BIP > Kierownictwo oraz struktura organizacyjna Domu
Domem kieruje i reprezentuje go na zewnątrz dyrektor Pan Jan Kostyk a w czasie jego nieobecności zastępuje go z-ca dyrektora Pani Wioleta Kamińska. Dyrektor Domu Pomocy Społecznej kieruje i nadzoruje poszczególne działy organizacyjne Domu poprzez kierowników tych działów. W Domu funkcjonują następujące działy organizacyjne: - dział opiekuńczo-terapeutyczny z komórką medyczno-rehabilitacyjną, - dział administracyjny, - dział obsługi gospodarczej, - warsztat terapii zajęciowej z gabinetem rehabilitacyjnym, - środek specjalny – gniazdo integracyjne. Do zadań działu opiekuńczo-terapeutycznego należy zaspokajanie potrzeb bytowych mieszkańców oraz umożliwianie rozwoju ich osobowości poprzez zapewnienie: - miejsca zamieszkania wyposażonego w niezbędne meble i sprzęty, pościel, bieliznę osobistą oraz środki utrzymania higieny osobistej, - odzieży i obuwia, - wyżywienia w ramach obowiązujących norm żywieniowych i dietetycznych zgodnie ze wskazaniami lekarza, - organizowanie pracy rehabilitacyjno-wychowawczej w stosunku do mieszkańców, w oparciu o indywidualne programy w ramach zespołu terapeutycznego, - swobodnego poruszania się poza Domem z dostosowaniem indywidualnych możliwości zarówno psychicznych, jak i fizycznych, - szeroko pojętej terapii indywidualnej oraz grupowej w ramach terapii zajęciowej i terapii pracą, - uczestniczenia w imprezach kulturalnych i towarzyskich w środowisku lokalnym oraz w imprezach organizowanych na terenie Domu, - spokoju i bezpieczeństwa na terenie Domu i poza nim, - ochrony godności osobistej, - spożywania posiłków w ustalonym przedziale czasowym oraz możliwości wyboru potraw. Do zadań komórki medyczno-rehabilitacyjnej należy: - sprawowanie opieki medycznej w zakresie zleconych zadań przez lekarza rodzinnego i lekarzy specjalistów, - świadczenie usług pielęgniarskich i rehabilitacyjnych, - prowadzenie diagnoz pielęgniarskich, - prowadzenie indywidualnej dokumentacji, - prowadzanie raportów pielęgniarskich, rejestru wykonanych zabiegów pielęgniarskich i badań laboratoryjnych. Do zadań działu administracyjnego należy: - obsługa sekretariatu, - prowadzenie rejestru skarg i wniosków, - prowadzenie akt i spraw osobowych pracowników Domu, - prowadzenie spraw socjalnych pracowników, - prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem, - prowadzenie spraw związanych z gospodarką samochodowo-paliwową, - zbiór aktów prawnych, - prowadzenie dokumentacji zamówień publicznych, - obsługa księgowa Domu, - opracowywanie dochodów i wydatków Domu, - sporządzanie sprawozdań finansowych, - prowadzenie dokumentacji płacowej i świadczeń ubezpieczenia społecznego, - opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości, - przeprowadzanie i rozliczanie inwentaryzacji, - prowadzenie obsługi kasowej Domu, - opracowywanie projektu budżetu, - opracowywanie jadłospisów. Do zadań działu gospodarczego należy: - prowadzenie kuchni, - wydawanie posiłków o określonych godzinach, - prowadzenie magazynów żywnościowych i technicznych, - świadczenie usług pralniczych zgodnie z zatwierdzoną technologią, - dbanie o należytą pracę urządzeń grzewczych, - kontrola i ewidencja wskazań urządzeń pomiarowych, - zabezpieczenie, naprawa i konserwacja pomieszczeń, maszyn i urządzeń, - dbanie o porządek i czystość w obejściach Domu, - zapewnienie transportu wewnętrznego i zewnętrznego. Dom Pomocy Społecznej prowadzi Warsztaty Terapii Zajęciowej, działające na podstawie Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 30 września 2002r. oraz finansowane ze środków Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych. Na potrzeby Warsztatów, w nowym, całkowicie dostosowanym do potrzeb osób niepełnosprawnych obiekcie przeznaczonych jest 14 pomieszczeń, o łącznej powierzchni 491,05m, w których codziennie od poniedziałku do piątku odbywają się zajęcia dla 25 osób niepełnosprawnych, w wieku 21-52 lata, dowożonych na zajęcia z domów rodzinnych dwoma samochodami służbowymi. Pracownikami Warsztatów są: - kierownik, - księgowa, - pracownik socjalny, - pielęgniarka, - rehabilitant, - pięciu instruktorów terapii zajęciowej, - kierowca/konserwator. Warsztaty realizują zadania z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej poprzez: - ogólne usprawnianie, - rozwijanie umiejętności, w tym wykonywania czynności życia codziennego oraz zaradności osobistej, przy zastosowaniu różnych technik terapii zajęciowej, - przygotowanie do życia w środowisku społecznym, w szczególności poprzez rozwój umiejętności planowania i komunikowania się, dokonywania wyborów, decydowania o swoich sprawach oraz rozwój innych umiejętności niezbędnych w niezależnym życiu, a także poprawę kondycji psychicznej i fizycznej, - rozwijanie psychofizycznych sprawności niezbędnych w pracy, - rozwijanie podstawowych oraz specjalistycznych umiejętności zawodowych, umożliwiających podjęcie pracy w zakładzie aktywności zawodowej lub innej pracy zarobkowej, albo szkolenia zawodowego. Zajęcia na Warsztatach prowadzone są zgodnie z indywidualnym programem rehabilitacji i terapii, przygotowanym dla każdego uczestnika przez Radę Programową Warsztatów i odbywają się w 5 pracowniach: - pracowni gospodarstwa domowego, - pracowni rękodzieła artystycznego, - pracowni rzemiosła, - pracowni terapii pedagogicznej, - pracowni plastycznej. W każdej z nich, pod okiem instruktora terapii zajęciowej, prowadzona jest terapia grupowa dla 5 osób. Uczestnikiem Warsztatów Terapii Zajęciowej może zostać osoba, która posiada aktualne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, zawierające wskazanie do uczestnictwa w terapii zajęciowej, wydane przez Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności. Jest to podstawowy dokument , na podstawie którego kwalifikuje się daną osobę do uczestnictwa w Warsztatach. WTZ są placówką pobytu dziennego. Czas trwania zajęć wynosi nie więcej niż 7 godzin dziennie i 35 godzin tygodniowo. Zajęcia w WTZ prowadzone są zgodnie z indywidualnym programem rehabilitacji i terapii, który określa : 1/ formy terapii oraz ich techniczne i organizacyjne dostosowanie do sprawności psychofizycznej uczestnika; 2/ przewidywany zakres terapii; 3/ zakres i metody nauki zaradności osobistej; 4/ sprawności psychofizyczne niezbędne do podjęcia pracy oraz metody ich ćwiczenia; 5/ formy rehabilitacji społecznej; 6/ formy współpracy z rodziną lub opiekunami; 7/ osoby odpowiedzialne za realizację programu. Środek specjalny – gniazdo integracyjne. Do zadań należy: - prowadzić na wydzielonym majątku Domu działalność integracyjno-dochodową, poprzez wynajem domków letniskowych z jednej strony pozyskiwać dochody dla Domu, z drugiej natomiast poprzez pracę mieszkańca na rzecz ośrodka: wspólne zajęcia z przebywającymi tam osobami z poza Domu, prowadzić proces integracyjny połączony z nauką tolerancji wobec osoby niepełnosprawnej intelektualnie.