ABIP.pl logo

prowadzony przez:
Związek Gmin Ziemi Kujawskiej z siedzibą w Aleksandrowie Kujawskim


BIP > Komunikat



Protokół z posiedzenia Zarządu ZGZK z dnia 25.08.2005r.

Pan Andrzej Nawrocki - Przewodniczący Zarządu Związku przywitał zebranych. Zgodnie
z listą obecności (Załącznik nr 1) stwierdził, że Zarząd jest zdolny do podejmowania uchwał.
Ad. 2.
Na protokolanta jednogłośnie powołano Pana Przemysława Jankowskiego.
Ad. 3.
Przewodniczący Zarządu odczytał proponowany porządek obrad a następnie zaproponował, aby jako pkt 9 wprowadzić „Omówienie spraw związanych z przystąpieniem przez Związek do inwestycji w ramach Funduszu Spójności”. Z uwagi na brak dodatkowych zmian Przewodniczący Zarządu poddał porządek pod głosowanie.
Porządek został przyjęty jednogłośnie.
Ad. 4.
Odczytano protokół z posiedzenia.
Z uwagi na brak uwag do odczytanego protokołu z posiedzenia Zarządu ZGZK z dnia 28.07.2005r. Przewodniczący przystąpił do głosowania nad jego przyjęciem.
Za głosowało 3 członków Zarządu
Przeciw głosowało 0 członków Zarządu
Wstrzymał się od głosu 1 członek Zarządu
Ad. 5.
Przewodniczący Zarządu wyraził pogląd, że Zarząd wybierając komisję przetargową przedobrzył.
Pan Marek Ziemiński – Wójt Gminy Zakrzewo poprosił, aby najpierw odczytać protokół
z prac komisji przetargowej.
Przewodniczący Zarządu po odczytaniu protokołu z prac komisji przetargowej wyjaśnił, że
z uwagi na prezentowane na ostatnim posiedzeniu Zarządu obawy nad sensem realizacji inwestycji pozwolił sobie na zasięgniecie opinii osób mających doświadczenie w dziedzinie gospodarki odpadami komunalnymi. Panowie Janusz Baraniecki, Ludwik Jużysta Prezes MPO w Toruniu, Grzegorz Brożek dotychczasowy wiceprezes MPO, jak również Jerzy Rybiński Prezes Polskiego Stowarzyszenia Funduszy Pomocowych jednoznacznie stwierdzili, że rozwój selektywnej zbiórki i dosortowywanie pozyskanych surowców na linii sortowniczej jest jedynym sposobem sprostania wymogów narzuconych przez ustawodawcę. Dodał również, że Toruń obecnie posiada linię sortowniczą 16 stanowiskową i aby zwiększyć limit wysortowanych surowców z 6 do 20 %, są w trakcie budowy kolejnej 32 stanowiskowej. Obsługa urządzeń następuje w zależności od potrzeb.
Przewodniczący Zarządu wyjaśnił także, że w dniu wczorajszym tj. 24.08.2005r. odbył spotkanie z Prezesem Fundacji EkoFundusz Panem Ostapiukiem oraz Panią Agnieszką Lasotą odpowiedzialną za nasz wniosek, na którym zostały przekazane nasze obawy. Pan Prezes stwierdził, że w przypadku zaniechania projektu półtora roczne ustalenia i wspólna praca zostanie wyrzucona do kosza. Poddał pod zastanowienie jak wówczas chcemy spełnić narzucone wymogi i uporać się z narastającymi opłatami ekologicznymi.
Przewodniczący Zarządu w myśl przedstawionych rozmów wyraził zdanie, że nie wolno wycofać się z przyjętego harmonogramu inwestycji. Nie wyobraża sobie jak bez linii sortowniczej nasze składowisko miałoby spełniać europejskie wymogi. Zaproponował wyjazd na składowisko do Słupska aby zobaczyć jak tam sprawdziła się linia sortownicza.
Pan Marek Ziemiński poprosił, aby rozstrzygnąć postępowanie przetargowe.
Przewodniczący Zarządu przystąpił do zatwierdzenia poszczególnych propozycji komisji przetargowej.
1.Dostawa samochodu do zbiórki i transportu odpadów gromadzonych selektywnie.
Komisja zaproponowała wybrać jako najkorzystniejszą ofertę nr 4 złożoną przez P.W. AUTOS Sp. z o.o.z Solca Kujawskiego na kwotę 208.000 zł netto; brutto 253.760 zł.
Przewodniczący Zarządu poddał propozycję pod głosowanie.
Za głosowało 5 członków Zarządu
Przeciw głosowało 0 członków Zarządu
Wstrzymało się od głosu 0 członków Zarządu
2.Dostawa rozdrabniarki do tworzyw sztucznych.
Komisja zaproponowała wybrać jako najkorzystniejszą ofertę nr 5 złożoną przez Zakład Wyrobów Metalowych TRYMET Sp. z o.o. z Pilchowa na kwotę 24.900 zł netto; brutto 30.378,00 zł
Przewodniczący Zarządu poddał propozycję pod głosowanie.
Za głosowało 5 członków Zarządu
Przeciw głosowało 0 członków Zarządu
Wstrzymało się od głosu 0 członków Zarządu
3.Dostawa i montaż urządzenia do unieszkodliwiania osadów pościekowych i frakcji organicznej.
Komisja zaproponowała wybrać jako najkorzystniejszą ofertę nr 12 złożoną przez Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Ogólnokrajowe „EKOBUD” Sp. z o.o. z Włocławka na kwotę 566.000 zł netto; brutto 690.520 zł.
Przewodniczący Zarządu poddał propozycję pod głosowanie.
Za głosowało 5 członków Zarządu
Przeciw głosowało 0 członków Zarządu
Wstrzymało się od głosu 0 członków Zarządu
4.Dostawa samochodu bezpylnego do transportu odpadów komunalnych.
Komisja zaproponowała wybrać jako najkorzystniejszą ofertę nr 9 złożoną przez Małopolska Wytwórnia Maszyn Brzesko – Serwis Sp. z o.o. z Brzeska na kwotę 173.000 zł netto; brutto 211.060 zł.
Przewodniczący Zarządu poddał propozycję pod głosowanie.
Za głosowało 5 członków Zarządu
Przeciw głosowało 0 członków Zarządu
Wstrzymało się od głosu 0 członków Zarządu
Na montaż piezometrów, dostawę pojemników na odpady niebezpieczne i zestawy stelaży do selektywnej zbiórki odpadów nie została złożona żadna oferta.
5.Budowa hali sortowni surowców wtórnych. Z powodu przekroczenia planowanej kwoty na powyższe zadanie komisja zaproponowała unieważnić postępowanie w tej części.
Z uwagi na nie rozstrzygnięty przetarg na budowę hali komisja przetargowa zaproponowała unieważnić postępowanie również w tej części mimo złożenia przez firmę LUXOR – Maszyny do Odpadów Jerzy Panasiuk, Maria Panasiuk s.c. z Łodzi najkorzystniejszej oferty w wysokości 193.000 zł. netto; brutto 235.460 zł.
Komisja zaproponowała również, aby w następnym postępowaniu o udzielenie zamówienia połączyć budowę hali sortowni surowców wtórnych wraz z montażem linii sortowniczej w jedno zadanie.
Pan Marek Ziemiński poparł stanowisko komisji przetargowej. Poddał pod wątpliwość potrzebę zakupu linii 8 stanowiskowej. Zaproponował, aby zastanowić się nad mniejszą linią lub odstąpić w chwili obecnej od tego zakupu. Pan Wójt zapoznał zebranych z propozycją firmy Groneko. Zaproponowano bezpłatną zbiórkę surowców wtórnych wraz z rozszerzeniem selektywnej zbiórki u źródła. Firma zaproponowała również intratną ofertę obsługi pojemników na odpady zmieszane. Pozyskane odpady trafiałyby na składowisko koło Lubania. Pan Wójt postawił wniosek, aby obniżyć koszty funkcjonowania składowiska oraz aby zaniechać importu odpadów z zewnątrz.
Przewodniczący Zarządu wyraził zdanie, że propozycja tej firmy ma na celu wejście na nasz teren. Natomiast dalsza realizacja oferty mogłaby znacznie odbiegać od zamierzeń.
Pan Piotr Marciniak – Wójt Gminy Waganiec wyjaśnił zebranym, że od kilku lat współpracuje z firmą Groneko i nie ma żadnych zastrzeżeń. Dodał również, że firma ta była zastępczą alternatywą w chwili gdy na początku roku Związek miał problemy z ustaleniem
z EKOCIECHEM stawki za opróżnianie i wywóz pojemników. Pan Wójt wyraził poważne wątpliwości co do realizacji oferty. Proponowane składowisko jest to po prostu duża niecka ogrodzona siatką bez żadnej infrastruktury. Również powierzchnia składowiska jest nie wystarczająca dla tak szerokiego zakresu działalności. Ponadto obiekt ten nie znajduje się
w wykazie składowisk przewidzianych do dalszej eksploatacji w naszym województwie. Poddał pod wątpliwość propozycję przekazania pojedynczego pojemnika do selektywnej zbiórki odpadów u źródła. Poinformował zebranych, że nastąpiła nowelizacja ustawy
o odpadach i należy się jak najszybciej zapoznać z jej zapisami.
Pan Wiesław Szarecki – Wójt Gminy Bądkowo zapytał, czy w świetle nowych przepisów gmina stanie się właścicielem odpadów.
Pan Ryszard Borowski – Wójt Gminy Koneck poparł stanowisko Pana Marka Ziemińskiego. Wynika to z obawy, że koszty eksploatacji urządzeń nabytych w drodze inwestycji mogą okazać się za wielkie. Dotyczy to kosztów zatrudnienia pracowników, energii elektrycznej, paliwa, napraw i konserwacji sprzętu.
Pan Wiesław Iwiński – Wójt Gminy Raciążek wyraził pogląd, że opinia komisji przetargowej jest wyważona a podjęcie decyzji o budowie hali i linii sortowniczej w dniu dzisiejszym jest przedwczesne.
Pan Marek Ziemiński wyraził zdanie, że można wrócić do tematu linii sortowniczej
w terminie późniejszym. Z uwagi na fakt, że na budowę hali i dostawę linii sortowniczej przeznaczona jest pożyczka w wysokości 500 tys. zł należy się z tego w chwili obecnej wycofać. Pan Wójt zwrócił uwagę, na fakt spłaty tej pożyczki.
Przewodniczący Zarządu wyraził pogląd, że nie wyobraża sobie zmiany harmonogramu zadania. Stanowi on integralną część umowy. Ponadto zaniechanie realizacji uzgodnień
z EkoFunduszem i Narodowym Funduszem grozi natychmiastową spłatą umorzenia wraz
z odsetkami. Aby wywiązać się z umorzenia trzeba zrealizować inwestycję o wartości minimum 1.350.000 zł.
Pan Wiesław Szarecki wyraził zdanie, że nie mając środków finansowych należy przyjąć propozycję komisji przetargowej. Ponadto przychylił się do sugestii komisji, aby
w następnym przetargu zadanie to wykonywał jeden wykonawca. Zaproponował, aby przy dzisiejszych realiach przedstawić symulację, jaką część odpadów można odzyskać.
Pan Wiesław Iwiński wyraził pogląd, że protokół komisji pozwala wyjść z twarzą.
Pan Ryszard Borowski opuścił spotkanie o godz. 1330. Pan Michał Włoszek – Burmistrz Miasta Aleksandrów Kujawski przybył na spotkanie o godz. 1330.
Pan Wiesław Szarecki zapytał, jak doszło do wyboru 8 stanowiskowej linii sortowniczej.
Pan Janusz Wiśniewski – Prezes P.U.P. „EKOSKŁAD” wyjaśnił, że kierowano się kryterium ludnościowym a ponadto mniejsza jest nie wiele tańsza natomiast ogranicza możliwości operacyjne.
Pan Wiesław Szarecki wyraził zdanie, że nieodpłatny wywóz odpadów z pojemników selektywnych na pewno będzie obciążeniem dla spółki, jednakże dla gminy Aleksandrów Kujawski będzie to bardzo intratne i prawdopodobnie decydującym czynnikiem będzie w tej sprawie ekonomia gminnych budżetów.
Pan Janusz Wiśniewski stwierdził, że wówczas nastąpi wywóz odpadów poza Międzygminne składowisko w Służewie.
Pan Marek Ziemiński poprosił, aby dokończyć przyjęcie protokołu komisji przetargowej.
Przewodniczący Zarządu poddał pod głosowanie propozycję komisji w sprawie unieważnienia postępowania w części budowy hali sortowni surowców wtórnych.
Za głosowało 5 członków Zarządu
Przeciw głosowało 0 członków Zarządu
Wstrzymało się od głosu 0 członków Zarządu
Przewodniczący Zarządu poddał pod głosowanie unieważnienie postępowania w części Dostawa i montaż 8 stanowiskowej sortowni surowców wtórnych.
Za głosowało 4 członków Zarządu
Przeciw głosowało 0 członków Zarządu
Wstrzymał się od głosu 1 członek Zarządu
Przewodniczący Zarządu stwierdził, że w związku z unieważnieniem postępowań na część zadań objętych inwestycją należy podjąć uchwałę o ponownym przeprowadzeniu postępowania w trybie negocjacji z ogłoszeniem.
Pan Marek Ziemiński zwrócił uwagę, że decyzję o trybie i czy w ogóle dalej realizować
to zamierzenie powinien podjąć Zarząd.
Pan Michał Włoszek zapytał, co będzie kompostował komposter.
Pan Janusz Wiśniewski wyjaśnił, że osady pościekowe i trafiające na składowisko odpady organiczne.
Pan Marek Ziemiński postawił formalny wniosek aby renegocjować umowę z EkoFunduszem o odstąpienie od budowy hali sortowni i montażu linii sortowniczej.
Pan Piotr Marciniak zaproponował wniosek o wstrzymaniu się od podjęcia decyzji w tej sprawie do chwili omówienia przygotowanej przez Pana Prezesa Wiśniewskiego szczegółowej symulacji skutków związanych z zakupem linii sortowniczej jak i w przypadku odstąpienia od zakupu.
Pan Marek Ziemiński wycofał postawiony przez siebie wniosek.
Przewodniczący Zarządu poddał pod głosowanie wniosek postawiony przez Pana Marciniaka.
Za głosowało 1 członków Zarządu
Przeciw głosowało 1 członek Zarządu
Wstrzymał się od głosu 1 członek Zarządu
Ad. 6.
Przewodniczący Zarządu zaproponował do komisji przetargowej do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia na realizację inwestycji pn. „Unormowanie gospodarki ściekowej dla miast i gmin zrzeszonych w ZGZK – II etap” następujące osoby:
Przemysław Jankowski – Przewodniczący
Janusz Świtalski – Sekretarz
Jan Bąk – Członek
Adam Paliwoda – Członek
Przewodniczący Zarządu poddał pod głosowanie proponowany skład komisji.
Za głosowało 5 członków Zarządu
Przeciw głosowało 0 członków Zarządu
Wstrzymało się od głosu 0 członków Zarządu
Ad. 7.
Pan Michał Włoszek opuścił spotkanie o godz. 1422.
Przewodniczący Zarządu wyjaśnił, że w związku z pismem „PI-R RemWil” proszącym
o przedstawienie faktycznej sytuacji związanej z zatrzymaniem środków wystosował odpowiedź, w której powołując się na polubownie zakończony spór o płatność faktury
z Gminą Aleksandrów Kujawski oraz na czynności związane z przyspieszeniem rozstrzygnięcia apelacji poprosił o cierpliwość i wyrozumienie
Poinformował również, że właśnie został wyznaczony termin rozprawy w Sądzie II instancji, jak również że Sąd poprosił Kredyt Bank o ustosunkowanie się do treści apelacji. Niestety szczegóły nie są jeszcze znane Panu Przewodniczącemu.
Pani Alina Kulik – Skarbnik Związku poinformowała, że Gmina Waganiec w dniu dzisiejszym tj. 25.08.2005r. przekazała ostatnie w tym roku środki na zapłatę faktur wystawionych przez RemWil w ramach inwestycji pn. „Unormowanie gospodarki ściekowej dla miast i gmin zrzeszonych w ZGZK – I etap”. Wyjaśniła, że należałoby z puli tych środków zatrzymać kwotę 25.000 zł na poczet narastających odsetek w sporze z Kredyt Bankiem. Kwota ta jest wyliczona do końca września. Pani Skarbnik poprosiła, aby Zarząd podjął decyzje w tej sprawie.
Pan Przewodniczący Zarządu poddał pod głosowanie decyzję o zatrzymaniu z puli przekazanych środków na poczet zapłaty faktur za wykonanie inwestycji pn. „Unormowanie gospodarki ściekowej dla miast i gmin zrzeszonych w ZGZK – I etap” kwoty 25.000 zł
i przekazanie ich na lokatę.
Za głosowało 5 członków Zarządu (Panowie Nawrocki, Ziemiński, Szarecki, Iwiński
i Marciniak)
Przeciw głosowało 0 członków Zarządu
Wstrzymało się od głosu 0 członków Zarządu
Ad. 8.
Pan Przemysław Jankowski wyjaśnił, że materiały dotyczące realizacji projektu „Partnerstwo lokalne na rzecz ożywienia małej ojczyzny” przyjęte przez Zarząd zostały ocenione dopiero 3 dni temu. Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa poprosiła o uwzględnienie uwag. Najważniejszą z nich jest potrzeba przedstawienia zaświadczenia z Urzędu Skarbowego,
iż Związek Gmin Ziemio Kujawskiej nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług. Przesłana wraz z wnioskiem informacja w formie Pisma Naczelnika Urzędu Skarbowego jest dla Fundacji nie wystarczająca. Nie złożenie tego doświadczenia grozi koniecznością dopłaty przez gminy kwoty 22 tys. zł. na poczet podatku VAT. W innym przypadku projekt nie zostanie zrealizowany.
Zadecydowano, aby wystąpić do Urzędu Skarbowego po wydanie stosownego zaświadczenia.
Ad. 9.
Przewodniczący Zarządu poinformował zebranych, że odbył spotkanie z Panem Jerzym Rybińskim Prezesem Polskiego Stowarzyszenia Funduszy Pomocowych mającym dużą wiedzę na temat Funduszu Spójności. Jego zdaniem spotkanie z przedstawicielami Narodowego Funduszu, jakie odbyło się w Toruniu, nie informowało o faktycznych możliwościach i warunkach ubiegania się o pomoc finansową w ramach Funduszu Spójności. Pan Rybiński poinformował, że organizuje bezpłatne seminaria przygotowujące przyszłych beneficjentów do ubiegania się o fundusze spójności. Zaproponował uczestnictwo
w seminarium oraz przekazał komplet dokumentów szkoleniowych w celu zapoznania się. Polecił, aby pracownik biura Związku uczestniczył w najbliższym seminarium w Toruniu.
Ad. 10.
W sprawach wniesionych głos zabrali Panowie Tadeusz Kozicki i Ludwik Koliński organizatorzy obchodów 25-lecia Solidarności na terenie Powiatu Aleksandrowskiego.
Panowie przekazali zaproszenia uczestnictwa w obchodach dla Wójtów i Burmistrzów jak również działaczy Solidarności z terenu gmin zrzeszonych w Związku oraz przedstawili
i omówili harmonogram uroczystości.
Ad. 11.
Przewodniczący Zarządu zakończył posiedzenie o godz.1510.


strzałka do góry