusz Wiśniewski wyjaśnił, że rezygnacja z linii i hali spowoduje wycofanie się z całej inwestycji. Nie można wyłączyć tylko pewnych elementów z programu.
Pan Wiesław Szarecki wyraził zdanie, że wydatkując kwotę 300 tys. zł. pochodzącej z umorzenia zyskujemy znaczący majątek, który może być kulą u nogi lub trafionym przedsięwzięciem.
Przewodniczący Zarządu wyraził zdanie, że obecny zakres zadania został przyjęty przez NFOSiGW i EkoFundusz i teraz jak wyrzucimy lub nie zrealizujemy jakiegoś elementu kompleksowego programu to spowoduje to jego zaburzenie. Wówczas Przewodniczący nie widzi możliwości aby EkoFundusz utrzymał obiecaną dotację.
Pan Marek Ziemiński wyjaśnił, że przetarg się odbył i są wybrani wykonawcy. Sugeruje jednak aby zastanowić się nad wielkością zadania czy nie należy zmniejszyć np. linii sortowniczej do 4 stanowiskowej.
Pan Janusz Wiśniewski wyjaśnił, że nie opłaca się zmniejszać linii ponieważ jest to nie duża różnica cenowa. EkoFundusz zobowiązał się sfinansować 49,96% nakładów inwestycyjnych. Inwestycja stanowić ma nie mniej niż 25% wartości umorzenia w Narodowym Funduszu. Realizacja zadania faktycznie spowoduje przesuniecie spłaty 300 tys. zł. zamiast do NFOŚiGW do WFOŚiGW rozłożone na kolejnych 7 lat. Wg instrukcji składowisko jest Zakładem Przerobu i Zagospodarowania odpadów. Jeżeli nie będziemy mieli odpowiedniej infrastruktury zostaniemy pominięci jako obiekt przewidziany do dalszego funkcjonowania i trzeba będzie zamknąć obiekt.
Pan Piotr Marciniak wyjaśnił, że zmiana harmonogramu spowoduje powtórzenie całej procedury od początku.
Przewodniczący Zarządu przypomniał, że podczas wizyty w EkoFunduszu otrzymał ustne zapewnienie, że Związek otrzyma przesunięcie terminu podpisania umowy o kolejne pół roku.
Pan Marek Ziemiński zapytał, czy jest opracowany projekt na halę i Specyfikacja odbioru technicznego robót.
Pan Janusz Wiśniewski odpowiedział, że tak.
Przewodniczący Zarządu poddał pod głosowanie powtórzenie przetargu nieograniczonego na wykonanie hali sortowni wraz z wyposażeniem w 8 stanowiskową linię surowców wtórnych.
Za głosowało 4 członków Zarządu
Przeciw głosowało 0 członków Zarządu
Wstrzymał się od głosu 1 członek Zarządu
Przewodniczący Zarządu poddał pod głosowanie powtórzenie przetargu nieograniczonego na pozostałe elementy nie wyłonione w przetargu czyli na wykonanie piezometrów, zakup rębarki do drewna, zakup pojemników na odpady niebezpieczne i zestawów stelaży do selektywnej zbiórki odpadów.
Za głosowało 5 członków Zarządu
Przeciw głosowało 0 członków Zarządu
Wstrzymało się od głosu 0 członków Zarządu
Ad. 6.
Pan Marek Ziemiński zapytał, kiedy będzie przygotowana umowa między ZGZK a gminami w sprawie finansowania II etapu Unormowania gospodarki ściekowej. Pan Wójt wyraził pogląd, że umowa ta powinna zostać podpisana przed rozstrzygnięciem przetargu.
Przewodniczący Zarządu zobligował Radcę Prawnego Związku do przygotowania projektu umowy do najbliższego poniedziałku tj do dnia ....................2005r.
Przewodniczący Zarządu odczytał przygotowane sprostowanie artykułu „Co z tym aneksem”, jaki został opublikowany w Gazecie Pomorskiej.
Przewodniczący Zarządu poinformował zebranych, że 28.09.2005r. odbędzie się ogłoszenie wyroku w Sądzie Apelacyjnym w Gdańsku.
Przewodniczący zakończył posiedzenie o godz. 1020.

Protokołował: Jankowski Przemysław


strzałka do góry